شناسهٔ خبر: 66655849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آندری بلوسوف وزیر دفاع جدید روسیه را بشناسید

بلوسوف ۶۵ ساله در زمینه اقتصاد تخصص دارد و پیش از این در سمت‌هایی از جمله معاونت اول نخست‌وزیر فعالیت داشته است. بلوسوف ۶۵ ساله در زمینه اقتصاد تخصص دارد و پیش از این در سمت‌هایی از جمله معاونت اول نخست‌وزیر فعالیت داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ کاخ کرملین روز یکشنبه در بحبوحه شدت گرفتن نبرد با اوکراین، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، وزیر دفاع این کشور را تغییر می‌دهد و سرگئی شویگو که از سال ۲۰۱۲ در مقام وزارت دفاع روسیه مشغول کار بود و متحد قدیمی پوتین به شمار می‌رفت، جایش را به یک فرد غیرنظامی به نام آندری بلوسوف داد.

بلوسوف در حالی سمت جدید را برعهده می‌گیرد که از جنگ روسیه با اوکراین بیش از دو سال می‌گذرد و مسکو تلاش‌هایش را برای پیروزی در این نبرد شدت بخشیده است. اما آندری رموویچ بلوسوف که برای تصدی مسئولیت مهم وزارت دفاع روسیه در نظر گرفته شده است، کیست؟

 

 بلوسوف ۶۵ ساله که در اقتصاد تخصص دارد، در سال ۱۹۸۱ با رتبه ممتاز از دانشکده اقتصاد دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شده است. موضوع پایان‌نامه‌ او «رویکردی تقلیدی برای مدل‌سازی فرایندهای مرتبط با یکدیگر به منظور تشکیل و استفاده از سرمایه در گردش» بود.

در سال ۲۰۰۰، بلوسوف به‌عنوان مشاور نخست‌وزیر روسیه منصوب شد و شش سال بعد در جایگاه معاون وزیر به وزارت اقتصاد پیوست. او از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، یعنی همان سال‌هایی که پوتین نخست‌وزیر روسیه بود، اداره بخش اقتصاد و دارایی را بر عهده داشت.

در سال ۲۰۱۲، آندری بلوسوف وزیر اقتصاد روسیه شد. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ مشاور رئیس‌جمهوری روسیه بود و از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان معاون اول نخست‌وزیر منصوب شد. در آن مقطع، هنگامی که میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، به کووید مبتلا شد، بلوسوف برای مدت کوتاهی وظایف نخست‌وزیری را بر عهده گرفت.

رسانه روسی آربی‌سی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد بلوسوف یکی از مقام‌هایی بود که پوتین را متقاعد کرد اقتصاد دیجیتال و بلاک‌چین برای آینده بسیار مهم‌اند. وزیر دفاع جدید روسیه که گفته می‌شود به پوتین نزدیک است، مانند او ورزشکار بوده و در جوانی سامبو و کاراته کار می‌کرده است؛ با این حال هیچ‌ سابقه نظامی یا امنیتی در کارنامه کاری او دیده نمی‌شود.

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت که تصمیم برای انتصاب بلوسوف به عنوان وزیر دفاع با نیاز به تحولات اقتصادی و نوآوری مرتبط است. او با اشاره به افزایش هزینه‌های نظامی تاکید کرد: «اکنون بودجه وزارت دفاع به سطح دهه ۱۹۸۰ نزدیک شده که بحرانی نیست اما بسیار حساس است.»

پسکوف افزود: «امروز در میدان نبرد، کسی برنده است که نوآوری بیشتری داشته باشد. بنابراین، طبیعی است که در مرحله فعلی، رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت وزارت دفاع روسیه را به یک غیرنظامی بسپارد.»

سخنگوی کرملین در عین حال خبر داد که والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، در سمتش باقی خواهد ماند و خاطرنشان کرد: «انتصاب بلوسوف مختصات فعلی را از نظر مسائل دفاعی به هیچ‌وجه تغییر نخواهد داد.»

به گفته برخی، انتخاب یک فرد غیرنظامی در جایگاه وزارت دفاع روسیه ممکن است به این معنا باشد که پوتین قصد دارد خودش نقش پررنگ‌تری در انتخاب تاکتیک‌های جنگی داشته باشد. گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا یکی از این افراد است و اظهار کرده که وزیر دفاع جدید روسیه یکی دیگر از «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی» پوتین خواهد بود.

عده‌ دیگری نیز معتقدند با توجه به آن که کل اقتصاد روسیه در حال حاضر بر تقویت ارتش متمرکز شده، پوتین به فرد بادانشی در زمینه مسائل اقتصادی نیاز داشت تا ادامه جنگ با اوکراین را به طور کارآمدتری مدیریت کند.

ولادیمیر پوتین در تصمیم تازه‌اش اعلام کرد که سرگئی شویگو هم جایگزین نیکولای پاتروشف در ریاست شورای امنیت ملی روسیه خواهد شد. رئیس‌جمهوری روسیه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، را نیز در سمتش ابقا کرد.

نظر شما