شناسهٔ خبر: 66643714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

پوتین، وزیر دفاع روسیه را تغییر می‌دهد

کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است به‌زودی سرگی شویگو، وزیر دفاع، را برکنار کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است به‌زودی سرگی شویگو، وزیر دفاع، را برکنار کند.

آقای شویگو، ۶۸ ساله، که از سال ۲۰۱۲ در این سمت بوده است، به عنوان رئیس شورای امنیت روسیه منصوب خواهد شد.

اطلاعیه‌ای که مجلس اعلای پارلمان روسیه منتشر کرده حاکیست که آقای شویگو جای خود را به آندری بلوسوف، معاون نخست وزیر، می‌دهد.

آقای شویگو در جنگ روسیه علیه اوکراین نقش مهمی داشته است.

اسناد دولتی روسیه نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین می‌خواهد آقای شویگو جای دبیر فعلی شورای امنیت، نیکلای پاتروشف، را بگیرد.

آقای شویگو پارسال به عنوان وزیر دفاع، بر سر نحوه مدیریت جنگ در اوکراین، با یِوگنی پریگوژین فرمانده گروه مزدوران واگنر دچار اختلاف شدید شده بود.

آقای پریگوژین، که هدایت یک شورش کوتاه‌مدت را علیه مسکو به عهده داشت، در یک پیام صوتی که همه جا پیچید آقای شویگو را «کیسه آشغال» و «دلقک خرفت» توصیف کرده بود.

رهبر گروه واگنر بعدا هنگام پرواز از سن پترزبورگ به مسکو در اوت ۲۰۲۳ در سقوط هواپیما کشته شد. کرملین نقش خود در مرگ او را انکار کرد.

آقای شویگو پیوندهای نزدیکی با آقای پوتین دارد و اغلب او را برای ماهیگیری به زادگاه خود، سیبری، می‌برد.

او درحالی در راس وزارت دفاع منصوب شد که سابقه نظامی نداشت و همین مساله باعث نارضایتی در میان مقام‌های بلندپایه وزارت دفاع شد.

سرگی شویگو که در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده در دهه ۱۹۹۰ بعد از انتصاب به عنوان مدیر سازمان امور اضطراری و بلایا معروف شد.

دنی ابرهارد، تحلیلگر اروپای بی‌بی‌سی، می‌گوید که او به عنوان وزیر دفاع، به خصوص بعد از تهاجم تمام عیار به اوکراین در سال ۲۰۲۲، در جایگاه خود معذب به نظر می‌رسید.

آقای بلوسوف که ظاهرا جای سرگی شویگو را خواهد گرفت یک اقتصاددان با تجربه کم در زمینه امور نظامی است و انتخاب او برای برخی حیرت‌انگیز است.

اما از نظر برخی تحلیلگران این تصمیم نشانه آن است که آقای پوتین می‌خواهد اقتصاد روسیه را با جنگ جاری در اوکراین هم جهت کند.

استیو روزنبرگ خبرنگار بی‌بی‎‌سی در روسیه می‌گوید که جایگزینی آقای شویگو غیرمنتظره نبود، چون موقعیت او تضعیف شده بود و مدتی بود که از برکناری او سخن گفته می‌شد. عملیات جنگی روسیه در اوکراین دستخوش شکست‌های نظامی و ضایعات بزرگ در میان نظامیان بوده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که انتصاب پیشنهادی یک فرد غیرنظامی نشان می‌دهد که نقش وزارت دفاع نیازمند «نوآوری» است.

به گزارش رویترز او گفت: «کسی که بیشتر پذیرای نوآوری باشد در میدان نبرد پیروز خواهد شد.»

آقای بلوسوف که ظاهرا جای سرگی شویگو را خواهد گرفت یک اقتصاددان با تجربه کم در زمینه امور نظامی است

مقام‌های دولتی که نامشان فاش نشده به وبسایت روسی «بل» گفتند که آقای بلوسوف «مدافع تندرو دولت است که معتقد است روسیه تحت محاصره دشمنان است».

او مثل آقای پوتین به کلیسای ارتدکس روسیه نزدیک است. گفته می‌شود که او هم مثل آقای پوتین علاقه‌مند به ورزش‌های رزمی است و در جوانی کاراته و سامبو - یک نوع ورزش رزمی در روسیه - تمرین می‌کرد.

او پیش از آنکه معاون نخست وزیر شود، برای چند سال به عنوان دستیار آقای پوتین کار کرد. او تا پیش از آن وزیر توسعه اقتصادی بود.

گزارش می‌شود که او تنها عضو گروه اقتصادی آقای پوتین بود که در سال ۲۰۱۴ از الحاق کریمه حمایت کرد.

آقای پوتین روز سه‌شنبه برای پنجمین بار به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد. او اخیرا با ۸۷ درصد آرا برنده انتخابات روسیه اعلام شد درحالی که هیچ رقیب معتبری نداشت. او از ماه مه سال دو هزار در قدرت بوده است.

یکی از اعضای کابینه که همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما