شناسهٔ خبر: 66617396 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

گسترش واکسیناسیون پنوموکوک به ۷ استان / اجرای آزمایشی واکسیناسیون روتاویروس در ۲ استان

معاون بهداشت وزارت بهداشت از واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان و اجرای آزمایشی واکسن روتاویروس در دو استان کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر حسین فرشیدی در آیین رونمایی از واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس که صبح یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت همزمان با آیین افتتاحیه «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» برگزار شد، اظهار کرد: درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال، یک اقدام ارزشمند به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه سبد واکسیناسیون کشور امروز گسترش می‌یابد، افزود: از بدو انقلاب اسلامی تا به امروز، واکسن‌های متعددی در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، ۲ واکسن جدید پنوموکوک و روتاویروس علیه ذات‌الریه و بیماری‌های گوارشی را به کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گسترده کشور در دهه ۶۰ آغاز شد، افزود: واکسیناسیون گسترده کشوری علیه شش بیماری در کشور آغاز کردیم در حالی که واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها در دنیا ۱۰ سال قبل از آغاز واکسیناسیون کشوری شروع شده بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: میزان مرگ و میر کودکان کمتر از پنج سال در روزهای نخست انقلاب حدود ۱۵۰ هزار نفر بود اما این میزان به ۱۳هزار نفر رسیده است. واکسیناسیون گسترده کشوری در کنار ارائه مراقبت‌های بهداشتی در کاهش مرگ و میر کودکان کمتر از هفت سال نقش دارد.

وی درباره تزریق واکسن پنوموکوک در کشور گفت: روزهای پایانی سال گذشته، تزریق پایلوت واکسن پنوموکوک در «بندر خمیر» را به صورت پایلوت اجرا کردیم. در حال حاضر، واکسن پنوموکوک در هفت استان و ۱۹ دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی تزریق می‌شود.

فرشیدی درباره تزریق واکسن روتاویروس گفت: واکسن روتاویروس را به صورت پایلوت در ۲ استان جنوبی بر مبنای میزان شیوع پنوموکوک آغاز کردیم. تزریق واکسن روتاویروس تا پیش از فصل تابستان در تمام کشور اجرا می‌شود.

نظر شما