شناسهٔ خبر: 66605974 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم:

شرکت کنندگان در مسابقات ملی مناظره دانشجویی بازخواست نمی‌شوند

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای سیاستگذاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: شرکت کنندگان در مسابقات ملی مناظره دانشجویی مورد بازخواست هیچ مرجعی قرار نمی‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، نشست شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان با حضور حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره، سیدحمید مهدیون نماینده دانشگاه آزاد و تنی چند از معاونین جهاد دانشگاهی برگزار شد.

جهاددانشگاهی باید در متن دانشگاه باقی بماند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست ضمن قدردانی از زحمات جهادگران جهاددانشگاهی برای اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی به خصوص برگزاری موضوع کرسی‌های آزاداندیشی، بیان کرد: برگزاری این اقدامات مناسبات شجره طیبه‌ای است که فواید و ثمرات آن به‌تمامی دست‌اندرکاران این رویداد خواهد رسید.

عبدالحسین کلانتری ادامه داد: با رجوع به هندسه معرفی اسلام و تفاسیری که اسلام اندیشان در رابطه با آزاداندیشی ارائه کرده‌اند، درمی‌یابیم که آزاداندیشی به‌نوعی مسیر تکامل بشر را تسطیح می‌کند و از این رو ضرورت دارد. در واقع از سر اضطرار به سمت آزاداندیشی نمی‌رویم، بلکه یک ضرورت انسانی، مکتبی و تاریخ است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تاکید کرد:سیر کشف حقیقت جز آزاداندیشی نیست و از این مسیر است که حقیقت کشف می‌شود، همان‌طور که قرآن کریم بر آن تکیه کرده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در اندیشه‌ها و بیاناتشان چه قبل و بعد از انقلاب در خصوص راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی، عنوان کرد: ایشان همواره بر این امر تأکید داشته‌اند که مسیر همین است و جز این وجود ندارد.

کلانتری ادامه داد:چنانکه سایر بزرگان انقلاب همانند امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و امثالهم که مستقیم و غیرمستقیم در تکوین شجره انقلاب نقش داشته‌اند بر این امر تأکید کرده‌اند.

وی در ارتباط با نقش جهاددانشگاهی در خصوص توسعه آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نیز تصریح کرد: این نهاد نقش مهمی در این حوزه ایفا کرده و همواره پیشقدم بوده و تقدم با این نهاد بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود:‌جهاددانشگاهی به‌واسطه صف‌شکنی در مسیرهایی که دیگران شک و شبهه داشتند به میدان بروند، ورود کرده و همواره در عرصه‌های مختلف صف‌شکن بوده و در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز توفیقات خوبی داشته است.

وی در خصوص نگاه این وزارتخانه به جهاددانشگاهی نیز اظهارکرد: تاکنون توافقات خوبی با مجموعه جهاددانشگاهی داشته‌ایم و در برنامه‌هایی که ورود کرده‌ایم به این شکل بوده که به کار این نهاد ضریب دهد چراکه جهاد از متن دانشگاه بوده و در متن آن نیز باید باقی بماند.

کلانتری با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در سطح جامعه ایجادشده نیازمند بازنگری در برگزاری رویداد مسابقه مناظره ملی دانشجویان هستیم، چراکه مسیر تحولی است و امتداد این رویداد باید در جهتی باشد که پوشش حداکثری داشته و همه مخاطبان را پوشش دهد و تبدیل به رویدادی نشود که عده معدودی از دانشجویان در آن شرکت کنند، اما کثیری از افراد که گزاره‌ها و دغدغه فکری‌شان در این رویداد ضریبی پیدا نمی‌کند، از آن کنار گذاشته شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: تاکنون هیچ شرکت‌کننده‌ای در مسابقات ملی مناظره دانشجویی از سوی هیچ مرجعی مورد بازخواست قرار نگرفته است.

