شناسهٔ خبر: 66614213 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اردوگاه آوارگان جبالیا در طول جنگ غزه چگونه هدف قرار گرفته است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- اردوگاه آوارگان جبالیا در سال 1948 برای اسکان فلسطینیان آواره پس از نکبه یا فاجعه پاکسازی قومی فلسطین در سال 1948 ایجاد شد. بیش از 750,000 فلسطینی به زور آواره شدند که منجر به ایجاد اسرائیل در سال 1948 شد.

به گزارش شفقنا از الجزیره، این اردوگاه در شمال منطقه محصور فلسطین قرار دارد و پرجمعیت ترین اردوگاه پناهجویان نوار غزه بوده است.

در چند هفته اول جنگ اسرائیل علیه غزه، چندین بار توسط نیروهای اسرائیلی مورد حمله قرار گرفت، از جمله حمله به مدرسه‌ای که توسط سازمان ملل اداره می‌شد، جایی که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند. وزارت بهداشت غزه در آن زمان گفته بود که در این حمله بیش از 50 نفر کشته و 150 نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل گفت که این حمله برای هدف قرار دادن جنگجویان حماس بوده است و مدعی شد که ده ها نفر در یک “مجموعه تونل زیرزمینی وسیع” در زیر اردوگاه کشته شده اند.

در ماه دسامبر، حمله اسرائیل به این اردوگاه دست کم 90 فلسطینی را کشت. این اردوگاه بر اثر حملات شدید اسرائیل در مرحله اولیه جنگ ویران شد.

در اوایل فوریه 2024، نیروهای اسرائیلی با ادعای اینکه حماس را به عنوان نیروی جنگی در مناطق شمالی منهدم کرده است، از مناطق شمالی نوار عقب نشینی کردند.

ارتش اسرائیل روز شنبه دستور تخلیه ساکنان کمپ آوارگان جبالیا را صادر کرد و از آنها خواست “فورا” این کمپ را ترک کنند تا بتواند عملیات نظامی علیه حماس را آغاز کند، علیرغم ادعای قبلی مبنی بر شکست گروه فلسطینی در شمال غزه.

منبع: الجزیره

نظر شما