شناسهٔ خبر: 66609579 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چرا مصرف سیگار الکترونیکی برای نوجوانان خطرناک است؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد نوجوانانی که بطور مرتب سیگار الکترونیکی دود می کنند، خود را در معرض فلزات مضری مانند سرب و اورانیوم قرار می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که سطح سرب در ادرار در بین استعمال کننده‌های متناوب سیگارهای الکترونیکی ۴۰ درصد و در بین استعمال کننده‌های مکرر سیگارهای الکترونیکی ۳۰ درصد بیشتر از استعمال کننده‌های گاه به گاه سیگارهای الکترونیکی است.

محققان گزارش دادند که سطح اورانیوم ادرار در بین استعمال کننده‌های مکرر سیگارهای الکترونیکی دو برابر بیشتر از استعمال کننده‌های گاه به گاه بود.

به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض این نوع فلزات سنگین می‌تواند به مغز در حال رشد نوجوانان آسیب برساند و منجر به مشکلات فکری و اختلالات رفتاری شود. این فلزات همچنین خطر مشکلات تنفسی، سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

دکتر «هانگینگ دای»، سرپرست تیم تحقیق و معاون پژوهشی مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، گفت: «استفاده از سیگار الکترونیکی در دوران نوجوانی ممکن است احتمال قرار گرفتن در معرض فلزات را افزایش دهد، که می‌تواند بر رشد مغز و اندام تأثیر منفی بگذارد.»

محققان در یک نشریه خبری افزودند: «این یافته‌ها مستلزم تحقیقات بیشتر، مقررات مصرف سیگار و مداخلات هدفمند در سلامت عمومی برای کاهش مضرات بالقوه استفاده از سیگار الکترونیکی، به‌ویژه در میان نوجوانان است».

محققان گفتند، حدود ۱۴ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی، یعنی بیش از ۲ میلیون، در سال ۲۰۲۲ و بیش از ۳ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی، یعنی حدود ۳۸۰۰۰۰، از سیگار الکترونیکی استفاده کردند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب قبلاً در بخار سیگار الکترونیکی به همراه بسیاری از مواد شیمیایی بالقوه مضر دیگر یافت شده‌اند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۲۰۰ نوجوان استعمال کننده سیگار الکترونیکی را تجزیه و تحلیل کردند. نمونه ادرار آن ها برای وجود کادمیوم، سرب و اورانیوم مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان دریافتند افرادی که طعم‌های شیرین را ترجیح می‌دهند نسبت به کسانی که طعم منتول یا نعناع را انتخاب می‌کنند، ۹۰ درصد سطح اورانیوم بیشتری در ادرار خود داشتند.

محققان می‌گویند: «طعم شیرین سیگارهای الکترونیکی می‌تواند اثرات نیکوتین را سرکوب کرده و اثرات تقویت‌کننده آن را افزایش دهد و موجب افزایش پتانسیل اعتیاد شود.»

نظر شما