کلانتری با اشاره به اینکه در عصر شبکه‌های اجتماعی زیست می‌کنیم، گفت: امروز نوع مسائل دگرگون شده و نسل تغییر کرده و باید متناسب با این تغییرات بازنگری و برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد:امروز آزاداندیشی در فضای شبکه‌های اجتماعی و تریبون‌ها فردی شده و فضای موازی شکل‌گرفته است، لذا بایدمتناسب با این فضا تمهیدات لازم را بیاندیشیم. همچنین باید به سمت شبکه‌های اجتماعی پیش برویم تا مناظرات در آن‌ها شکل بگیرد و در این رابطه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: در حوزه آداب گفت‌وگو نیز باید برنامه‌ریزی کرد، چراکه باید ادب و آداب گفت‌وگو را در جامعه دانشگاهی توسعه دهیم تا بداخلاقی‌های حوزه سیاسی در این عرصه وارد نشود. ایران کشوری است که از دیربار چهارراه مبادلاتی اندیشه‌ها بوده و باید آن را امروز نیز تقویت کرد و بر آن صحه گذاشت تا ادامه یابد.

تأکید بر هدف گذاری از اجرای مناظره‌ها
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها نیز در این نشست با تأکید بر مقوله هدف گذاری در برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی، بیان کرد: هدف موضوع تعیین کننده‌ای است، اینکه به چه سمتی می‌رویم و چه مسیری را باید طراحی کنیم. اگر هدف ما استدلال ورزی و تربیت عقلانی جوانان و پرهیز از قرار گرفتن در هیجانات باشد، حتما در طراحی باید به این موضوع توجه کنیم.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور گفت:رویکردی که ما به فرد بگوییم بیا نقش بازی کن محقق نخواهد شد، ما فرایندی را طی می کنیم که فرد عقلانی تصمیم بگیرد و این نکته مهمی است. در این راستا باید برنامه ریزی کرده و مسیری را تعریف کنیم که بر اساس استدلال ورزی، تعقل باشد و خود این مقوله نیز پیام دارد.

وی تاکیدکرد: باید در طراحی‌ها به ارتقاء این موضوع فکر کنیم که با برگزاری مناظرات چه اتفاقی می‌افتد تا ما را به علاوه بر برگزاری مناظره به سمت بحث آزاداندیشی ببرد.

فاطمی پور افزود: بنابراین باید برنامه ریزی شود که از مخاطب خاص اینگونه برنامه‌ها عبور کنیم و بتوانیم تنوع این نوع برنامه ها را بیشتر و عمومی تر کنیم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر دانشگاه‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی نیز به سمت برگزاری مناظرات پیش بروند.

وی با بیان اینکه از این برنامه چندین نتیجه می‌توانیم بگیریم که یکی از آنها تمرین گفت‌وگو است، افزود: اتفاق دوم ذهنیت سازی است که می توان در دانشگاه‌ها ایجاد کرد. بنابراین باید مأموریتی تعریف شود و علاوه بر گفتمان سازی، رسانه‌ها و دانشگاه‌های مختلف را باید پای کار بیاوریم، چراکه تأکید رهبری نیز بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی است تا دشمنان سوء استفاده نکنند.

لزوم فرهنگ سازی در حوزه برگزاری مناظره و کرسی های آزاداندیشی در سطح جامعه
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دانشگاه سوره نیز در این نشست با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت، با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در عرصه‌های مختلف بیان کرد: در سال‌ها پیش مقوله‌ای به نام دهه کرامت در کشور نداشتیم، اما با فرهنگ سازی توانستیم این مقوله را در جامعه گسترش دهیم، لذا این نشان می‌دهد که با فرهنگ سازی مقوله‌های مختلف در جامعه می‌توان آن را در سطح عمومی گسترش داد.

محمدحسین ساعی با ارائه پیشنهاداتی در خصوص فرهنگ سازی در حوزه برگزاری مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی در سطح جامعه گفت: ابتدا باید نوعی از آموزش مناظره را در دانشگاه‌ها اجرا کنیم و مرحله اول آن این است که کسانی که وارد این مقوله می‌شوند آموزش لازم را در این حوزه ببینند و همچنین ادبیات این مقوله در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی در ادامه بر درگیر کردن آموزش و پرورش کشور با مقوله آزاداندیشی تأکید کرد و گفت: ورود آموزش و پرورش به مقوله ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند به این امر ختم شود که میوه آن را در دانشگاه بچینیم.

