شناسهٔ خبر: 66604592 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

2 خطر جدی در کمین معاملات سهامداران در بورس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، کاهش محسوس ارزش معاملات طی هفته‌های گذشته می‌تواند خطر جدی برای به تعادل رسیدن بورس باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار امروز نیز روند نزولی خود را حفظ کرد تا خدشه‌ای به افت بازار نخورد و قدرت نزول و قدرت خریداران همچنان سایه سنگین خود را روی بازار حفظ کرده باشد.
شاخص کل از روز سه شنبه 4 اردیبهشت ماه تا کنون در یک مسیر نزولی 12 روزه (کاری) قرار گرفته است.
ارزش معاملات در گروه خودرویی برای روز جاری 225 میلیارد تومان ثبت شد و فلزات اساسی با ارزش معاملاتی 211 میلیارد تومانی در جایگاه دوم ایستاد؛ انبوه سازان نیز در رتبه سوم و با ارزش 151 میلیارد تومانی نشستند.
 اما فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با موعد 12 بهمن ماه 1405 با نماد اخزا 210 در روز جاری عرضه خواهد شد. همچنین برای روز دوشنبه هفته جاری اخزا211 و اخزا203 را در دستور عرضه خود دارد. گفته می‌شود نرخ‌های اعلامی برای این نمادها، بیش از 35 درصدی خواهد بود.
 خبر دیگر اینکه جلسه مشترک اهالی بازار سرمایه و رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز شنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) ساعت ۱۹ با حضور اعضای شورای عالی بورس، ارکان بازار سرمایه و نمایندگانی از ناشران و نهادهای مالی بازار در سازمان برنامه و بودجه برگزار خواهد شد و احتمالا اخبار این نشست برای بازار روز آتی تاثیر گذار است.
 در بورس کالای ایران با استقبال کم نظیر فعالان بازار سرمایه از معاملات گواهی سپرده شمش طلا، حجم این معاملات از مرز 5 تن عبور کرده است که این حجم معادل بیش از 681 هزار قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی است؛ همچنین بالغ بر 6.5 تن شمش طلا در خزانه‌های پذیرش شده بورس کالا، سپرده‌گذاری شده است.
معاملات گواهی سپرده شمش طلا از اواخر سال 1401 در سامانه‌های یکپارچه بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و اکنون با گذشت 14 ماه از راه‌اندازی، رکورد حجمی جدیدی را ثبت نموده است.
نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی در هفته منتهی به 19 اردیبشهت نیز حدود 23.5 درصد باقی ماند.
 بازار بعد از فروش کش کردن تب تنش میان ایران و اسرائیل و هم زمان با بازگشایی دامنه نوسان، دوازدهمین روز نزولی خود را نیز پشت سر گذاشت تا همچنان بر طبل نزولی بازار سرمایه کوبیده شود.
نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری بیش از 10 هزار و 800 واحد دیگر افت کرد تا جذابیت یک سال محدوده 2.2 میلیون واحدی برای شاخص باز هم چشمگیر باشد.
از دست رفتن محدوده 2.2 میلیون واحدی شاخص کل، کار را برای شاخص سخت خواهد کرد. چیزی نمانده است تا به سالگرد شکست سطح حمایتی 2.2 میلیون واحدی شاخص کل در سال گذشته برسیم.
در صورتی که سطح حمایتی معروف و پر چالش 2.2 میلیون واحدی در صورتیکه برای روز آینده رخ مثبتی را به بازار نشان ندهد کار باز هم از قبل سخت تر خواهد شد.
اما بسیاری از اهالی بازار این احتمال را می‌دهند که بازار رخ مثبتی به خود بگیرد. مگر اینکه اخبار ، دستور العمل ، فروش اوراق و... مانع از محقق شدن این موضوع شود.
 علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار امروز بیشتر در سکوت سپری شد و ارزش معاملات این موضوع را نشان می‌داد. کاهشگ ارزش معاملات می تواند یک خطر جدی برای بورس تلقی شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: محدوده فعلی شاخص کل حمایت جدی دارد و در صورتی که این حمایت شکسته شود، بازهم شاهد خروج پول از بازار خواهیم بود.
وی افزود: کاهش ارزش معاملات و خروج پول حقیقی از بورس دو خطر جدی هستند که این روزها بورس با آنها روبروست و در صورتی که این روند ادامه دار باشد، شاهد سقوط بیشتر بازار سهام خواهیم بود.
 در معاملات روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 846 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 208 هزار و 244 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۴۹ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 4 هزار و 429 واحدی در رقم 733 هزار و 515 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۶ دهم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت 194 واحدی به رقم 24 هزار و 625 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 921 واحد به سطح 133 هزار و 963 واحد رسید.
 روز شنبه برای نهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 272 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه بیش از 5 برابر -معادل 444 درصد- افزایش یافته است.
امروز نماد خودرو (ایران خودرو)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس)، ثفارس (توسعه و عمران فارس) و دامین ( داروسازی امین) تعلق داشت.
 امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 720 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 117 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 11 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 120 میلیارد تومان رسید.
 تعداد نماد های مثبت 142 نماد و تعداد نماد های منفی 660 نماد بوده است. حدود 82 درصد نمادها سرخ پوش شدند.

در معاملات شنبه، 51 نماد صف خرید داشتند و 71 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 59 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 153 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 17 درصدی به 154 میلیارد تومان رسید./فارس

نظر شما