شناسهٔ خبر: 66618962 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمود سالاری در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین:

«مائده» حاصل امتزاج معارف عترت و قرآن است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ منبع معرفت در هنر آیینی و دینی ما عترت و قرآن است و «مائده» اثر برادر عزیز ما حسن روح‌الامین حاصل این امتزاج است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین با عنوان «مائده» به سخنرانی پرداخت.
 
معاون هنری وزیر فرهنگ در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین با عنوان «مائده» به اهمیت فعالیت و تولید آثار هنر دینی و آیینی توسط بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) پرداخت.
 
سالاری در ابتدا بیان کرد: حیف است که در جلسه‌ای که کار فاخر هنری رونمایی می‌شود به ابعاد این آثار نپردازیم. واقعیت این است که از زمان مدرنیته به بعد هنر آیینی از هنر فاخر جدا می‌شود و این جفا در حق هنر آیینی است. البته مایه فخر است که بنیاد امام رضا (ع) وارد زمینه تولید کارها و آثار فاخر شده است.
 
وی گفت: باید یادآور شویم که زمانی آستان قدس رضوی در زمینه تولید و تکثیر آثار هنر آیینی بسیار فعال بود. مانند ملک‌الشعرای بهار که در واقع ملک‌الشعرای آستان قدس رضوی بود یا استاد اعتضادی در زمینه خطاطی و خوشنویسی که خوشنویس آستان قدس بود. یا می‌توان به کتاب احسن الکبار که در زمان شاه طهماسب نوشته شد و آن را مصور کردند اشاره کرد که در حال حاضر به عنوان منبع تاریخ هنر اسلامی محل تدریس است. باید این سنت دوباره احیا شود. 
 
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) در زمینه تولید آثار هنر دینی فاخر گفت: باید خدا را شکر کرد که بنیاد امام رضا (ع) با افراد آشنا و فعال فرهنگ و هنر این زمینه را ادامه می‌دهد تا شاهد افتخارآفرینی‌های مجدد در زمینه تولید آثار هنری برای امام رضا (ع) باشیم و این مسیر باید ادامه پیدا کند.
 
سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: اما باید در نظر داشت که تکنیک به تنهایی در هنر دینی کارا نیست. در هنر آیینی آنچه اصل است معرفت است. هنرمند فاخر به منبع الهام مسلح است که معرفت است و در هنر آیینی و دینی ما منبع معرفت عترت و قرآن است. منبع معرفت است که باعث تولید هنر دینی و آیینی می‌شود. اثر برادر عزیز ما آقای حسن روح‌الامین امروز حاصل این امتزاج است. ایشان هنرمند آیینی است که ذوب در ولایت و معرفت است و از چنین هنرمندی اثر فاخر دینی تولید می‌شود. 
 
او در پایان خاطرنشان کرد: چنین هنرمندی است که اگر بالای مناره برود و مردم را به نماز دعوت کند پذیرفته می‌شود. هنرمند آیینی و دینی حقیقی کسی است که با معرفت دعوت را انجام می‌دهد.  به ایشان و هنرهای روح‌الامین غبطه می‌خورم و امیدوارم که امثال ایشان تکثیر شوند.
انتهای پیام

نظر شما