شناسهٔ خبر: 66642890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

عضو لیست امناء در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرد؛

جبهه امناء فراکسیون «حل مشکلات مردم» تشکیل می‌دهد/ اجماع با «اصلاح‌طلبان» برای حل مشکلات مردم اشکالی ندارد 

پیمان فلسفی گفت: امیدوارم امناء پرچمدار حل مشکلات مردم باشد و در راستا می‌خواهیم فراکسیونی برای حل مشکلات مردم در مجلس تشکیل دهیم و تمام نمایندگان از هر طیف، صنف و سلیقه‌ای می‌توانند در این فراکسیون عضو شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ تحلیل آماری نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم شورای اسلامی در دور دوم حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس حاکی از تغییر لیست پیروز انتخابت در این دوره است.

بیشتر بخوانید؛ 

جبهه پایداری در مجلس دوازدهم استقلال رای ندارد/ مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده کند

از ویژگی این دوره از انتخابات، ارائه فهرست‌های مختلف توسط جریان‌های سیاسی اصول‌گرا مانند «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» (شانا) و پایداری، «شورای وحدت»، «ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» (اُمنا) و جبهه صبح ایران بود و البته برخی نامزدها در چند لیست حضور داشتند.

در دور اول انتخابات تهران لیست شانا و پایداری توانست ۷ نماینده اختصاصی را راهی بهارستان کند و سهم لیست امناء ۶ نماینده بود اما در دور دوم اکثریت قاطع نصیب امناء شد و تواست ۸ صندلی سبز بهارستان را به دست آورد و سهم شانا تنها ۳ صندلی بود و به این ترتیب امناء پیروز انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه تهران شد و در مجموع ۱۴ صندلی اختصاصی تهران را به دست آورد و سهم شانا هم ۱۰ صندلی شد.

لیست

تعداد نماینده

شانا-پایداری

۷

امناء

۶

دور اول انتخابات تهران

لیست

تعداد نماینده

امناء

۸

شانا-پایداری

۳

دور دوم انتخابات تهران

در دور اول و دوم در حوزه انتخابیه تهران لیست صدای ملت و نمایندگان اختصاصی صبح ایران نتوانستند هیچ یک از صندلی‌های بهارستان را به دست بیاورند و شورای وحدت هم در حوزه انتخابیه تهران فقط توانست منوچهر متکی را به بهارستان بفرستد.

شایان ذکر است در دور دوم نیز هیچ یک از نمایندگان اختصاصی صبح ایران و شورای وحدت نتوانستند نماینده‌ای را به بهارستان بفرستند.

از بین منتخبان راه یافته به مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی منفرد، محمد سراج، ابوالفضل زهره وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین بار از حوزه تهران وارد مجلس شورای اسلامی خواهند شد بنابراین از بین ۳۰ نماینده تهران ۹ چهره جدید خواهیم داشت.

ردیف

نام نماینده

تعداد آراء

لیست

1

محمود نبویان (مرحله اول)

۵۹۷۷۷۰

ائتلاف شانا – جبهه پایداری/ جبهه متحد

2

امیرحسین ثابتی منفرد (مرحله اول)

۴۸۷۹۸۲

امنا/ جبهه متحد

3

حمید رسایی (مرحله اول)

۴۸۵۷۱۱

امنا

4

محمد باقر قالیباف (مرحله اول)

۴۴۷۹۰۵

ائتلاف شانا – پایداری

5

رضا تقی پورانوری (مرحله اول)

۴۲۴۹۴۵

ائتلاف شانا – پایداری/ جبهه متحد

6

روح اله ایزدخواه (مرحله اول)

۴۰۷۳۰۳

امنا

7

مرتضی آقاطهرانی (مرحله اول)

۴۰۵۷۰۷

ائتلاف شانا – پایداری/جبهه متحد

8

منوچهر متکی (مرحله اول)

۴۰۴۶۱۵

شورای وحدت

9

اسمعیل کوثری (مرحله اول)

۳۸۶۷۷۳

ائتلاف شانا – پایداری/ جبهه متحد

10

مهدی کوچک زاده (مرحله اول)

۳۶۶۲۱۶

امنا

11

سیدعلی یزدی خواه (مرحله اول)

۳۳۳۳۰۸

جبهه متحد/ امنا

12

علی خضریان (مرحله دوم)

۳۳۳۱۰۳

ائتلاف شانا – پایداری/ جبهه متحد

13

مالک شریعتی نیاسر (مرحله اول)

