شناسهٔ خبر: 66652894 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

کاهش هزینه‌های تولید با سرویس و نگهداری جرثقیل سقفی

با سرویس و نگهداری جرثقیل سقفی چطور می‌توان در اقتصاد تورمی هزینه‌های کسب و کار را کاهش داد؟

صاحب‌خبر - در کشورهایی مانند کشور ما، به خاطر تورم بالا و افزایش هزینه‌های تولید، رفته رفته حفظ حاشیه سود برای کارخانجات بسیار سخت شده است. تجهیزات صنعتی گران قیمت مانند جرثقیل سقفی، لیفتراک ها و بالابرهای صنعتی از جمله مهم ترین دارایی‌های مشهود یک کارخانه یا حتی کارگاه کوچک به شمار می‌روند. از آنجایی که سالانه هزینه های زیادی برای خرید، تعمیر و تعویض قطعات صرف می شود، چطور می‌توان در کاهش این هزینه‌ها صرفه جویی کرد؟


خرید جرثقیل سقفی
درسال 1403 برای اینکه بتوانید از مزایای یک جرثقیل سقفی برای افزایش راندمان و سرعت فرآیندها بهره ببرید، باید حداقل 500 میلیون تومان هزینه کنید. همانطور که می توانید حدس بزنید، گرانی این تجهیزات به دلیل قطعات وارداتی و میزان زیاد آهن آلات و فولاد به کار رفته در تولید آن می‌باشد.

حال فرض کنیم عمر مفید یک جرثقیل سقفی با در نظر گرفتن میزان کار متوسط و استفاده درست اپراتور کمتر از 10 سال باشد، در اینصورت چطور می توان هزینه‌های جاری و بلند مدت این تجهیزات را کاهش داد؟ چطور می توان تجهیزات را در بهینه ترین حالت مورد استفاده قرار داد تا نیاز به تعمیرات پر هزینه و تعویض قطعات به کمترین حد ممکن برسد. علاوه بر اینها چطور می توان به انتخاب و اجرای یک راهکار درست، به هدف اصلی، یعنی ایجاد حاشیه سود بیشتر برای رقابت با دیگر شرکت ها دست یافت. در ادامه به مواردی که برای پاسخ بهتر و حل مشکل باید به آنها توجه کرد، می پردازیم.

نقش اپراتور در طول عمر جرثقیل سقفی
هر چند با دانش اولیه نیز می توان این دستگاه ها را کنترل کرد، اما آموزش های تخصصی به اپراتور کمک می کند تا استفاده از آن در بهینه ترین حالت ممکن از نظر مصرف انرژی و فشار به قطعات جرثقیل قرار بگیرد. جرثقیل های سقفی بر اساس نوع کاربری که شما از آن انتظار دارید متفاوت خواهد بود. سوالات زیر به شما کمک می‌کند، با پیش بینی انتظار خود از آنها نگاه بلند مدت تری نیز به فرآیند تولید خود داشته باشد.

محاسبه وزن بار برای حمل با جرثقیل سقفی
از سبک ترین تا سنگین ترین موادی که به منظور آن می خواهید از جرثقیل استفاده کنید را مشخص کنید. زیرا هر جرثقیل ظرفیت جابجایی محدودی دارد که بدون در نظر گرفتن این نکته عمر دستگاه خود را کاهش خواهید داد. جرثقیل سقفی 5 تن، 10 تن و 20 از پرفروش ترین ها محسوب می شوند.

در چه محیطی جرثقیل سقفی را نصب می کنید؟
توجه به این سوال از آنجایی اهمیت دارد که برای فضاهای باز و بدون سقف نوع متفاوتی از جرثقیل های سنگین مناسب می باشند، از این دسته می توان به جرثقیل های دروازه ای اشاره کرد، که حتی می توانید از مدل متحرک که به دلیل پایه های چرخ دار می توان سازه جرثقیل را جابجا کرد. همچنین اگر در کارگاه ها، سوله و یا فضاهای دارای سقف، قصد نصب جرثقیل را دارید، گزینه هایی مانند، جرثقیل بازویی، جرثقیل سقفی منوریل و دیواره ای را می توانید بررسی کنید.

