شناسهٔ خبر: 66614511 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

با حضور وزیر فرهنگ؛

مراسم رونمایی از تازه‌ترین تابلوی نقاشی «حسن روح‌الامین» آغاز شد+ گزارش کامل

آیین رونمایی از «مائده»؛ تازه‌ترین تابلوی نقاشی حسن روح‌الامین با حضور وزیر فرهنگ آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین رونمایی از تازه‌ترین تابلوی نقاشی حسن روح‌الامین که از آن به عنوان «مائده» یاد می‌شود با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ، مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، ‌محمد اللهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی، حمید نیلی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی  وزارت ارشاد و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در این آیین رونمایی حضور دارند که در بنیاد رودکی در حال برگزاری است.

عکس
گروه نقاره زنان به هنگام ورود وزیر فرهنگ به تالار رودکی به صدا درآوردند و خادمان امام رضا(ع) در آستانه میلاد این امام همام و ایام دهه کرامت با پرچم متبرک وارد سالن برگزاری آیین رونمایی شدند و فضای جلسه را امام رضایی کردند.

عکس
سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و رییس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) در این مراسم گفت: حسن روح‌الامین به عشق امام رضا (ع) مائده را این چنین نقاشی کرده شاید یکی از نشانه‌های پویایی این هنر مرز و بوم همین هنرنمایی روح‌الامین باشد که نورانیت در آثار او موج می‌زند.

وی افزود: ان‌شاءالله این نورانیت در دنیا و آخرت نصیب او شود. از بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) سنت حسنه یک نقاشی در حوزه این امام همام تشکر می‌کنم و امیدوارم این مسیر پاینده باشد و بماند.

عکس

در بخش دیگری محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ نیز تاکید کرد: حیف است در جلسه‌ای که از یک هنر آیینی رونمایی می‌شود از ابعاد آن نگوییم.


وی افزود: متاسفانه جریان مدرنیته به دنبال جدا کردن اصالت‌ها و هنرهای فاخر است. در دوره‌ای آستان قدس مرکز ترویج آثار هنری فاخر بوده که امیدواریم این مسیر طی شود که خدا را شاکرم امروز در بنیاد فرهنگی هنری امام رضا این مسیر پیش می‌رود و این اتفاق بزرگی است.

سالاری گفت: در این مسیر تنها فن و روش و توجه به آن کافی نیست و باید در این مسیر منبع الهام معرفت باشد و قرآن و استعانت از مکتب تشیع منبع الهام است و در رونمایی از هنری هستیم که ممزوج به این منبع الهام است.

سالاری همچنین تاکید کرد: هنرمند آیینی ذوب در ولایت و معرفت است و امیدواریم روزی را ببینیم که مائده‌ها توسط رو‌ح‌الامین‌ها نقاشی می‌شوند و پرچم هنر فاخر ما را در مجامع بین‌المللی برافراشته می‌کنند.


وی افزود: هنرمندی که به این باور نرسیده نمی‌تواند اثر هنری فاخر ارائه دهد و غبطه می‌خورم به هنر روح‌الامین و غبطه بیشتری می‌خورم به اینکه نتوانستیم روح‌الامین ها را پرورش دهیم.

صابر خراسانی در بخشی دیگر از مراسم شعرخوانی کرد.

رسانه جدید

وزیر فرهنگ:

اثر "مائده" به نورانیت آثار هنری حسن روح‌الامین تداوم داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در جلسه تقدیر و تشکر و قدردانی از هنرمند متعهد و انقلابی هستیم که به‌رغم اینکه هنوز عمر پربرکت او به چهل نرسیده جلوه‌های زیادی از عشق و محبت نسبت به اهل بیت است.

اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: ایام دهه کرامت و آغاز ذی‌القعده در ادبیات دینی ما بسیار مغتنم است که با ۱۰ روز ذی‌الحجه تکمیل می‌شود و امیدواریم همه از برکات و نعمات این ایام بهره‌مند شویم.