۳۳۱۵۱۰

ائتلاف شانا و پایداری

14

کامران غضنفری (مرحله اول)

۳۱۶۳۷۴

امنا

15

بیژن نوباوه (مرحله دوم)

۲۷۱۰۹۴

امنا- صبح ایران

16

محمد سراج (مرحله دوم)

۲۴۸۹۲۷

امنا

17

ابوالفضل ظهره وند

۲۳۹۷۱۹

امنا، صبح ایران

18

حسین صمصامی مزرعه آخر (مرحله دوم )

۲۳۶۹۲۱

امنا، شورای وحدت

19

زهره لاجوردی (مرحله دوم)

۲۳۰۰۳۳

ائتلاف شانا – پایداری، شورای وحدت

20

احمد نادری (مرحله دوم)

۲۲۷۷۳۶

امنا، صبح ایران، شورای وحدت

21

ابراهیم عزیزی (مرحله دوم)

۲۲۵۶۰۷

امنا، صبح ایران

22

سمیه رفیعی (مرحله دوم)

۲۲۲۵۴۴

امنا، صبح ایران، شورای وحدت

23

پیمان فلسفی (مرحله دوم)

۲۱۸۹۱۰

امنا، صبح ایران

24

ابوالقاسم جراره (مرحله دوم)

۲۱۸۷۷۱

امنا، صبح ایران

25

سید مرتضی محمودی (مرحله دوم)

۲۱۱۸۶۰

امنا، صبح ایران

26

مجتبی رحماندوست (مرحله دوم)

۲۱۱۱۶۹

امنا،شورای وحدت

27

عبدالحسین روح الامینی (مرحله دوم)

۲۰۰۸۶۵

ائتلاف شانا – پایداری

28

مجتبی زارعی

۲۰۰۳۸۰

ائتلاف شانا – پایداری

29

زینب قیصری

۱۹۹۲۰۸

امنا، صبح ایران، شورای وحدت

30

علیرضا سلیمی

۱۹۸۸۳۵

ائتلاف شانا – پایداری، شورای وحدت

میزان آراء نمایندگان تهران و لیست‌هایی که نمایندگان این حوزه در آن حضور داشتند

با توجه به اهمیت حوزه انتخابیه تهران در شکل‌گیری شاکله مجلس آینده و به دست آوردن تعداد قابل ملاحظه‌ای از صندلی‌های مجلس از سوی لیست امناء؛ می‌توان گفت در مجلس دوازدهم شورای اسلامی، نمایندگان راه یافته لیست امناء در کنارمنتخبان لیست شانا جریان اکثریت را تشکیل خواهند داد.

در راستای تحلیل برنامه‌های «ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» (اُمنا) در مجلس دوازدهم با پیمان فلسفی، نماینده منتخب تهران از این لیست گفتگو کرده‌ایم که درادامه می‌خوانید:

فلسفی گفت: لیست امناء با توجه به این که درهر دو دوره انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از ترکیب قابل توجهی از افراد با نگاه تحول خواهانه و جدید و مبتنی بر اصول انقلاب و آرمان های امام و مقام معظم رهبری شکل گرفته بود، مورد توجه قرار گرفت. رای تهران و همچنین شهرستان‌ها نشان دهنده این است که مردم دنبال تحول هستند و خروجی مجلس باید منجر به ایجاد تحول در زندگی مردم و معیشت آن‌ها شود و فکر می‌کنم منتخبان امناء بتوانند این وظیفه را محقق کنند ضمن این که همفکری و استفاده از نظرات نمایندگان دیگر در راستای حل مشکلات مردم یک اصل است.

امناء فراکسیون برای حل مشکلات مردم ایجاد می‌کند

نماینده منتخب تهران افزود: هر چند ممکن است در جریان اصول‌گرایی اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد، علاوه بر این که نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل هم در مجلس حضور دارند ولی حضور این جریان‌ها (چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب) منافاتی با اصل همفکری و همکاری ندارد و باید این اتفاق مشترک بیفتد. امیدوارم امناء پرچمدار حل مشکلات مردم باشد. در راستا می‌خواهیم فراکسیونی برای حل مشکلات مردم در مجلس ایجاد کنیم و تمام نمایندگان از هر طیف، صنف و سلیقه‌ای می‌توانند در این فراکسیون عضو شوند. هدف این است که در سال اول مجلس، بخشی از مشکلات مردم که اولویت دارد و در سال دوم هم بخش دیگری از مشکلات حل شود تا در پایان مجلس چند مشکل که الویت اصلی دارد به طور کامل حل شود.

