شناسهٔ خبر: 66702899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین|زلنسکی همه جهان را مقصر در اوضاع خارکف دانست

عدم آمادگی نظامیان اوکراین برای مقابله با حملات روسیه، حجم کلی کمک تسلیحاتی غرب به کی‌یف، نگرانی ناتو از وضعیت جدی ارتش اوکراین در جبهه نبرد، عدم شرکت برزیل در کنفرانس سوئیس و تکذیب ارسال محموله بزرگ نظامی یونان به کی‌یف، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین معتقد است که در وضعیت دشوار کنونی در منطقه عملیاتی خارکف، که نیروهای مسلح اوکراین در نتیجه حملات اخیر ارتش روسیه با آن مواجه هستند، "کل جهان" مقصر است.

وی شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی ABC گفت: واحدهای نظامی ارتش اوکراین به همه تجهیزات لازم برای مقاومت در برابر نیروهای روسی مجهز نیستند، به این دلیل که برای چندین ماه کی‌یف نتوانست بسته کمکی جدیدی از ایالات متحده دریافت کند.

زلنسکی در پاسخ به این سوال که پس واشنگتن مقصر در وضعیت دشوار کنونی در منطقه خارکف است، گفت: «این وضعیت تقصیر همه جهان است.»

رئیس جمهور اوکراین افزود که وضعیت در این منطقه در حال حاضر "بسیار جدی" است.

روز پنجشنبه رسانه‌ها گزارش دادند که زلنسکی در جریان سفری به منطقه خارکف، نشستی با ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین داشت. زلنسکی در جریان سفرش گفت که اگر کی‌یف دو سامانه دفاع هوایی پاتریوت را دریافت نکند، اوکراین ممکن است منطقه خارکف را از دست بدهد. او توضیح داد که این سامانه‌ها برای جلوگیری از اینکه روسیه به این منطقه کنترل پیدا کند، بسیار ضروری هستند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، سفر ولادیمیر زلنسکی به خارکف را دیدار خداحافظی و گرفتن یک عکس یادگاری از آنجا نامید. 

روز چهارشنبه گزارش شد که نیروهای مسلح روسیه دو منطقه مسکونی دیگر در خارکف را تصرف کردند. چند روز قبل نیز مشخص شده بود که پنج منطقه مسکونی در سرزمین خارکف تحت کنترل روسها قرار گرفته است. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهاردهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سی.ان.ان: ارتش اوکراین برای حمله روسیه در خارکف آماده نبود

نیک پیتون والش، خبرنگار شبکه سی.ان.ان در گزارشی از صحنه نبرد خارکف، یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین به سادگی برای مقابله با حمله نیروهای روسی در این منطقه آمادگی نداشتند.

این خبرنگار آمریکایی گفت: «روس‌ها نیروی انسانی و منابع نظامی زیادی را برای این منظور (حمله به خارکف) به منطقه ریختند، در حالی که اوکراینی‌ها آمادگی مقابله با آنها را نداشتند.»

به گفته وی، گروه فیلمبرداری در مسیر حرکت در جنوب بزرگراه خارکف-ولچانسک اصلاً متوجه استحکامات قابل توجه نیروهای مسلح اوکراین نشدند. فقط دو مکان مشاهده شد که نیروهای اوکراینی با کمترین امکانات در حال ساخت سنگر بندی بودند. بدین ترتیب، در بسیاری از مناطق خط مقدم، استحکامات ناکافی است یا اصلاً وجود ندارد.

خبرنگار سی.ان.ان همچنین اشاره کرد که به دلیل انتظار طولانی برای رسیدن کمک نظامی از سوی ایالات متحده، نظامیان اوکراینی روحیه خود را از دست دادند.  والش ابراز اطمینان کرد که حمایت دیرهنگام آمریکا اکنون بعید است که جلوی تلفات ارضی اوکراین را بگیرد. او گفت: «صادقانه بگویم،برای کی‌یف، این وضعیت (تشدید حملات روسیه در نزدیکی خارکف)، لحظه‌ای فاجعه بار است که می تواند مسیر درگیری را تغییر دهد.»

اعتراف نظامی اوکراینی به تقویت ارتش روسیه در جریان درگیری نظامی

آندری شربین، افسر گروهبان تیپ 57 مکانیزه نیروهای مسلح اوکراین در گفتگو با خبرنگار روزنامه "وال استریت ژورنال" اعتراف کرد که ارتش روسیه در طول دو سالی که از آغاز جنگ گذشته، به مراتب قوی تر از قبل شده است.

این افسر اوکراینی گفت: «مسلماً روسیه ارتش قدرتمندی دارد. با این حال، دو سال درگیری، آن را قوی‌تر از قبل کرده است.»

علاوه بر این، او از اینکه چگونه می‌توان در برابر مجتمع صنایع نظامی روسیه مقاومت کرد ابراز حیرت کرد.

رسانه‌های غربی اخیراً به این مسئله اشاره می کنند که موفقیت‌های اخیر نیروهای مسلح روسیه در مناطق شرقی اوکراین، نه تنها مقامات کی‌یف، بلکه پایتخت‌های غربی را نگران کرده است. 

میزان تسلیحات انتقال یافته غربی به اوکراین از سال 2022 

ایگور کوستوکوف، رئیس اداره اصلی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در مقاله‌ای برای مجله "اندیشه نظامی" اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو و متحدان آنها از فوریه سال 2022 به اینطرف بیش از 30 هزار هواپیمای بدون سرنشین و بیش از 800 تانک به اوکراین منتقل کرده‌اند.

این مقام نظامی نوشت: اولویت کشورهای غربی تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین به منظور دوام آوردن تا جای ممکن در مقابل نیروهای مسلح روسیه است. برای رسیدن به این منظور از فوریه 2022، حدود 800 تانک، بیش از 3.5 هزار خودروی جنگی زرهی، حدود یک هزار و 500 قبضه توپ، حدود 270 سامانه موشکی پرتاب چندگانه، بیش از 250 سامانه موشکی ضدهوایی استقرار زمینی، 7 هزار و 700 سامانه‌ دفاع هوایی قابل حمل انسانی، حداقل 290 هزار سلاح ضد تانک، 130 فروند هواپیما و بالگرد، بیش از 30 هزار پهپاد به اوکراین منتقل شده است.

او یادآور شد که حجم کل کمک‌های نظامی غرب به اوکراین تاکنون بالغ بر 132 میلیارد دلار بوده که بیش از 63 میلیارد دلار آن توسط ایالات متحده تامین شده است.

به گفته کوستیوکوف، تجهیز نیروهای اوکراینی به سلاح‌های دوربرد با دقت بالا، اهمیت کلیدی دارد و در این راستا، بریتانیا و فرانسه موشک‌های هدایت شونده استقرار هواپیمایی طوفان سایه و SCALP-EG با برد پرتاب تا 650 کیلومتر را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. واشنگتن به نیروهای مسلح اوکراین موشک های عملیاتی-تاکتیکی ATACMS داده که برد انهدام آنها تا 300 کیلومتر است.

وی افزود: علاوه بر این، در آینده نزدیک، کشورهای عضو ناتو جنگنده‌های تاکتیکی F-16 ساخت آمریکا را به اوکراین منتقل خواهند کرد.

کی‌یف ناتو را از وضعیت جدی در میدان نبرد مطلع کرد

راب بائر، رئیس کمیته نظامی ائتلاف آتلانتیک شمالی، شب گذشته اعلام کرد که فرماندهی نظامی اوکراین شرکای خود در ناتو را از وضعیت جدی در میدان نبرد ناشی از تاخیرهای تدارکاتی مطلع کرده است.

به گفته او، سرلشکر آناتولی بارگیلویچ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، روز پنج شنبه روسای ستادهای کل  کشورهای ناتو را از این وضعیت آگاه کرد. این مقام ناتو افزود: ما در جریان وضعیت میدانی در اوکراین قرار گرفتیم که همچنان بسیار دشوار است. تأخیر در پشتیبانی به موقع عواقب جدی در میدان جنگ داشته است.

بائر در عین حال افزود که تسلیحات نظامی جدید قبلاً به اوکراین ارسال شده و به زودی به جبهه خواهد رسید.

چند روز قبل نیز ستاد کل ارتش اوکراین اعتراف کرد که واحدهای نیروهای مسلح اوکراین در منطقه خارکف با عقب نشینی در منطقه ولچانسک مجبور به اتخاذ "مواضع امن‌تر " شدند.

پیش از این، الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین هم گفت که نیروهای اوکراینی در تلاش برای حفظ مواضع خود در منطقه خارکف، با مشکلات قابل توجهی روبرو هستند.

