شناسهٔ خبر: 66622921 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزیده اخبار دانشگاهی ۲۳ اردیبهشت؛ از خبر خوش وزیر علوم تا برگزاری کنکور ترکیبی از سال ۱۴۰۴

دو خبر خوش وزیر علوم برای جامعه دانشگاهی، نحوه اداره سازمان سنجش سابق، اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد و سرنوشت کنکور در ماموریت جدید از جمله گزیده اخبار دانشگاهی ایسنا در روز یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار تحریریه دانشگاهی ایسنا اشاره شده که با کلیک روی تیتر هر یک از آنها، متن کامل خبر در دسترس خواهد بود:

*دو خبر خوش وزیر علوم برای جامعه دانشگاهی

وزیر علوم از تدوین دستورالعمل جامع پژوهانه دانشگاهیان خبر داد و گفت: این دستورالعمل از مهرماه جاری اجرایی خواهد شد.

زلفی گل با تاکید بر اینکه دو خبر خوب و مهم قرار است برای جامعه دانشگاهی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: اول اینکه همه کارهای تدوین دستورالعمل جامع پژوهانه دانشگاهیان انجام شده است و به محض اینکه برنامه توسعه هفتم ابلاغ شود، این دستورالعمل را در هیات وزیران مصوب و ابلاغ خواهیم کرد.

*موفقیت پژوهشگران کشور در دستیابی به نوعی اتصال برای مقاوم‌سازی بیشتر سازه در برابر زلزله

پژوهشگران دانشکده فنی مهندسی عمران دانشگاه تهران در قالب پایان‌نامه دانشجویی کارشناسی ارشد موفق شدند به نوعی اتصال پیچی گیردار تیر به ستون برای مقاوم‌سازی بیشتر سازه در برابر زلزله دست یابند.

در مدل‌سازی به‌کار رفته شیوه‌ای برای محاسبه سختی و مقاومت اتصال ارائه‌شده و پس از طراحی تعداد زیادی اتصال و محاسبه سختی آن‌ها، با استفاده از الگوریتم یادگیری رگرسیون خطی چندگانه، یک مدل ساده برای محاسبه سختی اتصال ارائه شده است، که نتایج نشان‌دهنده خطای ناچیز مدل مذکور در محاسبه سختی اتصال است. هم‌چنین اتصال مورد نظر از نظر صلبیت بررسی شده است که نتایج نشان‌دهنده عملکرد صلب آن است.

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که عملکرد اتصال‌های جوشی در مقابل زلزله مناسب نبوده است. بررسی ساختمان‌های تخریب‌شده در برابر زلزله نشان داده است که اتصال‌های خمشی جوشی عملکرد خوبی در برابر زلزله از خود نشان نمی‌دهند و در سطح پائینی از شکل‌پذیری بدون شکل‌گیری مفصل خمیری دچار شکست می‌شوند.

*اجرای «منتورشیپ» روانشناختی برای دستیاران ۲۷ گروه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حفظ محرمانگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اجرای طرح «منتورشیپ» روانشناختی برای دستیاران ۲۷ گروه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد که بررسی روانشناختی در این طرح با رعایت اصل محرمانگی انجام می‌شود.

طبق اظهارات زالی، در طرح یاد شده اساتید جوان گروه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نقش اصلی را به عنوان منتورشیپ دارند و رابط بین دستیار و متخصصان روانشناختی مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محسوب می‌شوند.

به گفته وی، فرآیند دوره یاد شده به نحوی است که دستیار پزشکی با مراجعه به این منتورها در گروه خود می‌توانست به پشتیبانان طرح مذکور یعنی متخصصان در مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متصل شود.

*نحوه اداره سازمان سنجش سابق از امروز تغییر کرد

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه ظرف ۶ ماه آینده این سازمان به‌طور کامل مستقر می‌شود، گفت: این سازمان از امروز هیات امنایی اداره می شود.

عبدالرسول پورعباس در نخستین نشست خبری خود در سمت سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور که امروز در ساختمان مرکزی این سازمان در حال برگزاری است، به تشریح جزئیات تشکیل این سازمان پرداخت و گفت:  از حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در خرداد گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن در دوره سه ماهه تقدیم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در واقع بعد از طی این مرحله اساسنامه به شورای معین در شورا ارجاع و پس از آن در صحن آن به تصویب رسید.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در پاسخ به این پرسش که ایا نظارت این سازمان بر دانشگاه ها با استقلال این مراکز تعارض دارند یا نه، گفت: این امر با استقلال دانشگاه ها منافاتی ندارد و اکنون هم دستگاه های زیادی در دنیا، دانشگاه‌ها را رتبه بندی و اعتبارسنجی می کنند.

*نتایج اولیه آزمون ارشد تا ۱۵ خرداد اعلام می‌شود

معاون فنی و آماری سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش تا ۱۵ خرداد خبر داد.

احسان جمالی گفت: کارهای اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی انجام شده وبرای تایید به شورای گسترش وزارت علوم ارسال شده است.

*زمان اعلام نتایج نمرات خام کنکور و آزمون اختصاصی فرهنگیان مشخص شد

معاون فنی و آماری سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: نمرات خام نوبت اول کنکور سراسری که در اردیبهشت ماه برگزار شد، به همراه نتایج اولیه آزمون اختصاصی فرهنگیان تا ۱۵ خرداد اعلام می شود.

