شناسهٔ خبر: 66609816 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

۱۰ راهکار برای حفظ آرامش دانش‌آموزان در ایام امتحانات

والدین باید در روز‌های امتحان بیش از هر زمان دیگری از فرزندان خود حمایت کنند و همدلی بیشتری با آنها داشته باشند تا شرایط مناسب برای مطالعه فراهم شود و روز‌های پراسترس امتحان را با آرامش سپری کنند.

صاحب‌خبر -

۱۰ راهکار برای حفظ آرامش دانش‌آموزان در ایام امتحاناتوالدین باید در روز‌های امتحان بیشتر از هر زمان دیگری از فرزندان خود حمایت کنند و همدلی بیشتری نسبت به سایر زمان‌ها با آنها داشته باشند تا شرایط مناسب برای مطالعه را داشته باشند و روز‌های پراسترس امتحان را با آرامش بیشتری سپری کنند.

در ادامه زهرا تاجیک، کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با ایکنا، بهترین راهکار‌ها برای کمک به فرزندان در شب‌های امتحان را بیان کرده است.  

۱- در فصل امتحانات در روش درس خواندن فرزندتان دخالت نکنید؛ چراکه روش‌ها و سبک‌های متعددی برای درس خواندن در فصل امتحانات وجود دارد، بنابراین اگر روش درس خواندن فرزند دختر یا پسرتان در فصل امتحانات شبیه روش درس خواندن سایر افراد نیست، لازم نیست نگران باشید. شما باید فضایی آرام‌بخش، دلگرم‌کننده، القای حس اعتماد به نفس در منزل را برای فرزندتان فراهم کنید. یادتان باشد آنها در مدرسه به اندازه کافی از سوی معلمان خود در رابطه با روش‌ها و سبک‌های درس خواندن راهنمایی شده‌اند، پس ایام امتحان، زمان مناسبی برای این مسائل نیست. در واقع نصیحت برای درس خواندن نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه استرس دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. فقط باید بدانند، خودشان مسئول درس خواندنشان هستند.

۲- در فصل امتحانات از برنامه امتحان فرزندتان آگاه باشید؛ یکی از روش‌های صحیح درس خواندن برای امتحان این است که برنامه امتحانی را روی در یخچال یا کابینت یا در اتاق بچسبانید تا جلوی چشم‌تان باشد. با تمام شدن هر امتحان، آن را با ماژیک نشانه‌گذاری کنید، این کار هم فشار را از روی والدین و هم فرزندان کم می‌کند و همچنین به هر دو طرف احساس آرامش می‌دهد.

۳- در روز امتحان برای فرزندتان وقت بیشتری بگذارید؛ برای مثال تغذیه مناسب روز‌های امتحان شامل میوه، آجیل و مغزها، خرما، بیسکویت و ... آماده کنید تا اگر میل به خوردن صبحانه یا ناهار ندارد، قبل از شروع آزمون میل کند. آب آشامیدنی را هم فراموش نکنید. اگر فرزندتان از عینک استفاده می‌کند، به او یادآوری کنید که عینکش را فراموش نکند. اگر برای امتحان آن روز نیاز به ابزار و لوازم خاصی نظیر خط‌کش، ماشین‌حساب یا پاک‌کن دارد، آنها را برایش فراهم کنید. فرمول‌ها و کلمات حفظ کردنی را در صورت درخواست فرزندتان با صدای بلند با هم مرور کنید و به او اطمینان دهید که برای امتحان آماده است.

۴- در فصل امتحانات تشویق را فراموش نکنید و از طعنه و تحقیر بپرهیزید؛ کلمات ناراحت‌کننده، آرامش آنها را از بین خواهد برد. با تشویق و تأیید فرزندتان، احساس اعتماد به نفس و اطمینان را در او تقویت کنید. در این صورت به نحو شگفت‌انگیزی او احساس می‌کند که قادر است از پس سخت‌ترین شرایط و امتحانات برآید. قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد و البته یادگیری برایش تبدیل به موضوعی جذاب می‌شود.  

