شناسهٔ خبر: 66627356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

رشد اقتصادی بالا در سال ۲۰۲۳  در سایه رکوردشکنی بخش نفت و گاز

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است: با تلاش دولت تولید نفت و گاز افزایش یافته و صادرات نفت به بالاترین مقدار خود از سال۲۰۱۷ رسیده، اخیراً نیز صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرده کشور رشد ۴/۵ درصدی داشته است، در حالی که رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل کاهش داشته و رشد اقتصاد منطقه خاورمیانه ۲درصد بوده است که دیپلماسی فعال در زمینه انرژی یکی از دلایل اصلی این رشد محسوب می‌شود. 
 
نوید نبوی‌زاده، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با سیاست جدید ایران در توسعه بازار‌های نفتی گفت: با تلاش دولت سیزدهم تولید نفت و گاز افزایش یافته و صادرات نفت به بالاترین مقدار خود از سال۲۰۱۷ رسیده است. خنثی‌کردن تحریم‌ها یکی از عباراتی است که به گوش ما ایرانی‌ها بسیار آشناست. نفتکش‌های ایرانی یکی پس از دیگری آب‌های بین‌الملل را طی کرده و با روش‌های مختلفی فرآورده‌های نفتی و نفت خود را به دست مشتریان‌شان رسانده‌اند. 
وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشتریان نفت ایران، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس چین است. کشور‌های دیگر هم که خود نیز در شرایط تحریمی هستند، مانند ونزوئلا بازار خوبی برای فروش نفت ایران به شمار می‌روند، به خصوص با سیاست اخیر دولت در زمینه پالایشگاه‌داری فراسرزمینی که تلاش و توان ایرانی در خدمت توسعه صادرات نفت خام ایران به کار گرفته شده است. 
نبوی‌زاده ادامه داد: سیاست مهمی که وزارت نفت در دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار داده صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های دیگر و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بوده است. در شرایطی که به لحاظ مالی در مضیقه هستیم، تلاش کرده‌ایم از طریق ارائه خدمات به سایر کشور‌ها و فروش نفت به آن‌ها به همکاری در پالایشگاه‌های‌شان بپردازیم. 
این کارشناس انرژی در رابطه با استفاده و به‌کارگیری از دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت در جهت رشد بهره‌وری و بازارسازی مبتنی بر حضور مؤثر دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی تجهیزات راهبردی صنعت نفت گفت: سیاست‌های انرژی در کشور بر پایه افزایش بهره‌وری در تولید نفت و گاز است و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بسیاری در این زمینه بوده‌اند. حرکت صنعت نفت به سمت دانش‌بنیان‌شدن می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر زنجیره ارزش نفت در بازار‌های جهانی منجر شود. اگر بخواهیم جهشی در حوزه تولید و صنعت داشته باشیم، لزوم آن حمایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است و حمایت دولت باعث بی‌اثرشدن تحریم‌ها در این زمینه شده است. 
وی در پایان افزود: سیاست استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیان‌ها با جدیت در صنایع نفت و گاز فقط یک شعار نیست، نمونه آن بهره‌برداری از فاز۱۱ پارس‌جنوبی است که با اتکا بر توان داخلی صورت گرفت؛ کاری که سال‌ها معطل کشور‌های دیگر مانده بود. تحریم‌کنندگان همواره در تلاشند اقتصاد کشور را با تحریم فلج کنند و سدی در راه رشد و ترقی کشور باشند، ولی توان داخلی و سیاست‌های درست همواره کارساز بوده‌اند. با تلاش دولت سیزدهم تولید نفت و گاز افزایش یافته و صادرات نفت به بالاترین مقدار خود از سال۲۰۱۷ رسیده است، اخیراً نیز صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرده کشور رشد ۴/۵ درصدی داشته در حالی است که رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل کاهش داشته و رشد اقتصاد منطقه غرب‌آسیا ۲درصد بوده است که دیپلماسی فعال در زمینه انرژی یکی از دلایل اصلی این رشد محسوب می‌شود.

نظر شما