شناسهٔ خبر: 66648373 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

موتورسیکلت‌های برقی تایوانی حامی محیط زیست

موتورسیکلت های برقی تولید شده در تایوان به مراحل بالاتری از نوآوری در استفاده کسب‌وکار و حمل‌ونقل دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با نوآوری‌های عظیم در کسب‌وکارها و تکنولوژی‌های جدید در حمل‌ونقل سازگار با محیط زیست (ماشین‌های برقی، دوچرخه‌های الکترونیکی و اسکوترهای برقی)، جای تعجب نیست که تولید کنندگان موتورسیکلت‌های الکترونیکی نیز طراحی خود را بر این اساس ارتقا داده‌اند.

Gogoro که در تایوان مستقر است، یک شرکت خودرو برقی دو چرخ با زیرساخت‌های تعویض باتری است. این مجموعه طیفی از وسایل نقلیه دو چرخ برقی هوشمند را ارائه می‌دهد که دارای قابلیت اتصال ابری و پیشرانه الکتریکی و باتری جا به جا شونده هستند. این بدان معنا است که این شرکت قابلیت جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و به اشتراک‌گذاری داده‌های سواری از طریق یک برنامه تلفن همراه در گوشی و مدیریت هوشمند مرکزی ناوگان را دارد.

به طور خلاصه، Gogoro رهبر نوآوری در طراحی موتورسیکلت برقی و نیروی محرکه الکتریکی، طراحی باتری هوشمند، تعویض باتری، و خدمات ابری است که از هوش مصنوعی برای مدیریت در دسترس بودن و ایمنی باتری استفاده می‌کند.

برای اینکه موتورسیکلت‌های برقی ارزش خرید نسبت به موتورهای احتراقی داشته باشند، ضروری است که به دلیل محدودیت‌های باتری، پیمایش آن با هر بار شارژ محدود نشود. اما استفاده از باتری‌های با شارژ دوربرد و یا ایستگاه‌های شارژ سریع برای شرکت گران تمام می‌شود. اینجاست که گوگورو یک سیستم هوشمندانه جدید را به کار گرفت.

گوگورو باتری‌های دائمی نصب شده روی موتورسیکلت‌ها را به نفع یک سیستم جدید باتری جا به جا شونده حذف کرد. در عوض، گوگورو یک شبکه بزرگ از ایستگاه‌های تعویض باتری و یک مدل اشتراک باتری ایجاد کرد که به مشتریان اجازه می‌دهد باتری‌های خالی شده خود را با باتری‌های کاملاً شارژ شده تعویض کنند. تعویض باتری‌ها فقط چند ثانیه طول می‌کشد که بسیار سریع‌تر از پر کردن باک سوخت موتورسیکلت است. ایستگاه‌های تعویض باتری همچنین معمولاً در یک کیلومتری هر مکان مشخص در تایوان قرار دارند.

اکوسیستم تعویض باتری موتورسیکلت‌های برقی گوگورو

موتورسیکلت‌های برقی تایوانی حامی محیط زیست

حدود ۹۵ درصد از اسکوترهای دو چرخ تمام الکتریکی در تایوان از سیستم تعویض باتری Gogoro استفاده می‌کنند. در دسامبر ۲۰۲۱، ۲۸ درصد از فروش کل خودروهای دو چرخ در تایپه انرژی خود را از تعویض باتری Gogoro به دست آوردند. بنابراین، این شرکت با سیستم باتری قابل تعویض خود، بازار تایوان را در زمینه موتورسیکلت‌های برقی قبضه کرده است.

با کمک اکوسیستم نوآورانه خود، این شرکت تاکنون بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد و بیش از ۴۵۰ هزار مشترک تعویض باتری به دست آورده است. شبکه Gogoro با بیش از 10.000 GoStation تعویض باتری در بیش از ۲۲۰۰ مکان مناسب میزبان ۳۳۰ هزار تعویض باتری روزانه است. این شرکت تا به امروز به بیش از ۲۵۰ میلیون تعویض باتری دست یافته است.

اکوسیستم تعویض باتری (Gogoro Battery Swapping) که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، تبدیل به استاندارد تعویض باتری برای خودروهای دو چرخ در تایوان شده است. تعویض باتری به عنوان یک فناوری پیشرفته در حال ظهور است که می‌تواند پذیرش استفاده از خودروهای الکتریکی سبک را تا حد زیادی تسریع کند. مهم‌تر از همه، شبکه‌های تعویض باتری می‌توانند اضطراب برد (مقداری که خودرو با یک بار شارژ طی می‌کند) را از بین ببرند و نگرانی‌های مصرف‌کننده در مورد سرعت پایین شارژ و کهنه شدن باتری را برطرف کنند.

موتورسیکلت‌های برقی کیمکو

KYMCO که به‌خاطر دو چرخ‌های احتراقی خود شناخته می‌شود، به سمت تولید خودروهای برقی حرکت می‌کند. این شرکت رقیب اصلی Gogoro است که در حال حاضر بر بازار تایوان تسلط دارد. KYMCO در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ ایستگاه تعویض باتری در سراسر کشور دارد و با ۲۲۶۲ ایستگاه Gogoro در سراسر کشور تایوان رقابت می‌کند

موتورسیکلت‌های برقی تایوانی حامی محیط زیست

موتور سیکلت هیبریدی تایوانی

شرکت تایوانی SYMطرح اولیه یک اسکوتر هیبریدی به نام PE3 را معرفی کرده که احتمالاً نگرانی کاربران موتورسیکلت‌های برقی برای برد آن را برطرف می‌کند.

برخلاف موتورسیکلت‌های هیبریدی معمول نیروی اصلی این وسیله نقلیه از یک موتور برقی تأمین می‌شود، اما در اینجا یک نکته جالب وجود دارد. یک مخزن بنزینی نیز در موتورسیکلت تعبیه شده که فقط زمانی از آن استفاده می‌شود که باتری کمتر از ۶۰ ولت باشد.

این موتور به طور مستقیم چرخ‌ها را به حرکت در نمی‌آورد، بلکه به عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند تا ظرفیت باتری را افزایش دهد و به این ترتیب موتورسیکلت برقی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

این تنظیمات ایده آل به نظر می‌رسد، نیروی برق برای بخش اعظم سفرها به کار گرفته می‌شود و به طور دقیق‌تر وسیله نقلیه با شارژ کامل باتری می‌تواند مسافت حدود ۳۵ کیلومتر را طی کند. از سوی دیگر موتور بنزینی برای افزایش مسافت طی شده (۹۰ کیلومتر به ازای هر هر لیتر با یک مخزن ۳ لیتری) به کار گرفته می‌شود. چنین موتورسیکلتی برای شهرنشینان ایده آل به نظر می‌رسد.

SYM معتقد است PE3 برای دانشجویان، افرادی که هر روز تردد می‌کنند و جوانانی که به دنبال حمل‌ونقل ارزان هستند، جذاب خواهد بود. طراحی وسیله نقلیه نیز با بدنه‌ای جعبه مانند و ویژگی‌های فناورانه، نوین به نظر می‌رسد.

هرچند قیمت این موتورسیکلت برقی هنوز مشخص نیست، اما با توجه به تجربه فعالیت و قیمت گذاری SYM در حوزه اسکوترهای برقی، این وسیله نقلیه احتمالاً با بهایی رقابتی ساخته می‌شود.

نظر شما