شناسهٔ خبر: 66650043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

آرزوهای بی بی و بحران در سرزمین های اشغالی

نقطه بحرانی در روابط امریکا و رژیم صهیونیستی

سیاست نتانیاهو در ادامه جنگ در نوار غزه و تعمیم آن به شهر رفح و همچنین از سرگیری درگیری در سایر نقاط مرکزی و شمالی این باریکه و مشخصا جبالیا، اکنون به یک بحران بی‌سابقه دیپلماتیک در روابط رژیم صهیونیستی با راهبردی‌ترین متحدش یعنی ایالات متحده آمریکا بدل شده است تا جایی که سناتور دموکرات کریس کونز در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای.بی.سی خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت که میراث نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند به تخریب روابط دیرینه بین تل‌آویو و واشنگتن منجر شود.

صاحب‌خبر -

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: کماکان حملات و جنایت رژیم صهیونیستی و اصرار نتانیاهو به ادامه عملیات در رفح با موجی از مخالفت‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی، کشورهای منطقه‌ای و حتی همپیمانان فرامطقه‌ای صهیونیست‌ها همراه است. پیرو این مخالفت ها، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان هاآرتص با اشاره به اینکه جنگ علیه غزه در واقع سه ماه قبل به پایان رسیده و هیچ دلیلی برای ادامه یافتن آن وجود ندارد، تاکید کرد که باید برای بازگرداندن اسرا قراردادی امضا شده و ارتش از نوار غزه عقب‌نشینی کند.  

جالب آنجاست که اولمرت ضمن اذعان به اهمیت عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه و تحویل دادن آن به یک قدرت نظامی چند تابعیتی شامل فلسطینی‌های حامی تشکیلات خودگردان عنوان کرده بود برای اینکه ارتش از غزه عقب‌نشینی کند، در ابتدا باید به یک قرارداد برای تبادل اسرا برسیم چرا که بازگرداندن آن‌ها تنها با توقف جنگ میسر می‌شود و هر کسی که برخلاف این تصور می‌کند، دچار توهم شده است. نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه این را هم متذکر شد که نتانیاهو عمداً هرگونه فرصت برای دستیابی به قراردادی که اسرا را آزاد کند، به بهانه‌های شخصی و برای حفظ قدرت خود برهم زد.

این انتقادات جدی به ادامه جنگ در غزه محدود به اولمرت نیست، بلکه فرماندهان ارشد نهادهای امنیتی و نظامی در رژیم اشغالگر هم روز یکشنبه به دولت بنیامین نتانیاهو توصیه کردند که یک توافق آتش‌بس جامع منعقد کند. به گفته فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی، «توصیه ما به دولت اکنون این است که حتی با وجود یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در غزه که در حال حاضر در این باریکه باقی مانده است، به یک توافق آتش‌بس جامع برای وضعیت نوار غزه و  بازگرداندن اسیران اسرائیلی دست یابد و در شمال با حزب‌الله آتش‌بس برقرار کند.» براساس گزارش المیادین، دن حالوتس، رئیس سابق ستاد ارتش اشغالگر نیز معترف بود که «سربازان ما در نوار غزه و در شمال با لبنان بیهوده می‌میرند، زیرا هدفی در این جنگ وجود ندارد.» حالوتس تاکید کرد که «تنها تصویری که در تاریخ اسرائیل حک خواهد شد، شکست هفت اکتبر ۲۰۲۳ است.» رئیس سابق ستاد ارتش اشغالگر از دولت نتانیاهو خواست تا «بر اساس خواسته‌های حماس برای آزادی ۱۳۲ اسیر در نوار غزه تلاش کند.»

در سطح منطقه نیز یک مقام بلندپایه مصری بیان کرد کشورش به رژیم صهیونیستی، آمریکا و دولت‌های اروپایی درباره عملیات اشغالگران در رفح اعتراض کرده است. این مقام مصری عالی رتبه هشدار داد که این عملیات، پیمان صلح بین مصر و اشغالگران را در معرض خطر بزرگی قرار داده است. آسوشیتدپرس که بیانیه این مقام مصری را نقل کرد، گزارش داد که او به شرط عدم ذکر نام با این خبرگزاری صحبت کرده است.

-    آرزوهای بی بی و بحران در سرزمین های اشغالی

با توجه به این میزان از انتقادات مطرح شده و توصیه های مکرر برای پایان دادن به جنگ در نواز غزه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باز هم موضع خود را درباره شروط پایان جنگ غزه تکرار و بار دیگر رویای «نابودی حماس» را مطرح کرد. بی بی در تشریح شرط و شروطش برای محور مقاومت این را گفته که «اگر حماس تسلیم شود و سلاح خود را تحویل دهد و اسرا را آزاد کند ممکن است جنگ همین فردا تمام شود. ما مصمم به پیروزی کامل هستیم و با تمام قدرتمان حمله می‌کنیم و از هیچ تلاشی برای آزادی اسرایمان دریغ نمی‌کنیم.»