وی گفت: دوستان ما در بنیاد فرهنگی هنری امام رضا تلاش کردند از همه ظرفیت‌ها و سطوح مختلف جامعه و نسبت‌شان با جایگاه امام رئوف  استفاده کنند. در تقویم فرهنگی و هنری مان تاکید کردیم روی این بازه‌های زمانی تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

وزیر ارشاد ادامه داد : این مناسبت‌های آیینی و معنوی باید ارج نهاده شود و باید سنت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری را ذیل مناسبت‌های آیینی و معنوی قرار دهیم. انقلاب ما از ایام فاطمیه نهضتش آغاز شده و به ایام محرم و صفر در بهمن سال ۵۷ رسیده و باید همه این اتفاقات به تقویم شیعی برسد.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: این امر خود به خود یک ظرفیت بزرگ فرهنگی رسانه‌ای ایجاد می‌کند و برنامه‌ریزی هوشمندانه در این عرصه یعنی توجه به این تقویم و بخشی از آن را در همین رونمایی و تقدیر از این هنرمند در دستور کار خودمان قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: فراموش نمی‌کنیم آن تابلویی که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی نقاشی کردند چه حال و هوای ملکوتی را در جامعه ایجاد کرد و هنرنمایی‌های بعدی ایشان به‌ویژه نقاشی‌ها و هنرنمایی‌هایشان در ایام دهه کرامت که امسال هم با اثر «مائده» به نورانیت آثار هنری فاخرشان تداوم دادند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این جشنواره‌های فرهنگی و هنری و دینی رونق خوبی داشته باشد و با قدرت بتوانیم از این ظرفیت‌های معنوی و معرفتی بهره بریم.

عکس

وزیر فرهنگ:

مردم برای دریافت تخفیف ۳۰درصدی از طریق سامانه کتاب خریداری کنند/ برخورد جدی با تولیدکنندگان فیلم‌های زیرزمینی در سینما

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین رونمایی از اثر نقاشی "مائده" در جمع خبرنگاران گفت: من باید به حسن روح‌الامین که امروز نشان درجه یک هنری را به او اعطا کردیم تبریک گویم و از خداوند متعال می‌خواهم به ایشان افتخار حضور در این مسیر را دهد.

اسماعیلی با بیان این مطلب، تاکید کرد: این هنرمند امروز تابلوی مائده را با صفت معین الضعفا ارائه داد و خوشحالم به واسطه انقلاب اسلامی چنین استعدادهای درخشانی حضور دارند و سنت الهی متعلق به مکتب اسلام به‌صورت توامان، عدالت و فخر و هنر الهی را به منصه ظهور می‌رساند.

وی همچنین درباره انصاب محمد خزاعی به عنوان دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال تصمیم گرفتیم از سابقه درخشان دوران دبیری ایشان در جشنواره فیلم فجر استفاده کنیم و سابق بر این هم با حفظ سمت و مسئولیت در بخش‌های دیگری هم این انتصاب‌ها را شاهد بوده‌ایم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره ساخت فیلم‌های اصطلاحا زیرزمینی و غیرقانونی که سر از جشنواره‌های خارجی درمی‌آورند، افزود: تولید و انتشار چنین فیلم‌هایی خلاف قانون است و هرجا مطلع شویم جلوی آن را می‌گیریم و با عوامل آن برخورد جدی می‌شود چرا که ضرر تولید چنین آثاری فارغ از ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی، به جریان تولید آثار فرهنگی و هنری در کشور هم آسیب وارد می‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد: ما خودمان را در وزارت ارشاد نهاد تنظیم‌گر در این عرصه می‌دانیم و به همه کسانی که در این عرصه مرتکب اشتباهات شده‌اند این توصیه را دارم که به دور از ناهنجاری و بنابر روال قانونی و متعارف، فیلم‌های خود را بسازند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد با رسول اف، تاکید کرد: اشتباه ایشان محرز است و در سازمان سینمایی برخورد جدی می‌کنیم ان‌شاالله دیگر شاهد این اشتباهات نباشیم.

اسماعیلی درباره افزایش استقبال از نمایشگاه کتاب تهران برخلاف شایعاتی که وارد شد، گفت: امسال خوشبختانه شاهد ۳۰ درصد افزایش و رشد در این عرصه هستیم. اعداد و ارقام دقیق است و ناشران از همه اقشار آمدند و از مردم خواهش می‌کنیم از طریق سامانه خرید کنند. چرا که به صورت رایگان می‌توانند کتاب‌های خود را در خانه تحویل گیرند.

وی ادامه داد: یارانه را بالا بردیم که عدالت فرهنگی اتفاق افتد. هرکسی از طریق سامانه کتاب تهیه کند ۳۰ درصد تخفیف دریافت می‌کند. برخلاف این شایعات باید بگویم شاهد تراکم جمعیت هستیم تا جایی که برخی از مسئولان در نمایشگاه از این جهت نگرانی هم داشتند.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف بنیاد پویانمایی گفت: بنیاد پویانمایی به ابلاغ رییس جمهور رسید و اعضا و هیئت امنا که انتخاب شده‌اند پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتصاب و دیگر فرآیند شکل‌گیری خواهند رسید.

نظر شما