شناسهٔ خبر: 66617139 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر اعلام شد؛

توقف مصوبه افزایش سقف سنی روسای دانشگاههای غیردولتی در وزارت علوم

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور آخرین وضعیت اجرای «مصوبه افزایش سقف سنی روسای دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی به ۷۰ سال» را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

غلامرضا بلالی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت اجرای «مصوبه افزایش سقف سنی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی به ۷۰ سال» گفت: هنوز این مصوبه اجرا نشده است، درصورتی که از زمان ابلاغ مصوبه توسط شورای عالی جذب باید اجرایی می‌شد.

وی درباره روند انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات غیر انتفاعی ادامه داد: در آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم مصوب شده است که حداکثر سن رؤسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۶۵ سال است ولی این قانون به وزیر علوم اختیار داده است که حسب مورد، از این حق استفاده کرده و اگر سن رئیسی بیشتر از ۶۵ سال هم باشد توسط وزیر علوم انتخاب شود.

وی افزود: با وجود اینکه وزرای علوم قبلی از این حق برخوردار بود، ولی هیچ وقت اجرایی نشد.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور افزود: از زمانی که دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغار کرد، این مصوبه را اعمال کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را یکسان در نظر می‌گیرند، معمولاً در دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر اعضای هیأت علمی بازنشسته برای ریاست انتخاب می‌شوند و یک عضو هیأت علمی زودتر از ۶۵ سال بازنشسته نمی‌شود تا رئیس دانشگاه شود.

وی افزود: در حال حاضر این مشکل وجود دارد، اولاً باید روسایی که انتخاب می‌شوند، رسمی و آزمایشی باشند و بیشتر از ۶۵ سال نداشته باشند، این درحالی است که در سیستم غیردولتی‌ها رسمی آزمایشی و رسمی نداریم، همه پیمانی هستند همچنین برای جذب اعضای هیأت علمی بازنشسته دولتی هم مشکل داشتیم چراکه بیشتر از ۶۵ سال داشتند، این مسئله را نیز منتقل کردیم و دو سال و نیم پیگیر آن بودیم که شورای عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید کرد که برای رؤسای غیرانتفاعی‌ها سقف سنی ۷۰ سال بلامانع است، نامه‌ای هم دکتر کی نژاد رئیس شورای عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود دوماه گذشته صادر کرده و به وزیر علوم ابلاغ کرده است مبنی بر افزایش سقف سنی رؤسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی به ۷۰ سال، ولی همچنان این مصوبه در هیات‌امنای وزارت علوم باقی مانده و عملیاتی نشده است.

به گزارش مهر، در خصوص درخواست افزایش سن رؤسای دانشگاه‌های غیر انتفاعی و غیردولتی مقرر کرده است، اعضای هیأت علمی با حداکثر سن ۷۰ سال به ریاست دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی- غیرانتفاعی منصوب شوند. لازم به ذکر است افراد دارای ۷۰ سال تمام یا در آستانه ۷۰ سالگی صرفاً برای یک دوره ۴ ساله می‌توانند ریاست دانشگاه یا مؤسسه غیردولتی – غیرانتفاعی را عهده‌دار باشند.

نظر شما