در حالی نتانیاهو از آرزوهایش برای نابودی حماس می گوید که یک نظرسنجی جدید در سرزمین های اشغالی نشان‌ داد که اکثریت صهیونیست‌ها از آینده ناامید و خواستار آتش‌بس در نوار غزه و توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسیران صهیونیست هستند. به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، براساس یک نظرسنجی جدید منتشر شده توسط موسسه صهیونیستی موسوم به «دموکراسی» در تل آویو، امید توده صهیونیست ها به آینده رژیم اشغالگر و امنیت آن نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. براساس این گزارش، فقط ۳۲ درصد صهیونیست ها به آینده سیاسی رژیم اسرائیل امیدوارند و تنها ۳۱.۵ درصد از توان این رژیم برای برقراری امنیت مطمئن هستند. 

این نظرسنجی نشان داد که ۵۶ درصد صهیونیست ها خواهان پایان دادن به جنگ علیه غزه و توافق آتش بس هستند و تنها ۳۷ درصد آنها از ادامه جنگ و انجام عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه حمایت می کنند. اکثریت هواداران جریان چپ رژیم صهیونیستی یعنی ۹۲.۵ درصد از آنها و ۷۸ درصد از هواداران جریان های میانه رو خواهان آتش بس و توافق هستند. در مقابل، ۵۵ درصد هواداران جریان راست‌گرای حاکم بر رژیم صهیونیستی خواهان ادامه جنگ و عملیات نظامی در رفح هستند. ۴۸.۵ درصد هواداران حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نیز خواهان ادامه جنگ شده اند.

نکته جالب توجه و حائز اهمیت دیگر آنجاست که به نظر می‌رسد طی یک هفته گذشته ارتش رژیم صهیونیستی سعی کرده است به موازات کلید زدن حمله به رفح، درگیری‌های پراکنده ای را در نقاط مرکزی و شمالی نوار غزه با هدف ایجاد جنگ گسترده در کل این باریکه با حماس را آغاز کند. این در حالی است که حتی اگر چنین سناریوی احتمالی هم وجود داشته باشد به نظر می‌رسد حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی برای آن آمادگی کامل را دارند، کما اینکه  زاهر جبارین، یکی از رهبران جنبش حماس طی گفت وگو با العربی جدید تأکید کرد مقاومت قادر به اداره جنگ فرسایشی و گسترده در غزه است.

-    نقطه بحرانی در روابط امریکا و رژیم صهیونیستی

با توجه به آنچه گفته شد اکنون سیاست نتانیاهو در ادامه جنگ در نوار غزه و تعمیم آن به شهر رفح و همچنین از سرگیری درگیری در سایر نقاط مرکزی و شمالی این باریکه و مشخصا جبالیا، اکنون به یک بحران بی‌سابقه دیپلماتیک در روابط رژیم صهیونیستی با راهبردی‌ترین متحدش یعنی ایالات متحده آمریکا بدل شده است تا جایی که سناتور دموکرات کریس کونز در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای.بی.سی خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت که میراث نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند به تخریب روابط دیرینه بین تل‌آویو و واشنگتن منجر شود.

هم چنین سناتور دموکرات آمریکایی دیگری هم در پی اعلام وضع محدودیت‌هایی بر عرضه بمب به رژیم صهیونیستی از سوی دولت جو بایدن گفت واشنگتن «وظیفه ندارد» چک سفید امضا به هیچ یک از متحدانش بدهد. این سخنان «کریس مورفی» بود که در مصاحبه با برنامه «وضعیت اتحادیه» شبکه «سی.ان.ان» و در واکنش به اظهارات «جان فترمن»، سناتور دموکرات دیگر آمریکایی درباره عرضه کمک‌ها به رژیم صهیونیستی مطرح کرد. مورفی همچنین اظهار کرد، با اقدام دولت جو بایدن برای به تاخیر انداختن تحویل برخی بمب‌ها به اسرائیل در واکنش به حمله بزرگ قریب الوقوع اسرائیل به شهر رفح، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، موافق است.

رسانه آمریکایی «سی.بی.اس نیوز» هم نوشت، به نظر می‌رسد «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صحبت روز پنجشنبه خود با این مضمون که «اسرائیل در صورت لزوم تنها عمل خواهد کرد» دارد هشدار بایدن را نادیده می‌گیرد و مساله «عملیات بزرگ در رفح» به شکاف بین این دو متحد دامن زده است. در پی این تحولات «تامیر هیمن»، رئیس سابق بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی انستیتوی مطالعات امنیت ملی نیز نسبت به آینده روابط این رژیم با آمریکا اظهار نگرانی کرد.

روز یکشنبه نیز وزارت خارجه آمریکا محتوای گفت‌وگوی بلینکن و گالانت را منتشر کرد که در آن آنتونی بلینکن بر مخالفت با عملیات نظامی زمینی بزرگ در رفح و بر «نیاز فوری به حفاظت از غیرنظامیان و نیروهای امدادی در غزه» تاکید کرد. بلینکن از وزیر جنگ اشغالگران خواست تا دسترسی بشردوستانه به غزه را تضمین کند. همچنین از اسرائیل خواست برای کمک به رفع چالش‌های توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل غزه اقدامی بکند.

نظر شما