شناسهٔ خبر: 66623052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

افزایش نگرانی ها از وضعیت انسانی در رفح؛ تانک‌های اسرائيل وارد اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه شدند

در ادامه تحولات در جنگ غزه، تانک‌های نظامی اسرائيلی با ورود به بخش‌هایی از شمال غزه، به عمق کمپ آوارگان فلسطینی در جبالیا رفته‌اند. این تحول پس از آن صورت می‌گیرد که اسرائيل این اردوگاه را بمباران کرد که به کشته و زخمی شدن چندین فلسطینی منجر شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: در ادامه تحولات در جنگ غزه، تانک‌های نظامی اسرائيلی با ورود به بخش‌هایی از شمال غزه، به عمق کمپ آوارگان فلسطینی در جبالیا رفته‌اند. این تحول پس از آن صورت می‌گیرد که اسرائيل این اردوگاه را بمباران کرد که به کشته و زخمی شدن چندین فلسطینی منجر شد.
 
این حملات در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل ماه‌ها پس از اعلام «برچیده شدن» حماس در این منطقه، حمله زمینی جدیدی را به آنجا آغاز کرده است. 
 
در حالی که جنگ بین حماس و ارتش اسرائیل در جریان است، نیروهای اسرائيلی از جاده صلاح الدین عبور کرده و وارد اردوگاه شده‌اند. شبکه الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که تانک‌های اسرائيلی مناطق مسکونی را احاطه کرده و آوارگان در بخش غربی نوار غزه وضعیت بسیار وخیمی دارند. 
 
این ساکنان در جریان تهاجم نظامی قبلی به اردوگاه پناهندگان از یک مکان به مکان دیگر منتقل شده بودند و اکنون، دوباره، باید این مکان را ترک می کنند. نیروهای اسرائيلی همچنین صبح روز یکشنبه به اردوگاه آوارگان عروب در نزدیکی الخلیل در کرانه باختری نیز یورش بردند. 
 
در طول ۲۴ ساعت گذشته ارتش اسرائيل از سه جبهه در داخل نوار غزه پیشروی‌هایی کرده است. آنها همزمان با فشار در رفح، در مناطق میانی و شمال نوار غزه هم نیروهای خود را به پیش رانده‌اند. ارتش اسرائيل همچنین پیشتر دستور تخلیه ساکنان کمپ آوارگان جبالیا و همچنین مناطق مرکزی رفح را صادر کرده و ضمن تشدید بمباران کمپ جبالیا، منازل مسکونی را هم تخریب کرده است. 
 
خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داده که در روز یکشنبه تاکنون ده‌ها غیرنظامی فلسطینی در طول چند ساعت و در جریان حملات اسرائيل به نوار غزه شهید شده‌اند. 
 
همچنین حماس اعلام کرده که یکی از اسرای اسرائيلی بر اثر شدت جراحات وارد شده در پی حمله هوایی اسرائيل جان باخته است. 
 
واکنش‌های بین‌المللی
 
ادامه عملیات نظامی اسرائيل در نوار غزه و رفح واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به همراه داشته است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار توقف فوری جنگ در غزه، بازگشت اسرا و افزایش کمک‌های بشردوستانه به سرزمین‌های تحت محاصره فلسطین شد.
 
وی در یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانس بین‌المللی کمک‌های مالی در کویت گفت: «آتش‌بس تنها شروع خواهد بود. این یک راه طولانی برای پایان دادن به ویرانی‌ها و جبران آسیب‌های این جنگ خواهد بود».
 
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در حساب توییتری خود اقدام اسرائيل برای تخلیه غیرنظامیان در رفح را غیرقابل قبول خواند. آقای بورل در شبکه ایکس نوشت: «اجبار غیرنظامیان برای تخلیه رفح و رفتن آنها به مناطق ناامن غیرقابل تحمل است. اسرائيل طبق قوانین بین‌المللی ملزم به تامین امنیت غیرنظامیان است.» 
 
بورل همچنین در پایان از اسرائيل خواست که در رفح پیش‌روی نکند چرا که به گفته او این امر به شکل‌گیری یک بحران انسانی وخیم منتهی خواهد شد.
 
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا هم، در صحبت‌هایی تاکید کرد که اسرائيل نباید بدون برنامه روشن برای محافظت از مردم، حمله به رفح را انجام دهد.
 
او همچنین در ادامه گفت: «برای اینکه یک حمله بزرگ در رفح انجام شود، باید یک برنامه کاملا واضح در دسترس باشد که نشان دهد چگونه جان انسان‌ها را نجات می‌دهید، چگونه مردم را به مکانی امن منتقل می‌کنید، چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که دارو، غذا، پناهگاه و هرچیز دیگری که نیاز دارند در دسترشان است» 
 
کامرون که این صحبت‌ها را در گفتگو با شبکه اسکای نیوز مطرح می‌کرد همچنین در ادامه افزود: «ما چنین طرحی را ندیده‌ایم و بنابراین از تهاجمی به این شکل از سوی اسرائيل حمایت نمی‌کنیم.»
 
فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هم بار دیگر خواستار آتش‌بس شد و گفت که عملیات نظامی اسرائیل در رفح «بیشتر فلسطینی‌های گرفتار در جنوب غزه را می‌کشد و آنها آواره می‌کند».
 
او همچنین اسرائيل را مسئول جلوگیری از سرریز بحران منطقه‌ای و فاجعه جدید برای پناهندگان و آوارگان خواند و تاکید کرد که باید اجازه داده شود، کمک‌ها به نیازمندان در غزه برسد. 
 
وعده آمریکا برای منصرف کردن اسرائيل
 
در همین حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی خبر داده که مقام‌های دولت بایدن به اسرائيل وعده داده‌اند در صورتی که از حمله به رفح منصرف شود، اطلاعات مربوط به مکان پنهان شدن یحیی سنوار و دیگر رهبران ارشد حماس در تونل‌های نوار غزه را در اختیار آنها قرار خواهد داد. 
 
بر اساس این گزارش که به نقل از ۴ منبع آگاه تهیه شده، آمده است که دولت بایدن تلاش می‌کند از حمله تمام عیار اسرائيل به رفح جلوگیری کند. این منابع به این رسانه آمریکایی گفته‌اند که بایدن به اسرائيل وعده داده در صورت عقب‌نشینی از این طرح، اطلاعات حساسی به تل‌آویو ارائه خواهد کرد که می‌تواند در جهت یافتن محل پنهان شدن رهبران حماس و پیدا کردن تونل‌های مخفی این گروه به آنها کمک کند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما