شناسهٔ خبر: 66606167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان مطرح کرد:

افزایش ۳۶ درصدی تولید نفت در شركت نفت و گاز اروندان

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۳۰ تا ۳۶ درصد افزایش تولید در شرکت نفت و گاز اروندان محقق شده است.

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین_ خوزستان، عبدالله عذاری اهوازی در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران اظهار کرد: در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۳۰ تا ۳۶ درصد افزایش تولید در شرکت نفت و گاز اروندان محقق شده، همچنین تولید در میدان آزادگان جنوبی از ۸۰ هزار بشکه به ۱۳۰ هزار بشکه رسیده است.

 

وی با اشاره به تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه‌های تولیدی این شرکت، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد میادین مشترک نفت کشور در حوزه نفتی غرب کارون و میادینی ماننده آزادگان، یادآوران و سهراب قرار دارند و به همین علت غرب کارون در اولویت توسعه شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، همچنین این حوزه مهم نفتی میادین مستقل، که دارای نفت با کیفیت بالا هستند را نیز شامل می شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰ حلقه چاه جدید را تحویل و به بهره‌برداری رساندیم، تصریح کرد: شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص جهش تولید و استفاده حداکثری از مراکز فناورانه که بر مبنای توصیه‌های مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های وزارت نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می باشد، دستاوردهای خوبی به دست آورده که در نتیجه اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و پذیرش ریسک در میدان عمل و تولید آوردن توانمدی های آنان بوده است.

 

عذاری اهوازی بیان کرد: این شرکت برای رسیدن سریع‌ به افزایش تولید رویکرد چاه محور را در اولویت قرار داده؛ که در این مسیر روش‌ فرازآوری با گاز در حال استفاده، و طیفی از روش‌های فناورانه دیگر در برنامه بررسی و استفاده قرار دارند.

 

وی عنوان کرد: روز گذشته در ادامه طرح بومی سازی جریان سنج های چند فازی، که دستگاهی ۱۰۰ درصد تحریمی است، نسخه سیار این تجهیز با قابلیت تحمل فشار بالا را رونمایی کردیم؛ وی در این خصوص تاکید کرد: طرح بومی سازی MPFM اولین دستاورد به مرحله تولید و استفاده میدانی رسیده قانون تولید بار اول در صنعت نفت است.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اضافه داشت: در منطقه آزادگان جنوبی با تدابیر این شرکت یک کارخانه پیش ساخته فراورش و نمک زدایی نفت(اسکید مونتد) با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه به قیمت ۱۰ میلیون یورو از شرکت خارجی خریداری و به مالکیت شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت، که ضمن جلوگیری هزینه کردهای اضافه، صرفه اقتصادی بسیار بالایی را به دنبال داشت.

 

وی با بیان اینکه در بحث تولید کارهای برجسته‌ای انجام شده یادآور شد: در بحث تعمیرات با دکل در دارخوین چند پروژه از جمله یک قرارداد حفاری، دو چاه جدید و ۶ چاه تعمیری را داریم.

 

عذاری اهوازی با بیان اینکه همه چیز در حال حرکت است و نفت موتور محرکه اقتصاد ایران محسوب می‌شود، گفت: طی جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور در شورای اداری استان شرکت کردیم که ولی اعلام کرد هیچ صنعتی به نفت نمی‌رسد چرا که در عرض یک سال با ۳۰۰ میلیون دلار هزینه توانستیم حدود ۵.۵ میلیارد دلار برگشت سرمایه داشته باشیم.

 

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان برای صنعت نفت هرچقدر سرمایه گذاری شود، سودآور است، البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که صنعت پیچیده‌ای است.

 

انجام بیش از یک همت کار پژوهشی در سال ۱۴۰۱

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش و فناوری نیز در این شرکت تحول ایجاد شده بطوریکه در سال ۱۴۰۰ در حد ۵۰ میلیون تومان بودجه برنامه‌ریزی شده بود ولی در سال ۱۴۰۱ شاهد یک صعود بودیم و بیش از یک همت کار پژوهشی انجام شد.

 

امضای ۹ قرارداد در نمایشگاه نفت تهران

 

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: امروز ۹ قرارداد با ارزش بیش از یک هزار میلیارد تومان داشتیم؛ همچنین بیش از ۴۰ قرارداد، تفاهمنامه و موافقتنامه در سال گذشته داشتیم.

 

عذاری اهوازی با اشاره به کسب رتبه نخست وزارت نفت در حوزه ساخت بار اول، سهم این شرکت را در کسب این رتبه قابل توجه دانست و گفت: در حوزه ساخت داخل در این شرکت حدود ۸۰ درصد کالاها بومی‌سازی شده است.

 

وی اضافه داشت: در حوزه محیط‌زیست نیز کارهای بزرگی صورت گرفته است؛ در میدان دارخوین بیش ۲۰۰ میلیون فوت مکعب از گازهای همراه جهت ازدیاد برداشت به مخزن تزریق و از سوختن آن جلوگیری می‌شود.

 

وی افزود: در میدان دارخوین با برخی تعمیرات سوختن گاز همراه نفت را از ۳۰ میلیون به پنج میلیون فوت مکعب کاهش دادیم.

 

مدیرعامل نفت و گاز اروندان گفت: همچنین در دارخوین اقدامات افزایش ضریب برداشت در حال انجام است که برای اولین بار در ایران با همکاری دانشگاه امیرکبیر از ذرات تریسر استفاده شده که با تزریق به چاه نفت متوجه می‌شویم که در کدام نقطه میدان، حفاری چاه بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: استفاده بهینه از گازهای همراه نفت باعث تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالا، حل ناترازی گاز و تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا می‌شود؛ تا اوایل خرداد ماه دیگر گازی برای سوزاندن در آزادگان شمالی نخواهیم داشت، فقط پیلوت داریم که قابل حذف نیست و همه‌ی گازها برای NGL3200 می‌فرستیم که به محیط زیست کمک می‌کند.

 

عذاری اهوازی در خصوص انجام مسئولیت‌های اجتماعی با اشاره به اقدامات متنوع مانند ساخت مدرسه، طرح های بزرگ قرآنی در سطح خوزستان، پشتیبانی از راهیان نور، میزبانی زائران اربعین، برنامه های ایثار و شهادت و توزیع نوشت افزار گفت: در بحث کاشت انبوه درخت و توسعه فضای سبز در میادین عملیاتی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ همچنین با همکاری شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری خوزستان طرح جداسازی آلودگی های هیدروکربنی از خاک با استفاده از فرآورده های نیشکر را محقق کردیم که یک دستاورد زیستی محیطی و فناورانه بود.

نظر شما