رئیس جمهور برزیل از شرکت در کنفرانس اوکراین در سوئیس خودداری کرد

دفتر رئیس جمهور برزیل شب گذشته، پنجشنبه، گزارش داد که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در کنفرانس اوکراین در سوئیس که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

در عین حال دفتر مطبوعاتی یادآور شد که رئیس جمهور به پیشنهاد شرکت در اجلاس گروه جی-7 که در ایتالیا برگزار می‌شود، علاقه مند است. به گفته آنها، موضوع مشارکت داسیلوا در حال حاضر در حال بررسی است.

وزیر دفاع یونان ارسال 250 کانتینر کمک نظامی به اوکراین را تکذیب کرد

نیکوس دندیاس، وزیر دفاع ملی یونان، برخی اطلاعات منتشره در مورد ارسال محموله 250 کانتینری کمک نظامی این کشور به اوکراین را تکذیب کرد.

دندیاس گفت: «هیچ تسلیحات نظامی یونانی در اوکراین وجود ندارد.»

وی در عین حال اعتراف کرد که آتن این واقعیت را پنهان نمی‌کند که یونان تجهیزات نظامی قدیمی خود را به کشورهای دیگر از جمله جمهوری چک و ایالات متحده می‌فروشد تا آنها را با تسلیحات جدید جایگزین کند.

بدین ترتیب، دندیاس در مورد گزارش روزنامه یونانی Efimerida ton Sindakton، که روز گذشته گزارش داد یونان مخفیانه سلاح و مهمات خود را از طریق راه آهن از طریق خاک رومانی به اوکراین ارسال می کند، اظهار نظر کرد.

طبق اطلاعات این نشریه، در مجموع آتن، 250 کانتینر کمک نظامی به کی‌یف خواهد فرستاد و ارسال اولین محموله از دو روز پیش آغاز شد. و همه اینها در حالی است که در ماه مارس سال گذشته، نخست وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، وجود توافقنامه با اوکراین در مورد کمک‌های مخفی این کشور به کی‌یف را رد کرد.

تاکید رهبران روسیه و چین بر  توقف اقدامات تشدید کننده درگیری در اوکراین 

در بیانیه مشترکی که بعد از ظهر روز پنج شنبه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مورد تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل استراتژیک بین دو کشوربه امضا رسید، اشاره شده است که مسکو و پکن بر لزوم توقف اقداماتی که باعث طولانی شدن درگیری نظامی و تشدید وخامت اوضاع در اوکراین می شود، تاکید دارند. 

طبق این سند، طرفین بر لزوم توقف هرگونه اقدامی که به طولانی شدن خصومت‌ها و تشدید بیشتر اوضاع کمک می‌کند، اشاره کرده و خواستار جلوگیری از تبدیل اوضاع به مرحله غیرقابل کنترل شده و بر اهمیت گفت‌وگوی سیاسی به عنوان شکل بهینه راه حل بحران اوکراین تاکید می‌کنند.

علاوه بر این، روسیه و چین آمادگی خود را برای افزایش همکاری های راهبردی در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب اعلام کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: نشانی از پرتاب پهپاد از نیروگاه زاپروژیا وجود ندارد

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در جریان بازرسی روز پنجشنبه خود از محیط نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، هیچ نشانه‌ای از پرتاب پهپاد از آنجا پیدا نکردند. 

در گزارش منتشره در وب سایت رسمی این سازمان آمده است که کارشناسان کل محیط نیروگاه، از جمله مناطق همجوار و  تمامی ساختمان هاییکه به آنها دسترسی دارند را بازرسی کرده و هیچ چیز مشکوکی پیدا نکردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «آن‌ها نه سلاح سنگین پیدا کردند و نه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه پهپادها ممکن است از داخل نیروگاه پرتاب شده باشند».

اوایل روز گذشته وزارت دفاع روسیه گزارش داد که نظامیان روس به همراه یگان‌های گارد ملی، چرخش امن ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضمین کردند.

یادآوری شده که نظامیان روس مهمات منفجر نشده‌ای که در نتیجه گلوله باران سیستماتیک جدید توسط طرف اوکراینی در مجاورت نیروگاه زاپروژیا باقی مانده بود، را کشف کرده و گزارشی در این باره تهیه کردند. 

انتهای پیام/

نظر شما