شناسهٔ خبر: 66615743 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

نشست شورای سیاستگذاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی برگزار شد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای سیاستگذاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: شرکت کنندگان در مسابقات ملی مناظره دانشجویی مورد بازخواست هیچ مرجعی قرار نمی‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از ایسنا، نشست شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان با حضور حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهدی فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، سیدحمید مهدیون نماینده دانشگاه آزاد و تنی چند از معاونین جهاد دانشگاهی برگزار شد.

جهاددانشگاهی باید در متن دانشگاه باقی بماند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست ضمن قدردانی از زحمات جهادگران جهاددانشگاهی برای اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی به خصوص برگزاری موضوع کرسی‌های آزاداندیشی، بیان کرد: برگزاری این اقدامات مناسبات شجره طیبه‌ای است که فواید و ثمرات آن به‌ تمامی دست‌اندرکاران این رویداد خواهد رسید.

عبدالحسین کلانتری ادامه داد: با رجوع به هندسه معرفی اسلام و تفاسیری که اسلام اندیشان در رابطه با آزاداندیشی ارائه کرده‌اند، درمی‌یابیم که آزاداندیشی به‌ نوعی، مسیر تکامل بشر را تسطیح می‌کند و از این رو ضرورت دارد. در واقع از سر اضطرار به سمت آزاداندیشی نمی‌رویم، بلکه یک ضرورت انسانی، مکتبی و تاریخ است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: سیر کشف حقیقت جز آزاداندیشی نیست و از این مسیر است که حقیقت کشف می‌شود، همان‌طور که قرآن کریم بر آن تکیه کرده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در اندیشه‌ها و بیاناتشان چه قبل و بعد از انقلاب در خصوص راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی، عنوان کرد: ایشان همواره بر این امر تأکید داشته‌اند که مسیر همین است و جز این وجود ندارد.

کلانتری ادامه داد: چنانکه سایر بزرگان انقلاب همانند امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و امثالهم که مستقیم و غیرمستقیم در تکوین شجره انقلاب نقش داشته‌اند بر این امر تأکید کرده‌اند.

وی در ارتباط با نقش جهاددانشگاهی در خصوص توسعه آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نیز تصریح کرد: این نهاد نقش مهمی در این حوزه ایفا کرده و همواره پیشقدم بوده و تقدم با این نهاد بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود:‌ جهاددانشگاهی به‌واسطه صف‌شکنی در مسیرهایی که دیگران شک و شبهه داشتند به میدان بروند، ورود کرده و همواره در عرصه‌های مختلف صف‌شکن بوده و در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز توفیقات خوبی داشته است.

وی در خصوص نگاه این وزارتخانه به جهاددانشگاهی نیز اظهارکرد: تاکنون توافقات خوبی با مجموعه جهاددانشگاهی داشته‌ایم و در برنامه‌هایی که ورود کرده‌ایم به این شکل بوده که به کار این نهاد ضریب دهد چراکه جهاد از متن دانشگاه بوده و در متن آن نیز باید باقی بماند.

کلانتری با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در سطح جامعه ایجاد شده، نیازمند بازنگری در برگزاری رویداد مسابقه مناظره ملی دانشجویان هستیم، چراکه مسیر تحولی است و امتداد این رویداد باید در جهتی باشد که پوشش حداکثری داشته و همه مخاطبان را پوشش دهد و تبدیل به رویدادی نشود که عده معدودی از دانشجویان در آن شرکت کنند، اما کثیری از افراد که گزاره‌ها و دغدغه فکری‌شان در این رویداد ضریبی پیدا نمی‌کند، از آن کنار گذاشته شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: تاکنون هیچ شرکت‌کننده‌ای در مسابقات ملی مناظره دانشجویی از سوی هیچ مرجعی مورد بازخواست قرار نگرفته است.

کلانتری با اشاره به اینکه در عصر شبکه‌های اجتماعی زیست می‌کنیم، گفت: امروز نوع مسائل دگرگون شده و نسل تغییر کرده و باید متناسب با این تغییرات بازنگری و برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد:امروز آزاداندیشی در فضای شبکه‌های اجتماعی و تریبون‌ها فردی شده و فضای موازی شکل‌گرفته است، لذا باید متناسب با این فضا تمهیدات لازم را بیاندیشیم. همچنین باید به سمت شبکه‌های اجتماعی پیش برویم تا مناظرات در آن‌ها شکل بگیرد و در این رابطه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: در حوزه آداب گفت‌وگو نیز باید برنامه‌ریزی کرد، چراکه باید ادب و آداب گفت‌وگو را در جامعه دانشگاهی توسعه دهیم تا بداخلاقی‌های حوزه سیاسی در این عرصه وارد نشود. ایران کشوری است که از دیربار چهارراه مبادلاتی اندیشه‌ها بوده و باید آن را امروز نیز تقویت کرد و بر آن صحه گذاشت تا ادامه پیدا کند.

نظر شما