شناسهٔ خبر: 66616648 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جامعه شناسیِ جامعه‌شناسی

عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی واحد علوم و تحقیقات گفت: نباید جامعه شناسی به عنوان یک رشته نظری تحلیلی و جامعه شناس را حافظ نظریه ها نشان داد بلکه باید تلاش کرد جامعه شناسی وارد صحنه جامعه شود و تصویری توانمند ساز داشته باشد.

صاحب‌خبر -

عاصمه قاسمی؛ عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی واحد علوم و تحقیقات و مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: نهم و دهم اردیبهشت ۱۴۰۳ منتخبینی از اصحاب علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی در واحد چالوس گرد هم آمدند تا برای ارتقا و اعتلای رشته های علوم اجتماعی در دانشگاه هم اندیشی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

تقویت هویت دخترانه و مهارت‌آموزی بانوان دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری می‌شود

وی ادامه داد: در روز اول نشست، اساتید گرایشهای مختلف این گروه از جمله جامعه شناسی، جمعیت شناسی و مردم شناسی با تبیین وضع موجود رشته در ابعاد مختلف آموزشی پژوهشی و منابع انسانی به ترسیم وضع مطلوب پرداختند. با عنایت به وضعیت علوم اجتماعی در جامعه ایران از منظر کارکردی، ساختاری و کنشی از یک سو و جایگاه این علوم در دنیای کنونی؛ بر لزوم آسیب شناسی رشته های زیر مجموعه و آینده پژوهی آنها تاکید شد. این "بازاندیشی" در علم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی مدیون ابتکار شکل گیری دانشکدگان و گروه های کشوری در دانشگاه است. اقدامی تحولی که برای اولین بار در خصوص رشته علوم اجتماعی رقم می‌خورد و یکی از مهمترین آثار آن هم افزایی و هم اندیشی متمرکز و منسجم شبکه استادان یک رشته برای ارتقا، به روز رسانی و کارآمد کردن رشته است.

قاسمی افزود: روز دوم این هم اندیشی با حضور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر طهرانچی برگزار شد. چنانچه مشهور است جامعه شناسی در ابتدای شکل گیری به عنوان "فیزیک اجتماعی" شناخته شد و تحلیل جامعه و پدیده های اجتماعی بر منوال مطالعه پدیده های طبیعی انجام می گرفت و بر این اساس ابتدا پارادایم اثباتی و سپس پارادیم ها و رویکردهای نظری و روشی دیگر شکل گرفت. نکته قابل توجه در روز دوم، تحلیل خاص و قابل تامل جامعه توسط دکتر طهرانچی به عنوان یک دانشمند برتر حوزه فیزیک بدون در نظر گرفتن جایگاه سازمانی وی به عنوان ریاست عالیه دانشگاه بود. اساسا دانشمند فیزیک دان با تحلیل پدیده های فیزیکی به تولید علم نافع و تبیین جهان طبیعی می پردازد و لکن تحلیل خاص ایشان که مبتنی بر قرآن به تحلیل جامعه پرداختند برای اصحاب رشته علوم اجتماعی مهم و جذاب بود.

وی اضافه کرد: دکتر طهرانچی با ترسیم وضعیت اقبال اجتماعی به رشته های مختلف و بالاخص رشته علوم اجتماعی؛ و همچنین تغییرات نسلی، هشدارهای جدی برای استادان این رشته داشتند. هشدارهایی که همه را به تفکر و تامل جدی در خصوص چرایی و چگونگی تغییر ذائقه جوانان نسبت به این رشته وا می دارد. اهمیت تحلیلهای اجتماعی در همه ابعاد کنونی جهان اجتماعی با زیست جهان های متکثر و روایت های خرد؛ و ضرورت پیوست اجتماعی در جنبه های مختلف جامعه ضرورت احیای جایگاه رشته علوم اجتماعی را بیش از بیش نشان می دهد.

قاسمی تصریح کرد: نکته مهمی که ایشان با الهام از آیات قرآنی بیان کردند تفاوت جامعه کفر و جامعه ایمان در سرشت، مقصد و نوع ابتلاء و امتحان بود به این معنا که جوامع کفر و ایمان با نظریه ها و روشها و قواعد یکسان تحلیل نمیشوند. ایشان در این راستا با اشاره به سوره قریش ۴ ویژگی جامعه سالم را بیان کردند: الفت و مودت؛ دینمداری؛ رونق اقتصادی و امنیت پایدار. دکتر طهرانچی ضمن تحلیل تفاوت نسلی بین نسل های دهه ۵۰ و ۶۰ و نسل‌های فعلی بیان کردند برای نسل امروز "توانایی" مهم است. توانایی مظهر دانایی است از این رو نسل امروز به دنبال رشته ای است که توانش دارد. در کلام آخر ریاست دانشگاه تاکید کردند امروز جامعه نیاز به دانشگاه جامعه پرداز دارد. دانشگاهی مبتنی بر دانش و حکمت که دانش تخصصی، مهارت فردی، خلاقیت، نوآوری، فرهیختگی و اقتصاد و امنیت را برای نسل جوان به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این امر نیاز به ورود جدی اصحاب علوم اجتماعی در حوزه های مختلف دانشگاه و جامعه را می طلبد. بنابراین دیگر نباید جامعه شناسی به عنوان یک رشته نظری تحلیلی و جامعه شناس را حافظ نظریه ها نشان داد بلکه باید تلاش کرد جامعه شناسی وارد صحنه جامعه شود و تصویری توانمند ساز داشته باشد. امید است با جامعه شناسیِ جامعه شناسی و علوم اجتماعی که در این هم اندیشی دو روزه صورت گرفت کاربردی شدن، مردمی شدن و اجتماعی شدن رشته به وقوع بپیوندد و اهمیت و جایگاه رشته برای نسل جوان مشخص شود.

انتهای پیام/

نظر شما