وی با بیان اینکه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از هفته آینده آغاز می شود، گفت: نتایج اولیه به صورت سه برابر ظرفیت تا اواسط خردادماه اعلام خواهد شد و ارزیابی تخصصی وزارت آموزش و پرورش تا پایان تیرماه صورت می گیرد.

جمالی تاکید کرد: برنامه زمانی دانشگاه فرهنگیان به گونه ای است باید قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری در مردادماه تکلیف افراد مشخص شود.

*سرنوشت کنکور در ماموریت جدید

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در خصوص سرنوشت کنکور در ماموریت جدید سازمان گفت: ما نه می‌گوییم کنکور تشریحی می‌شود و نه نمی‌شود، بلکه تا سال ۱۴۰۴ کنکور ترکیبی برگزار خواهد شد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در خصوص سرنوشت کنکور در ماموریت جدید سازمان گفت: ما نه می‌گوییم کنکور تشریحی می‌شود و نه نمی‌شود، بلکه تا سال ۱۴۰۴ کنکور ترکیبی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور دقیقا در مسیر کمرنگ کردن نقش کنکور اعمال می‌شود؛ اما به طور کلی ما در نظر داریم آزمون‌های خود را ارتقا ببخشیم و در حال حاضر دستگاه‌هایی تهیه و در حال نصب هستند و انواع آزمون‌هایی که تصور می‌کنیم از چهار گزینه‌ای با یک گزینه صحیح، چند گزینه صحیح، هم گزینه‌ای تا به پرسش‌های تشریحی را اجرایی خواهیم کرد.

*تا ۱۰ سال آینده در حوزه فناوری سرآمد دنیا خواهیم شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه متاسفانه برای انجام تحقیقات نمونه و بنیادین تجربه کافی را کسب نکرده‌ایم و با سطح مطلوب فاصله داریم، گفت: اما سرعت رشد ما در این مسیر خوب بوده است و اگر همین روند را ادامه دهیم تا ۱۰ سال آینده در حوزه فناوری جزو کشورهای سرآمد دنیا خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که این فعالیت‌ها ابتدای حلقه است و باید این تحقیقات از دانشگاه به سطح جامعه جاری شود و در اختیار عموم مردم قرار گیرد، گفت: این امر زنجیره‌ای موسوم به سطوح آمادگی فناوری که با عنوان «TRL» نامگذاری شده را در خود جای داده است. دانشجویان و دانشگاهیان ما در دو سطح اول این زنجیره یعنی «ایده، تحقیق و تبدیل آن به نمونه» بسیار موفق عمل کرده‌اند. مراحل بعدی تولید فناوری و تجاری‌سازی ایده است که برای موفق شدن در آن، باید ساختارهای مناسب در زیست‌بوم فناوری کشور ایجاد شود. 

رضوی ادامه داد: برای تولید فناوری نیازمند ساختار و ابزارهای مناسبی هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بر بستر آن رشد کنند، ایده‌های خود را گسترش دهند و وارد سطوح ۵ و ۶ آمادگی فناوری شوند، اما متاسفانه در این امور چالش‌ها و مشکلات متعددی را داریم. مهمترین مشکل ما در این خصوص، این است که صنعت سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه‌های تحقیق و توسعه ندارد و ریسک این کار را نمی‌پذیرد. عدم سرمایه‌گذاری صنعت به سه دلیل عمده، عدم دارا بودن بودجه، عدم فرهنگ‌سازی و عدم وجود الگوی موفق است. 

*سرکوب اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های کانادا

پلیس کانادا با هجوم به سمت دانشجویان، چادرهای برپاشده در اعتراض به نسل‌کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی را جمع آوری کرد.

پلیس ادمونتون گفته که مکرراً به تظاهرکنندگان دانشگاه اطلاع داده که آنها در حال نقض خط مشی دانشگاه و قوانین استانی هستند. اسکات پتیسون، سخنگوی پلیس، گفت که افسران دقیقاً بعد از ساعت ۴:۳۰ صبح آخرین هشدار را صادر کردند و تظاهرکنندگان را پس از آخرین تماس برای خروج از محوطه شمالی دانشگاه بیرون کردند.

این اقدام مقامات کمتر از دو روز پس از شروع تشکیل اردوگاه در روز پنجشنبه انجام شد و تا روز بعد به ۴۰ چادر افزایش یافت زیرا معترضان از دانشگاه آلبرتا خواستند سرمایه‌گذاری خود در موسسات اسرائیلی را لغو کند. این گروه همچنین خواستار افشای این سرمایه‌گذاری‌ها، اعلام حق اعتراض و محکومیت تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه به عنوان «نسل‌کشی» شده است.

به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار اداره دانشگاهی در تا لحظه مخابره این گزارش به شرح زیر است:

زمان اعلام نتایج نمرات خام کنکور و آزمون اختصاصی فرهنگیان مشخص شد
اعلام وظایف جدید سازمان سنجش
برگزاری کنکور ترکیبی از ۱۴۰۴

دو خبر خوش وزیر علوم برای جامعه دانشگاهی

انتهای پیام

نظر شما