شناسهٔ خبر: 66631257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین|محکومیت حمله به منطقه مسکونی در بلگوراد روسیه

افزایش قربانیان ریزش ساختمان در اثر حملات گسترده اوکراین به شهر بلگوراد، سرنگونی ۸ پهپاد و ۱۴ موشک اوکراینی، تاکید لندن بر قابل قبول بودن هر نوع حمایت از کی‌یف و تلاش آمریکا برای سرعت بخشیدن به تامین تسلیحاتی اوکراین، از جمله رویدادهای مهم جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  شهر بلگورود ظهر روز یکشنبه مورد حمله گسترده موشکی نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفت. در این حملات طرف اوکراینی از سامانه های موشکی توچکا-یو، اولخا و RM-70 Vampir استفاده کرد. بر اثر  اصابت موشک بخشی از یک ساختمان مسکونی چندطبقه در این شهر فروریخت و سپس در حین پاکسازی آوار، دومین فروریختگی رخ داد و کل سقف ساختمان ریزش کرد.

وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه صبح امروز، دوشنبه اعلام کرد که شمار قربانیان ریزش این ساختمان مسکونی به 15 نفر افزایش یافت. طبق این اطلاعات، پاکسازی آوار در طول شب ادامه داشت و امدادگران پانزدهمین قربانی را از زیر آوار بیرون آوردند. ضمن اینکه تعداد افراد آسیب دیده در نتیجه این حمله نیز به 31 نفر افزایش یافته است. 

کار در محل حادثه همچنان ادامه دارد، این در حالی است که از روز گذشته تاکنون پنج بار آژیر «خطر حمله موشکی» در این شهر به صدا درآمد و هر بار امدادگران کار خود را متوقف و به پناهگاه میرفتند و بعد مجدد به آواربرداری ادامه دادند.

فرحان حق، معاون مطبوعاتی دبیرکل سازمان ملل در رابطه با حمله گسترده روز گذشته نیروهای اوکراینی به شهر بلگوراد گفت: «ما با هرگونه حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی مخالفیم و این اقدام را محکوم می کنیم.»

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان نیز به خانواده‌های کشته شدگان در بمباران بلگوراد توسط ارتش اوکراین ابراز همدردی کرده و حمله به غیرنظامیان را محکوم کرد.

آندری کلیموف، معاون کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفت که گلوله باران شهر بلگورود توسط نیروهای مسلح اوکراین، هیچ هدف نظامی نداشته و یک اقدام تروریستی است.

در این رابطه، پی بووز، روزنامه نگار ایرلندی گفت که حمله نیروهای مسلح اوکراین به شهر بلگورود، یک حمله تروریستی است که توسط ناتو حمایت می‌شود.

ارل راموسن، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا نیز یادآور شد، حمله اوکراین به یک ساختمان مسکونی در بلگورود روسیه نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی در جبهه نبرد وضعیتی نزدیک به فروپاشی قرار دارند و چنین اقداماتی ساده ترین راه برای آنهاست. او گفت: هدف قرار دادن یک ساختمان مسکونی که ارزش نظامی ندارد، یک اشتباه نبود، بلکه به وضوح تلاش برای کشتن تعداد زیادی از مردم روسیه است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و دهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سرنگونی 8 پهپاد طی شب گذشته در منطقه کورسک روسیه

 سرویس مطبوعاتی فرمانداری منطقه کورسک صبح امروز، دوشنبه، گزارش داد که هشت فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) ارتش اوکراین در طول  شب گذشته در آسمان این منطقه سرنگون شدند.

از خسارات و تلفات احتمالی این حملات پهپادی اطلاعاتی گزارش نشده است.

مقامات محلی به مردم ساکن منطقه هشدار دادند که نزدیک شدن به لاشه هواپیماهای بدون سرنشین می تواند خطرناک باشد.

انهدام 14 موشک اوکراینی توسط سامانه پدافند هوایی بر فراز بلگوراد

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور تنها در اوایل شب گذشته، 14 موشک شلیک شده توسط نیروهای مسلح اوکراین را بر فراز بلگوراد منهدم کرد.

طبق این گزارش، در خلال دفع حملات گسترده به این منطقه، 12 موشک ومپایر و دو موشک اولخا، ویژه سامانه‌های پرتاب چندگانه موشکی منهدم شد و بدین تلاش طرف اوکراینی برای حمله مجدد به خاک روسیه از ساعت 19:50 تا 20:40 به وقت مسکو متوقف گردید.

سرنگونی یک فروند جنگنده میگ و چهار بالگرد ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه شب گذشته گزارش داد که نیروهای مسلح این کشور در عرض 24 ساعت موفق شدند چهار بالگرد از نوع Mi-24 و همچنین یک فروند جنگنده میگ-29 و یک بالگرد Mi-8 نیروهای مسلح اوکراین را در مناطق مختلف خطوط تماس درگیری منهدم کنند.

سربازان اوکراینی مقامات را به دلیل خط دفاعی ضعیف به خیانت متهم کردند

شبکه تلویزیونی بی.بی.سی گزارش داد که نیروهای نظامی اوکراینی در منطقه خارکوف به خبرنگار انگلیسی گفتند که خطوط دفاعی بد ساخته شده، خیانت مقامات اوکراینی به سربازان این کشور است.

به گفته یکی از فرماندهان یگان شناسایی ارتش، سازه ‌های دفاعی که با هزینه‌های زیادی ساخته شده، به سادگی هیچ وضعیت دفاعی مستحکمی را برای نیروهای در حال جنگ ایجاد نکرده و این یک شکست نیست، بلکه خیانت است.

او افزود که ارتش اوکراین برای بازگرداندن مناطق از دست رفته در سال 2022 هزاران نفر را از دست داده و این به دلیل ضعف استحکامات دفاعی است. 

روز دوشنبه اعلام شد که نیروهای مسلح روسیه پنج منطقه مسکونی را در منطقه خارکوف به طور همزمان آزاد کردند.

بلینکن: آمریکا و اروپا هر کاری  انجام می‌دهند تا تدارکات نظامی به اوکراین را تسریع کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی. بی.اس اعلام کرد که ایالات متحده تمام تلاش ممکن را برای تسریع روند ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین انجام می دهد. به گفته وی، تأخیر چند ماهه در تصویب بودجه اضافی برای اوکراین و تامین تسلیحات به آن "هزینه سنگینی داشته است".

بلینکن همچنین با یادآوری اینکه ایالات متحده در این هفته حدود 400 میلیون دلار برای کمک نظامی به کی‌یف اختصاص داده، افزود: "بنابراین ما هر کاری که می توانیم برای تسریع این کمک انجام می‌دهیم. اروپایی‌ها هم همین کار را انجام خواهند داد.»

علاوه بر این، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ظاهراً اوکراین می‌تواند «دفاع خود را در شرق حفظ کند» و همچنین «تهدیدی برای نیروهای روسیه، از جمله در کریمه» خواهد بود. او گفت: ما سیستم‌هایی را برای تقویت سیستم دفاعی به کی‌یف ارائه میدهیم. ما به جایی نمی‌رویم و بیش از 50 کشوری که از اوکراین حمایت می‌کنند نیز نیستند.

کامرون: هر گونه حمایت از اوکراین تا زمانی که ناتو با روسیه نجنگد، قابل قبول است

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه در مصاحبه با "ساندی تایمز" اعلام کرد که به عقیده او، هر گونه حمایت غرب از اوکراین تا زمانی که ناتو در حال جنگ با روسیه نباشد، قابل قبول خواهد بود.

او گفت: «تا زمانی که سربازان ناتو مستقیماً وارد جنگ با ارتش روسیه نشوند، هر کاری که برای کمک به اوکراین انجام دهیم قابل قبول است».

کامرون تاکید کرد که کشورهای ائتلاف نمی توانند منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین سازماندهی کنند و نباید از نیروی هوایی خود برای رهگیری موشک‌های روسی استفاده کنند، زیرا غرب در تلاش برای کمک به اوکراین "بدون ایجاد تشدید بیشتر اوضاع است." 

وی همچنین به ضرورت اجتناب از درگیری بین ناتو و نیروهای روسیه اشاره کرد.

یک روز قبل، سرگئی بلیایف، مدیر بخش دوم اروپایی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که بریتانیا یکی از بزرگترین کمک کنندگان نظامی به کی‌یف است که فعالانه برای ارسال تسلیحات به کی‌یف از سایر کشورها لابی می‌کند. به گفته وی، ارتش اوکراین از سلاح ‌های انگلیسی برای حملات تروریستی در مناطق روسیه استفاده می‌کند.

دفاع از حریم هوایی اوکراین با تسلیحات ناتو بازی با آتش است

رولف موتزنیخ، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکراتیک آلمان در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که استفاده از سلاحهای کشورهای عضو ناتو برای دفاع از حریم هوایی اوکراین در برابر روسیه، در واقع با آتش بازی کردن است. 

او گفت: دفاع از حریم هوایی اوکراین توسط بوندس‌ور، بلافاصله ما را به یک طرف جنگ تبدیل می‌کند و به دستور بوندستاگ نیاز دارد. در حالیکه فراکسیون پارلمانی حزب ما با این موضوع موافقت نخواهد کرد.»

موتزینیخ تاکید کرد که چنین رویکردی به این معناست که ناتو از اصل عدم مداخله فعال در مناقشه نظامی در اوکراین دور شده است. 

انتهای پیام/

نظر شما