تمام توان مجلس در سال اول معطوف به حل مشکلات اقتصادی مردم شود

وی تصریح کرد: الویت امناء در مجلس دوازدهم حل مشکلات معیشتی مردم است و تمام توان مجلس در سال اول باید معطوف به حل مشکلات اقتصادی مردم شود در عین حال در حوزه فرهنگی هم مشکلاتی داریم که اگر الویت اقتصادی به درستی دنبال شود بسیاری از مشکلات فرهنگی هم حل خواهد شد. فضای فرهنگی هم اگر اصلاح شود در اصلاح ساختار اقتصادی نقش دارد و مشارکت مردمی که مد نظر رهبر انقلاب است و در شعار سال مورد تاکید قرار دادند به خوبی انجام خواهد شد.

فلسفی افزود: ریل‌گذاری مربوط به حل مشکلات تولید باید در سال اول مجلس انجام شود تا خیال مردم و رهبر انقلاب راحت شود و بتوانیم دغدغه مقام معظم رهبری را کم کنیم. ما در حوزه تولید و مشکلات معیشتی علاوه بر ریل‌گذاری، مطالبه‌گری و نظارت خواهیم کرد.

اجماع با اصلاح‌طلبان برای حل مشکلات مردم اشکالی ندارد

این عضو امناء با اشاره به حضور جریان اصلاح‌طلب در مجلس گفت: مباحث ما در رزما وامناء معطوف به حل مشکلات مردم است. در رزما هم فراکسیون حل مشکلات مردم پیشنهاد شده است و اگر با اصلاح‌طلبان به جمع‌بندی و اجماع برای حل مشکلات مردم برسیم اشکالی ندارد زیرا همه علاقمند هستند که مشکلات مردم حل شود. بنابراین فراکسیون حل مشکلات مردم برای همه نمایندگان مجلس اعم از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقل امکان حضور را فراهم می‌کند و البته بستگی دارد که نظر خود نمایندگان چه باشد.

وی تاکید کرد: ازهمه نمایندگان دعوت خواهیم کرد به این فراکسیون بیایند زیرا یکی از بزرگ‌ترین فراکسیون‌هایی خواهد بود که تلاش می‌کند مشکلات مردم را حل کند و اجماع با دیگران بر سر حل مشکلات، منافاتی با اختلاف نظر سیاسی و تشکیلاتی ندارد.

فلسفی درباره احتمال تشکیل چند وفراکسیون در جبهه اصول‌گرایی گفت: ما به وحدت و هم‌گرایی در عین کثرت اعتقاد داریم و اصول‌گرایان نباید به چند شاخه تقسیم شوند. مواضع اصول‌گرایی و انقلابی باید در قالب یک جریان متحد شکل بگیرد تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

وی درباره دلیل کثرت لیست‌های جبهه اصول‌گرایی در زمان انتخابات تصریح کرد: ما بر سر اصول اختلاف نداریم اما اختلاف سلیقه ممکن است بروز پیدا کند و به همین علت در زمان انتخابات فهرست‌های متعدد اعلام شد. این که امناء در این دوره از انتخابات با استقبال روبرو شد نشان دهنده این است که رای دهندگان چه مشی را دنبال می کنند وخطوط مجلس را مشخص می‌کند.

فضای مجازی باید به سمتی برود که هم مردم راضی باشند و هم حاکمیت نظام اعمال شود

نماینده تهران در مجلس دوازدهم درباره چالش فیلترینگ گفت: باید به راهکاری برسیم که دسترسی کاربران به فضای مجازی با هزینه کمتری فراهم شود. امروزه شاهدیم که در عین این که مساله فیلترینگ اجرا می‌شود، مردم از انواع شبکه‌های خارجی هم استفاده می‌کنند. باید فکری کنیم که در عین این که هزینه استفاده مردم پایین بیاید؛ فضای مجازی کشور قانون‌مند شود به نحوی که هم مردم راضی باشند وهم حاکمیت نظام اعمال شود زیرا در کشورهای دیگر فضای مجازی تحت نظارت حاکمیت است.

فلسفی درخصوص راهبر مجلس دوازدهم در زمینه سیاست خارجی گفت: راهبر مجلس آینده باید مبتنی بر حفظ منافع ملی باشد و امیدواریم با شرایطی که در جهان ایجاد شده و نگاه به ایران و محور مقاومت تغییر کرده، اقتدار و عزت کشور حفظ شود. در شرایط جدید مذاکرات برجام را نیز می‌توانیم با قدرت بیشترو از موضع برتر پیش ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما