شناسهٔ خبر: 66614056 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تحقق توسعه اقتصاد دریامحور و ایجاد جزیره نوآور قشم با برگزاری رویدادهای متمرکز

صاحب‌خبر -

منطقه آزاد قشم که به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصاد دریامحور ایران شناخته می‌شود از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه میزبان فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی مبتنی بر دریاست. رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، یکی از رویدادهایی است که سازمان منطقه آزاد قشم با هدف توسعه اقتصاد دریامحور برگزار می‌کند. این رویداد با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، موسسه شاهدان کارآفرین گام دوم، سازمان صنایع دریایی، انجمن مهندسی دریایی ایران،‌ شورای توسعه مکران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت مادر ایرانگردی و جهانگردی،‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی برگزار خواهد شد.

ساخت زیست‌بوم متمرکز صنایع و فناوری‌های مبتنی بر دریا با جلسات موثر همتایابی

در رویداد بین‌‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، به ایجاد ارتباط موثر میان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که فعالیت‌هایشان برپایه دریاست با شرکت‌های بزرگ و متوسط داخلی و خارجی، وزارتخانه‌‌ها و دیگر نهادها می‌انجامد. براساس گفته‌های مسئولین برگزاری رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، جزیره قشم پتانسیل تبدیل شدن به قطب صنایع دریایی را دارد؛ به‌ همین دلیل، در رویداد دو روزه‌ای که این هفته در منطقه آزاد قشم برگزار می‌شود،‌ جلسات متعددی در حوزه‌های مربوط به حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌رانی، صنایع مرتبط با استخراج نفت و گاز و حتی کشاورزی مبتنی بر دریا تدارک دیده شده تا شرکت‌هایی که می‌توانند به توسعه اقتصاد دریامحور کمک کنند،‌ به بحث و گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند.

رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده که شامل بخش نمایشگاهی و جلسات برنامه‌ریزی‌شده شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی است. اهمیت این رویداد نسبت به دیگر رویدادها،‌ همین جلسات همتایابی است که در پایان این جلسات، همکاری‌هایی به‌صورت انعقاد قرارداد یا تفاهم‌نامه شکل می‌گیرد.

ابلاغ برنامه اجرایی اقتصاد دریامحور از سوی دولت

در روزهای جاری، شرکت‌های کشتی‌سازی ایران کنسرسیومی را برای ساخت نفتکش و کشتی امضا کرده‌اند که همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دریایی در کشور است. در همین راستا،‌ سخنگوی دولت نیز از نهایی شدن برنامه اجرایی اقتصاد دریامحور خبر داده است. به گفته بهادری جهرمی،‌ سند اجرایی اقتصاد دریامحور، در ۳ بخش تهیه شده که در بخش اول آن، ۴۰ حکم به دستگاه‌‌های اجرایی ابلاغ شده و بخش دوم این سند نیز زمان‌بندی اجرای احکام است. سخنگوی دولت بخش سوم برنامه اقتصاد دریامحور را راه‌کارهای اجرایی شدن احکام اقتصاد دریامحور خواند و توضیح داد که این سند در مدت ۶ ماه تهیه و تصویب شده است.

ششمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در حوزه صنایع و کسب‌وکارهای دریایی برگزار می‌شود

همزمان با اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، ششمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در حوزه صنایع و کسب‌وکارهای دریایی به همت سازمان منطقه آزاد قشم، وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ شورای عالی صنایع دریایی کشور، صندوق توسعه صنایع دریایی و سازمان صنایع دریایی برگزار خواهد شد. در ششمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در حوزه صنایع و کسب‌وکارهای دریایی، شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های کشتی‌رانی، کشتی‌سازی، خدمات و تجهیزات بندری، صنعت نفت و گاز فراساحل، شیلات، صنعت پشتیبانی و تجاری دریایی، گردشگری، تفریحات و ورزش‌های دریایی و انرژی‌های نوین دریایی حضور دارند.

در این دو رویداد، از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه‌های مختلف صنایع دریایی مشغول به‌ فعالیت هستند،‌ حمایت می‌شود. همچنین،‌ صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان را در این رویدادهای مبتنی بر اقتصاد دریا راه‌‌اندازی می‌کنند.

قشم، جزیره‌ای نوآور و فناور

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس اعلام کرد که جزیره قشم یک جزیره نوآور است. عادل پیغامی،‌ گفت: «اقتصاد قشم دریاپایه‌ است و ۲۴ کسب‌وکار مطرح در اقتصاد دریامحور در جزیره قشم مشغول به فعالیت هستند. البته جزیره قشم در تمام حوزه‌های کسب‌وکار اعم از فناوری اطلاعات، تجهیزات استخراج، کشتی‌سازی و گردشگری شناخته شده است و قطب تجارت محسوب می‌شود.» در رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور نیز زنجیره‌های ارزش جزیره قشم و پیشرو و نوآور بودن این منطقه آزاد مورد توجه قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که وزارت صمت در برگزاری اولین رویداد‌‌ همتایابی در اقتصاد دریامحور و ششمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در حوزه صنایع و کسب‌وکارهای دریایی نقش چشم‌گیری داشته است. به همین خاطر، پیش‌بینی می‌شود عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در افتتاحیه این رویداد حضور داشته باشد. گفتنی است، مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های قشم از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه میزبان فعالان اقتصاد دریاپایه است.

برچسب‌ها:

نظر شما