حوزه فعالیت شما در چه صنعتی است؟
اگر در صنایعی مانند صنایع سیمان، فولاد، سایت های ساحلی و دریایی و صنایع شیمیایی قصد باربرداری با جرثقیل سقفی را دارید، بایستی به نکات زیر توجه بفرمایید.

• جرثقیل ها در صنایع سیمان همواره در برابر گرد و خاک، خوردگی و گیرپاژ دچار استهلاک شدید می‌شوند.

• در صنایع فولاد به خاطر حرارت بالا معمولا بکسل جرثقیل سقفی دچار زدگی می‌شود.

• همچنین در سایت های ساحلی مانند صنایع کشتیرانی رطوبت بالا امکان زنگ زدگی تجهیزات را افزایش می دهد.

• بیشترین استهلاک در صنایع شیمیایی مانند شرکت های نفتی و پتروشیمی به خاطر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی حلال اتفاق می‌افتد.


توجه به صنعتی که در آن از جرثقیل سقفی استفاده می کنید، کمک می کند در زمان طراحی و نصب جرثقیل از ابتدا نیازها و مواردی که باعث استهلاک می شوند، در نظر گرفته شود. همه چالش هایی که در نهایت عمر دستگاه را کاهش می دهند، راه حلی مهندسی و فنی نیاز دارند که از آسیب های آن جلوگیری و یا تا حد امکان کاهش دهد.

زمانی که طراحی و مهندسی لازم در فرآیند نصب آنها صورت گرفت، اولین قدم برای کاهش هزینه ها در ابتدای بهره برداری را به درستی برداشته اید. اما مهمترین موضوعی که در تا پایان عمر دستگاه بیشترین تاثیر را در کاهش هزینه‌های شما خواهد داشت، سرویس و نگهداری جرثقیل سقفی است.

تاثیر سرویس و نگهداری در کاهش هزینه در دوران تورم
متناسب با نکاتی که قبل از خرید و طراحی جرثقیل باید مدنظر قرار دهید، شیوه و دستورالعمل سرویس و نگهداری آن نیز متفاوت می‌باشد. مشخص است که نمی‌توان برای نگهداری از جرثقیل در صنایع شیمیایی همان دستورالعملی را دنبال کرد که برای شرکت‌های سیمانی پیش می‌بریم.

این دستورالعمل ها به شیوه ای علمی با در نظر گرفتن ویژگی های مختلف آن صنعت تدوین می شوند که برای بیشترین تاثیر مثبت برای هر شرکت سفارشی سازی خواهد شد.

هر چند تدوین و اجرای سرویس و نگهداری جرثقیل نیاز به کارشناس فنی حرفه‌ای و صرف هزینه را دارد، اما با توجه به میزان صرفه جویی آن در هزینه های تعمیر در بلند مدت بسیار منطقی خواهد بود.

بهترین گزینه
هر چند که شاید فکر نیروی فنی شرکت شما از پس هر کاری برمی‌آید، اما تحقیقات نشان داده اند که هر کدام از تجهیزات صنعتی پیچیدگی های مربوط به خود دارند که نمی توان با یک یا چند نیروی فنی به طور دقیق و بهینه به آن ها رسیدگی کرد.

تعمیرکار جرثقیل سقفی
برای اینکه با یک تعمیرکار مورد اعتماد ارتباط برقرار کنید، بهتر است با شرکت‌های حقوقی که فعالیت آنها را زیرنظر دارند، ارتباط برقرار کنید. از جمله شرکت های ارائه دهنده خدمات جرثقیل شرکت تکین کوشان فیدار می‌باشد که امکان اعزام نیروی فنی و متخصص جرثقیل را به محل شرکت دارند.

نظر شما