شناسهٔ خبر: 66620043 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی تشریح کرد؛ اهمیت نظام مالیاتی عدالت محور در عین توسعه محوری

کارشناس اقتصاد مالی: یکی از محورهای اصلی اصلاحات نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، تمرکز ویژه بر نقش توسعه‌ای مالیات بوده است. این نقش مهم با رویکرد جدید مالیات‌های با مصارف خاص توسعه‌ای به سمت مالیات برای توسعه در دولت سیزدهم رفته است.

صاحب‌خبر -

محمد آرین‌نژاد کارشناس اقتصاد مالی در رابطه با اهمیت نظام مالیاتی عدالت محور در عین توسعه محوری گفت: یکی از رویکردهای بسیار مهم مالیاتی کشور، بحث تخصیص منابع مالیاتی به خرج‌های توسعه‌ای برای تحقق نظام مالیاتی عدالت محور است که زمینه مناسبی برای بازتوزیع مناسب ثروت است. از همین رو منابع مالیاتی جمعی خرجی توسعه‌محور یکی از ارکان‌های اساسی نظام مالیاتی کشور بوده است و در سال‌های اخیر این رویکرد تقویت نیز شده است. اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه‌خام صنعتی و تخصیص مستقیم آن برای توسعه زنجیره ارزش صنایع بزرگ با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی ادامه داد: از این نوع مالیات‌های جمعی خرجی توسعه‌ای بسیار زیاد وجود دارد. به طور مثال بخش مهم 4 درصد از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری‌ها است که مستقیما برای توسعه زیرساخت شهری هزینه می‌گردد به این ترتیب درآمدهای مالیاتی با این رویکرد به مسیری برای ارتقای توسعه متوازن منطقه ای، رسیدگی به نابرابری ها و نابرابری ها در سراسر کشور تبدیل شده‌اند.

این کارشناس انرژی با اشاره به سهم توسعه‌ای مالیات در بخش مربوط به توسعه با تخصیص مناسب منابع مالیاتی به مناطق توسعه نیافته، دولت می تواند در زیرساخت ها، مراقبت های بهداشتی، آموزشی، و تلاش های متنوع اقتصادی سرمایه گذاری کند، نابرابری های منطقه ای را کاهش دهد و رشد فراگیر را تقویت کند. توزیع عادلانه درآمدهای مالیاتی در استان های مختلف تضمین می کند که همه مناطق کشور از پیشرفت اقتصادی بهره مند شوند. این رویکرد به کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای کمک می‌کند، فرصت‌هایی را برای جوامع محروم ایجاد می‌کند و به یک کشور متحدتر و مرفه‌تر کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: همچنین مالیات می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ترویج سرمایه گذاری و تشویق نوآوری در بخش خصوصی عمل کند. با اجرای یک سیستم مالیاتی که مشوق سرمایه‌گذاری و معافیت هدفمند مالیاتی برای تولید و مردم دارد ، دولت می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را تحریک کند، فرصت‌های شغلی ایجاد کند و پیشرفت‌های فناوری را پیش ببرد. از همین رو نیز تمرکز دولت به سمت توسعه مشوق‌های مالیاتی مشروط به توسعه زنجیره ارزش یا رشد اقتصادی کرده است که نمونه آن را در اصلاحات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم دیدیم که نه تنها مشوق مالیاتی مناطق آزاد برای شرکت‌های صادرات‌محور با رشد سه درصدی تولید و تجارت مادام‌العمر می‌شود؛ بلکه مشوق‌های مالیاتی قبلی مناطق آزاد نیز که دروازه واردات شده بود؛ اصلاح می‌گردد. حتی مشوق های مالیاتی جدید برای تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری زیرساختی و توسعه فناوری نقش مهمی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته است.

آرین‌نژاد کارشناس اقتصاد مالی  گفت: یکی از محورهای اصلی اصلاحات نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، تمرکز ویژه بر نقش توسعه‌ای مالیات بوده است. این نقش مهم با رویکرد جدید مالیات‌های با مصارف خاص توسعه‌ای به سمت مالیات برای توسعه در دولت سیزدهم رفته است. از همین رو منابع مالیاتی جمعی خرجی توسعه‌محور مسیر تحقق توازن توسعه منطقه ای و نظام مالیاتی عادلانه در دولت سیزدهم بوده است.

نظر شما