شناسهٔ خبر: 66647270 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سد‌های «قیزقلعه‌سی» و «خداآفرین» به زودی افتتاح می‌شوند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سخنگوی طرح‌های ملی آب گفت: سد‌های «قیزقلعه‌سی» و «خداآفرین» به زودی و با حضور مقامات دو کشور ایران و جمهوری‌آذربایجان افتتاح می‌شوند. 
 
به گزارش «جوان» به نقل از صداوسیما، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی طرح‌های ملی آب دیروز در نشست خبری با بیان اینکه اجرای این نوع طرح‌ها دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت می‌کند، گفت: در تمام کشور‌ها مناطق مرزی گاهی با کم‌توسعه‌یافتگی مواجه می‌شوند و وظیفه دولت‌هاست خسارت این کم‌توسعه‌یافتگی را جبران کنند. 
 وی با اشاره به طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور افزود: طرح‌هایی نظیر سد «قیزقلعه‌سی» و «خداآفرین» تلاش می‌کنند با استحصال فرصت‌های مشترک بین کشور‌های دو طرف رودخانه، زمینه‌های توسعه و رفع فقر و اشتغال‌زایی را برای مردم منطقه فراهم کنند. 
 سخنگوی طرح‌های ملی آب بیان کرد: این سد‌ها علاوه بر تولید انرژی پاک از منابع آبی و انرژی برقابی، موجب تأمین برق پایدار منطقه می‌شوند. 
 بزرگ‌زاده با بیان اینکه طراحی و اجرای این طرح بزرگ از سوی مهندسان توانمند ایرانی صورت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به شبکه‌های مدرنی که در پایین‌دست توسعه داده شده، با افتتاح این دو سد، حداکثر بهره‌وری از منابع آب صورت می‌گیرد، همچنین صنایع پسین صنعتی و کشاورزی هم توسعه داده می‌شود. 
 سخنگوی طرح‌های ملی آب گفت: این طرح در نخستین گام حدود ۴۰‌هزار نفر تولید اشتغال می‌کند و به زودی با حضور مقامات دو کشور ایران و جمهوری‌آذربایجان افتتاح می‌شود. 


 ۵‌هزارمیلیارد تومان در سد قیزقلعه‌سی سرمایه‌گذاری شد
همچنین یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با اشاره به پروژه بزرگ احداث سد قیزقلعه‌سی ضمن تشریح ویژگی‌های این سد اظهار داشت: سد قیز‌قلعه‌سی روی رودخانه مرزی ارس و بر اساس پروتکل‌های دو کشور ایران و آذربایجان، به منظور بهره‌برداری مشترک از آب و انرژی این رودخانه احداث شده است. 
وی افزود: نخستین تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح آبی مشترک مرزی، ۵۳سال پیش و با احداث سد ارس روی رودخانه ارس و به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بود که به یکی از موفق‌ترین طرح‌های مشترک مرزی تبدیل شد. پس از آن، ۲۰۰کیلومتر جلوتر از سد ارس، سد خداآفرین و ۱۲کیلومتر پایین‌تر از آن، سد قیزقلعه‌سی با هدف استفاده از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس و استفاده بهینه از آب و انرژی ارس احداث شد. طراحی اولیه سد قیزقلعه‌سی در سال۱۳۸۵ از سوی کشور آذربایجان انجام شد، اما بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد از سوی مهندسان ایرانی صورت گرفت که یک طرح بزرگ و پیچیده است و قدرت و توانمندی و دانش بالای ایران در سدسازی را نشان می‌دهد. 
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، میزان سرمایه‌گذاری در اجرای سد قیز‌قلعه‌سی را ۵‌هزارمیلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری از سوی ایران انجام شده که مراحل پرداخت سهم ۵۰‌درصدی طرف مقابل در حال توافق و نهایی‌شدن است. غفارزاده احداث سد قیزقلعه‌سی را موجب رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه شمالغرب کشور دانست و خاطرنشان کرد: این سد با تنظیم ۲میلیارد مترمکعب آب سالانه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه آبی مرزی شمالغرب کشور است که علاوه بر رونق اقتصادی و کشاورزی و توسعه گردشگری منطقه، باعث تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران و حقوق آبی کشور از منابع آب مرزی و تأمین آب شرب شهر‌ها و روستا‌ها از این منبع خواهد شد. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشخصات فنی طرح نیز اظهار داشت: سد قیز‌قلعه‌سی، از نوع خاکی با هسته رسی است. طول تاج سد ۸۵۰متر و ارتفاع آن ۳۷متر است. همچنین دو واحد نیروگاهی ۴۰مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه در دو طرف سد طراحی شده و حجم مخزن سد قیزقلعه‌سی ۶۲میلیون‌مترمکعب است. 
وی با اشاره به تکنولوژی مدرن به کار رفته در ساخت سد قیزقلعه‌سی خاطرنشان کرد: بتن‌ریزی بالغ بر ۵۰۰‌هزار مترمکعب، ۶‌میلیون‌مترمکعب خاکبرداری و سنگبرداری، بیش از ۲‌میلیون‌مترمکعب خاک‌ریزی و ۴۲کیلومتر حفاری، تزریق، اجرای دایک و انحراف دومرحله‌ای مسیر رودخانه به منظور قرارگیری سازه‌های بتنی در بدنه خاکی سد، ویژگی‎های منحصر‌به‌فردی به این طرح بخشیده که اجرای آن تماماً از سوی مهندسان و متخصصان ایرانی و به صورت جهادی و شبانه‌روزی انجام گرفته است. 
غفارزاده بیان داشت: احداث این سد از پیچیدگی‌های مختلفی برخوردار است، به طوری که نیروگاه‌ها در دل بدنه سد قرار دارند و سازه بتنی و خاکی سد در هم تنیده شده است، همچنین ۳۹دریچه آبگیر در آن تعبیه شده که کار سرریز و برداشت آب را انجام می‌دهد. 
وی با بیان اینکه سد قیزقلعه‌سی به منظور استفاده برابر دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از آب و انرژی رودخانه ارس احداث شده است، گفت: این سد در راستای اجرای پروتکل‌های رودخانه ارس ساخته شده و نمونه بارزی از دیپلماسی آبی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: امید است اضافه‌شدن دو سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی به سد ارس، موجب افزایش رفاه، امنیت و آرامش نقطه صفر مرزی شود. 
غفارزاده گفت: با اجرای این طرح، حدود ۷۴هزار هکتار اراضی دیم و ۱۵هزار هکتار از اراضی بهبود، زیر آب خواهد رفت. این پروژه در مرحله اول، اشتغال‌زایی ۴۰هزار نفر و در مرحله دوم اشتغال‌زایی ۳۰هزار نفر را به دنبال خواهد داشت. 
وی با اشاره به سایر ویژگی‌های پروژه، میزان تولید انرژی در سد قیز‌قلعه‌سی را ۲۷۰گیگاوات در ساعت و تولید انرژی سد خداآفرین را نیز ۵۵۰گیگاوات ساعت بیان کرد و افزود: طول خط انتقال سد قیزقلعه‌سی ۱۴۴کیلومتر است که ۵۲کیلومتر آن در استان آذربایجان‌شرقی است و ۹۲کیلومتر در استان اردبیل قرار دارد و از جمله سه طرح بزرگ خط انتقال در کشور به حساب می‌آید. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: قدرت انتقال آب این خط ۸۰مترمکعب بر ثانیه است و علاوه بر این در کنار این کانال، ایستگاه‌های پمپاژ تعبیه شده که آب را از کانال برداشته و به زمین‌های کشاورزی می‌رساند.

نظر شما