شناسهٔ خبر: 66623502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شمیم عطر رضوی در 2100 نقطه ایران و 18 کشور / اجرای ۱۱ هزار برنامه معنوی توسط کاروان‌های «زیر سایه خورشید»

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی از حضور ۶۹ کاروان زیر سایه خورشید در ۲۱۰۰ نقطه کشور خبر داد و گفت: امسال این کاروان‌ها بیش از ۱۱ هزار برنامه اجرا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

نشست خبری کاروان‌های زیر سایه خورشید با حضور مجتبی مختاری، مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در تهران و در خبرگزاری فارس برگزار شد.
مختاری در این برنامه طی سخنانی گفت: همه ما دوست داریم یک نقطه اتصال با آستان امام معصوم داشته باشیم و برخی ایام خاص بهانه‌ای برای نزدیک شدن بیشتر با حضرات ائمه معصومین(ع) است، تا از این ساحت آرامش بگیریم و متصل به انرژی بی‌نهایت اهل بیت(ع) شویم.

زیارت بهترین بهانه اتصال به امام

وی گفت: بهترین نقطه اتصال در زیارت به وجود می‌آید اما گاهی به هر دلیلی این فرصت فراهم نمی‌شود، حال اگر دلی متصل به امام شود حال و هوای زیارت شکل می‌گیرد. 

وی ادامه داد: در همین راستا، کاروان‌های زیر سایه خورشید توسعه صحن و سرای رضوی در سراسر کشور است و ۱۷ سال است که کاروان‌هایی با عنوان کاروان‌های رضوی متشکل از جمعی از خدام به نقاط مختلف کشور رفته و حال و هوای زیارت را برای مردم به ارمغان می‌برند. 

عطر رضوی در ۲۱۰۰ نقطه
مختاری از حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید در بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نقطه کشور خبر داد و گفت: ۶۹ کاروان امسال در نقاط مختلف کشور نظیر شهرها و روستاهای دور افتاده، عشایر، هنگ‌های مرزی و... حضور پیدا می‌کنند و پیش‌بینی شده در مجموع بیش از ۱۱ هزار برنامه و رویداد برگزار کنند.
وی ادامه داد: پرچم امام رضا(ع) تداعی بوی پیراهن یوسف را دارد و مردم با این دریچه زائر امام رضا(ع) می‌شوند و در می‌یابند که امام رضا(ع) آنها را فراموش نکرده است.
مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی از حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید در برخی مراکز خاص خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌های مهم کاروان‌های زیر سایه خورشید حضور در برخی مراکز منازل شهدا و جانبازان، آسایشگاه جانبازان، منازل علما، مراکز دانش بنیان، مجموعه‌های صنعتی و اداری، خانه‌های سالمندان، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و... است. در مجموع جنس کاروان‌های زیر سایه خورشید برای کسانی است که امکان تشرف ندارند.
مختاری با اشاره به برگزاری جشن‌های بزرگ میدانی و اجتماعات با حضور خدام در قالب برنامه‌های زیر سایه خورشید گفت: زیر سایه خورشید تبدیل به یک رویداد بزرگ مردمی شده که همه ساله شکل می‌گیرد البته بانی آستان قدس رضوی است اما کار مردمی است و همه هزینه‌ها توسط مردم پرداخت می‌شود.

حضور در ۱۸ کشور
وی درباره برنامه‌های زیر سایه خورشید در خارج از کشور گفت: در فضای بین‌الملل جریان زیر سایه خورشید امسال با تاکید تولیت آستان در کشورهای مختلف هم رقم می‌خورد و در این راستا کاروان‌ها امسال در ۱۸ کشور حضور پیدا می‌کنند. این برنامه فقط مختص مسلمانان و شیعیان نیست و خدام امام رئوف در جمع پیروان دیگر ادیان حضور پیدا می‌کنند و کارشناس یا استادی که به زبان مسلط است هم توضیحاتی را ارائه می‌کند. یک قاری بین‌المللی هم با کاروان حضور دارد. هزینه این کاروان‌ها هم بر عهده میزبان و مردم همان کشور است.
مختاری ادامه داد: حضور در مراکز قرآنی و اسلامی و اهل تسنن دیگر کشورها، اجرای برنامه در حرم‌های اهل بیت و همچنین حضور در جمع رزمندگان مقاومت سوریه و عراق هم از برنامه‌های کاروان‌های زیرسایه خورشید است.
مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی درباره کشورهایی که کاروان‌ها در آن حضور پیدا می‌کنند، گفت: خدام امام رضا(ع) امسال در کشورهایی چون بنگلادش، نپال، هند، پاکستان، افغانستان، کشمیر، عراق، سوریه، لبنان، انگلستان، گرجستان، آلمان، هلند، بلژیک، سوئد، مالزی، ایرلند، تاتارستان و برخی دیگر کشورها حضور پیدا می‌کنند.
وی از تلاش خدام برای آزادی زندانیان خبر داد و گفت: در کنار برگزاری جشن‌ها اتفاقات دیگر مثل آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و حتی گاهی جرائم عمد هم در دستور کار است و خادمان هم در موضوع گرفتن رضایت از شاکیان و هم در جمع‌آوری کمک برای پرداخت بدهی‌ها و دیون زندانیان تلاش می‌کنند.

نظر شما