شناسهٔ خبر: 66645382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

پیش‌روی‌ ارتش اسرائيل در عمق رفح / وزارت بهداشت غزه: سیستم بهداشتی غزه ویران شده؛ ممکن است در چند ساعت از هم فروبپاشد

وزارت بهداشت غزه می‌گوید که سیستم بهداشتی در سراسر این باریکه ویران شده و ممکن است در «چند ساعت» از هم فرو بپاشد.

صاحب‌خبر -

انتخاب به نقل از یورونیوز: وزارت بهداشت غزه می‌گوید که سیستم بهداشتی در سراسر این باریکه ویران شده و ممکن است در «چند ساعت» از هم فرو بپاشد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها از غزه، وزارت بهداشت این منطقه با اشاره به اینکه تنها یک سوم از ۳۶ بیمارستان و مراکز مراقبت‌های بهداشتی غزه کار می‌کنند تاکید شده که همگی آنها با کمبود شدید دارو، تجهیزات اولیه پزشکی، سوخت و نیروهای انسانی مواجه هستند.

این وزارتخانه همچنین در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «عدم تامین سوخت لازم برای راه‌اندازی ژنراتورهای برق در بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و کارکنان حمل و نقل باعث شده تا تنها چند ساعت تا فروپاشی کامل سیستم بهداشتی در نوار غزه فاصله داشته باشیم.»

در همین حال پیشروی نیروهای اسرائيلی در نوار غزه ادامه دارد و سربازان این کشور در عمق بیشتری از رفح پیشروی کردند. در همین حال ساکنان در شمال غزه هم می‌گویند تانک‌های اسرائيلی حملات خود را به جبالیا و اردوگاه آوارگان فلسطینی گسترش داده‌اند. مقام‌های بهداشتی در نوار غزه می‌گویند جسد دست‌کم ۲۰ نفر را در پی حملات شبانه اسرائيل به این اردوگاه پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه ده‌ها نفر نیز زخمی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

اسرائيل در حملات هوایی خود مناطق مسکونی شلوغ در داخل کمپ را مورد هدف قرار داده که باعث شده تعداد تلفات بیشتر شود. همچنین نیروهای اسرائيلی به آمبولانس‌هایی که سعی داشتند به یاری مجروحان بشتابند شلیک کردند.

همچنین شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که ساکنان رفح از طریق تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی از سوی اسرائيل هشدارهایی دریافت کرده‌اند که باید هرچه سریعتر این منطقه را ترک کنند. هفته گذشته و پس از هشدار اسرائيل برای تخلیه رفح پیش از حمله نظامی به این منطقه، بین ۳۶۰ تا ۵۰۰ هزار فلسطینی از رفح گریختند.

بعد از دستور تخلیه و رسیدن جنگ به رفح، بیمارستان‌ها به سرعت تعطیل شدند و کمک‌های ناچیزی هم که به این منطقه می‌رسید تعطیل شد. ساکنان می‌گویند که نمی‌دانند به کجا فرار کنند و در این مدت مدام در حال فرار از گلوله‌های ارتش اسرائيل بوده‌اند که تقریبا به همه جا اصابت می‌کند.

مجموعه‌ای از ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن گروه‌هایی از شهرک‌نشینان و فعالان راست‌گرای اسرائيلی کامیون‌های کمک‌رسانی را که از الخلیل به سمت غزه در حال حرکت است، در گذرگاه تارکومیه در کرانه باختری را متوقف می‌کنند تا اجازه ندهند کمک‌ها به آوارگان در نوار غزه برسد.

ادامه این وضعیت نگرانی‌های بین‌المللی را نسبت به سرنوشت فلسطینی‌هایی که در رفح گرفتار شده اند، افزایش داده است. مقام‌های آمریکایی بیش از قبل نگرانی خود را نسبت به ادامه این عملیات نظامی در رفح ابراز می‌دارند.

در همین رابطه سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در گفتگویی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود تاکید کرد که ادامه عملیات نظامی اسرائيل در غزه و به ویژه در رفح که شهر مرزی نوار غزه و مصر است، برای منطقه خطرات امنیتی شدیدی در پی خواهد داشت.

مقام‌های مصری همچنین اعلام کرده‌اند که از دادخواست آفریقای جنوبی مبنی بر نسل کشی علیه اسرائيل در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت می‌کنند. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که حملات اسرائيل به غزه شامل اقداماتی چون تخریب زیرساخت‌ها، جابه‌جایی اجباری ساکنین، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و ایجاد شرایط غیرقابل تحمل است که به روی دادن یک بحران انسانی در غزه منجر شده.

اقدامات مصر و مکالمه تلفنی وزرای خارجه این کشور و ایالات متحده پس از آن صورت می‌گیرد که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل به بلینکن درباره عملیات نظامی این کشور در رفح و تسلط بر گذرگاه مرزی نزدیک به مصر اطلاع داده بود. در بیانیه دفتر گالانت آمده است که او در یک تماس تلفنی شبانه درباره تحولات غزه، جزئيات دقیق درباره عملیات در منطقه و آنچه ایمن‌سازی گذرگاه نامیده با وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده است.

در همین حال گزارش‌ها مبنی بر بازگشت نیروهای حماس در بخش‌هایی از نوار غزه و به ویژه شمال این باریکه منتشر شده است. اتفاقاتی که در صحبت‌های آنتونی بلینکن نیز بازتاب شد و وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد مشاهده چنین تغییراتی نشان می‌دهد که پیشروی اسرائيل در رفح نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد و اسرائيل را به اهدافش برساند.

تمام این تحولات در حالی رخ می‌دهد که وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرده که تعداد کشته‌ها از زمان آغاز حملات اسرائيل به این باریکه در اکتبر سال گذشته به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده است. ضمن اینکه دست‌کم ۷۸ هزار و ۸۲۷ انسان نیز در پی این حملات زخمی شده‌اند.

نظر شما