شناسهٔ خبر: 66633312 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سد قز قلعه‌سی به زودی با حضور مقامات ایرانی و آذربایجانی افتتاح خواهد شد

بزرگ‌زاده گفت: هر دو کشور توافق کردند که در بهره‌برداری از این پروژه موارد زیست‌محیطی، در اولویت قرار گیرد. این سد در پاسخ به مشکلات بیکاری و کشاورزی که در منطقه وجود داشته است ساخته شده و با افتتاح آن بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری افتتاحیه سد "قز قلعه سی" با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، ژئوپلیتیکی و زیست‌محیطی این سد گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به دوستی و روابط سالم با کشور‌های همسایه و توانمندی‌های فنی خود این پروژه را طراحی و اجرا کرده است.

 

وی ادامه داد: این سد مشترک بین دو کشور ایران و آذربایجان است و هر دو کشور به صورت برابر از انرژی آبی آن استفاده خواهند کرد. سد قز قلعه به زودی با حضور مقامات دو کشور افتتاح می‌شود.

 

بزرگ‌زاده افزود: هر دو کشور توافق کردند که در بهره‌برداری از این پروژه موارد زیست‌محیطی، در اولویت قرار گیرد. این سد در پاسخ به مشکلات بیکاری و کشاورزی که در منطقه وجود داشته است ساخته شده و با افتتاح آن بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

 

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در احداث سد قیزقلعه سی

در ادامه یوسف غفار زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی درخصوص مشخصات فنی سد "قز سی قلعه" گفت: این سد بر روی رودخانه ۵۰۰ کیلومتری ارس که بین ایران، ارمنستان و آذربایجان قرار دارد، ساخته شده است. اولین سد مشترک بین دو کشور سد ارس است که جز موفق‌ترین پروژه‌های مشترک در سطح دنیا بوده است.

 

وی افزود: این طرح با سالیانه دو میلیون مترمکعب بزرگترین پروژه آبی در منطقه شمال غرب کشور است که با افتتاح آن ۷۴ هزار هکتار اراضی دیمی و ۱۵ هزار اراضی بهبود تحت پوشش آب قرار خواهد گرفت. در مرحله اول ۴۰ هزار نفر و در مرحله دوم ۳۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

 

غفار زاده با بیان مزایای این طرح از جمله تأثیرات مثبت گردشگری در منطقه، تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران و تامین آب شرب روستا‌ها و شهر‌های اطراف، عنوان کرد: سد قز قلعه سی، از نوع خاکی با هسته رسی است. طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است. حجم بدنه و خاک‌ریزی سد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب است و طی ساخت آن ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: برای این سد دو نیروگاه ۴۰ مگاواتی ساخته شده است که توسط دو کشور به صورت برابر استفاده خواهد شد. در ساخت بسیاری از سد‌ها تونل‌های انحرافی نیز ساخته می‌شود، اما این سد بدون تونل اجرا شده و تنها انحراف چند مرحله‌ای داشته است. درون سد ۳۹ دریچه تعبیه شده است که در نوع خودش کمیاب است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پروژه تماما توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، عنوان کرد: احداث این سد در راستای پروتکل‌هایی بوده که برای رودخانه ارس تدوین شده و نمونه بارز دیپلماسی انرژی است.

 

وی در ادامه گفت: سد قز قلعه سی متقارن بین دو کشور ساخته شده و بهره‌مندی از آن میان دو کشور برابر خواهد بود.

 

غفار زاده در پایان افزود: احداث این سد از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و طراحی اولیه در کشور آذربایجان صورت گرفت. اما بازنگری و اجرای آن توسط مهندسان ایرانی انجام شد. وی گفت: بیش از ۵ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در این سد انجام شده که توسط طرف ایرانی بوده و به زودی سهم ۵۰ درصدی طرف مقابل در هزینه‌ها اخذ خواهد شد.

نظر شما