ساعی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد موضوع آزاداندیشی به ایجاد سامانه بزرگ کشوری نیاز دارد که پلتفرمی برای گفت‌وگوی دانشجویی باشد. بنابراین باید ابزاری ایجاد کرده این مناظره‌ها ضبط و نگهداری شود و در این راستا می‌توان از ظرفیت صداوسیما و خبرگزاری‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان از ظرفیت افراد موثر رسانه‌های اجتماعی و کسانی که به این حوزه علاقه دارند بهره برد.

وی همچنین بیان کرد: اکنون در شورای ملی گفت‌وگو بحث «خانه ملی گفت‌وگو» مطرح است که کار ملی بزرگی است و می‌توان با همکاری وزارت علوم، دانشگاه آزاد و... آن را راه اندازی کرد. همچنین باید برای آن ردیف بودجه در نظر گرفت و آن را به سند ملی گفت‌وگو تبدیل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای مسابقات مناظره نیاز به ایجاد ادبیات نظری داریم، گفت: اینکه گفت‌وگو در جمهوری اسلامی به چه معنی است. در این خصوص تمامی مجموعه‌هایی که زیر نظر جهاددانشگاهی قرار دارند دخیل هستند. همچنین نیاز به داوری داریم و باید تیم داوری از جنس افرادی باشد که در حقوق و اخلاق تبحر دارند و در زمان اجرای مناظره‌ها راجع به آن صحبت کنند.

برگزاری سومین دوره از رویداد سراسری کرسی‌های آزاداندیشی توسط دانشگاه آزاد
نماینده دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست در خصوص برگزاری رویداد سراسری کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه با ارائه توضیحاتی تصریح کرد: امسال سومین دوره مسابقات کرسی های آزاد اندیشی با مشارکت وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برگزار می شود و بیش از ۵۷۰۰ تیم در این رویداد سراسری حضور دارند.

سیدحمید مهدیون همچنین گفت:مرحله کشوری این دوره از مسابقات با حضور ۶۴ گروه دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور از ۵ تا ۱۰ خرداد ماه در تهران برگزار می‌شود.

لزوم ایجاد گفت‌وگوی بین نسلی در دانشگاه‌ها 
در ابتدای این نشست نیز حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی ضمن تبریک آغاز دهه کرامت، به آیات قرآن در خصوص بحث آزاداندیشی و آزادی بیان و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر این امر اشاره و بیان کرد: جهاددانشگاهی موفق بوده تا 12 دوره مسابقات مناظره دانشجویی را به نحو احسن و به طور پیوسته در سطح کشور برگزار کند و این اقدام یکی از نقاط برجسته این نهاد در عرصه توسعه مقوله آزاداندیشی و آزادی بیان است.

وی تأکید کرد: امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد و بتوانیم این مسیر را پویاتر ادامه دهیم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه برگزاری مسابقات مناظره در بین قشر اساتید دانشگاهی نیز در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد، افزود: یکی از مباحث مهم که از گذشته نیز مطرح بوده موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه است و برگزاری مسابقات مناظره در سطح اساتید حوزه و دانشگاه یکی از راه‌های تقویت این روند است.

 مسلمی نائینی به ایجاد گفت‌ وگوی بین نسلی در سطح اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها نیز تأکید کرد و گفت: باید کلاس‌های دانشگاه از سطح متکلم وحده بودن اساتید خارج شود و به نوعی از گفت‌وگوی بین نسلی ایجاد شود.

وی  همچنین گفت: جهاددانشگاهی تاکنون توانسته 12 دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویی را برگزار کرده و امیدواریم بتوانیم این اقدام بزرگ را با قوت بیشتری انجام دهیم.

نظر شما