۵- با فرزندتان صمیمی باشید؛ گاهی ممکن است فرزندتان با یک درس نتواند ارتباط خوبی برقرار کند و یا در یادگیری یک درس ضعف داشته باشد. در این صورت می‌توانید روش‌هایی را برای یادگیری بهتر به او پیشنهاد کنید و یا اگر لازم است از معلم خصوصی برای آموزش بهتر فرزندتان کمک بگیرید یا با معلم خودش درباره این مشکل صحبت کنید تا بهترین راه‌حل را برای رفع مشکل پیدا کنید.  

۶- در فصل امتحانات، فرزندتان به طور متعادل مطالعه و استراحت کند. توانایی برقرار کردن تعادل میان زمان مطالعه و استراحت در فصل امتحانات یک اصل اساسی است. بعد از اتمام هر امتحان دانش‌آموز باید به اندازه کافی استراحت کند تا برای امتحان بعدی توان و تمرکز کافی داشته باشد. فراموش نکنید که مطالعه در ساعت‌های پایانی شب توصیه نمی‌شود. به فرزندتان کمک کنید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا شب‌ها زودتر بخوابد و در طول روز مطالعه کند، در غیر این صورت در جلسه امتحان تمرکز کافی نخواهد داشت.

۷- کسب آمادگی در طول سال برای فصل امتحانات لازم است؛ سعی کنید با به کارگیری ترفند‌های مناسب و اصولی این آگاهی را به فرزندتان بدهید که در طول سال آمادگی لازم را برای فصل امتحانات کسب کند. دانش‌آموزانی که با برنامه‌ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درس‌های خود پرداخته‌اند، دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و می‌توانند با سپری کردن روز‌های امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند.

۸- در طول سال ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنید؛ فراموش نکنید که ارتباط هر چه بیشتر والدین با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درس‌هایش را دنبال کند. در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنمایی‌ها و توصیه‌های آنها حداکثر استفاده را ببرید و این آگاهی را پیدا کنید که چه کار‌هایی به سود فرزندتان است و در همان مسیر حرکت کنید.

۹- انتظار معقول از نتیجه امتحان فرزندتان داشته باشید؛ انتظار موفقیت و کسب نمره خوب در فصل امتحانات یک انتظار طبیعی از سوی والدین است. بسیاری از دانش‌آموزان با آگاهی از این انتظار والدین در طول سال درس می‌خوانند، اما گاهی آن‌قدر برای برآورده کردن این انتظارات تحت فشار قرار می‌گیرند که نتیجه عکس به دست می‌آید. از جمله روش‌های صحیح درس خواندن برای امتحان این است که به فرزندتان این اطمینان را بدهید، در صورت کسب هر نتیجه‌ای در فصل امتحانات در وهله نخست وجود او برای شما مهم است و شما از او حمایت خواهید کرد. به فرزندتان عشق بدهید و به او این اطمینان را بدهید که امتحانات فارغ از هر نتیجه‌ای تمام آن چیزی نیست که از او انتظار دارید، به نحو احسن انجامش بدهد و در هر صورت شما به او افتخار خواهید کرد.  

۱۰- در فصل امتحانات فضای منزل را آرام و امن نگه دارید؛ اختلاف والدین بیشترین تأثیر را در روحیه فرزندان خواهد گذاشت. حتی اگر با همسرتان اختلاف دارید، در حضور فرزندانتان به ویژه در ایام درس خواندن، این اختلافات را بازگو نکنید. اختلاف میان والدین به خودی خود جسم و روح فرزندان را آزرده و فرسوده می‌کند، پس تمام تلاش خود را بکنید که حداقل در ایام امتحانات فضایی آرام و دوستانه در منزل فراهم کنید تا در آرامش تمرکز کافی داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما