شناسهٔ خبر: 66600993 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آیپد پرو M4 در بنچمارک ها قدرتمندترین تراشه دسکتاپ اینتل را درهم کوبید

صاحب‌خبر -

نتایج بنچمارک‌های تراشه M4 آیپد پرو مدل 2024 حاکی از عملکرد فوق‌العاده قدرتمند آن هستند. این تراشه پردازنده‌های پرچمدار اینتل را به‌راحتی مغلوب کرده است.

چند روز پیش اپل از تراشه جدید M4 خود رونمایی کرد و برای نخستین بار، به‌جای استفاده از آن‌ها در مک بوک‌هایش تصمیم گرفت نسل 2024 تبلت های آیپد پرو خود را به این تراشه تجهیز کند.‌ همان‌طور که انتظار می‌رفت این تراشه یک هیولای به تمام معنا بوده و در بنچمارک‌های ثبت شده عملکردی باورنکردنی ارائه داده است.

آیپد پرو M4 به‌حدی قدرتمند است که پردازنده پرچمدار اینتل، Core i9-14900KS را به‌سادگی از پیش رو برداشته و توانسته عملکردی به‌مراتب بهتر از این پردازنده ارائه کند. در ادامه به بررسی بیشتر نتایج بنچمارک آیپد پرو M4 خواهیم پرداخت.

آیپد پرو M4؛ هیولای جدیدی از کوپرتینو!

بر اساس نتایج بنچمارک گیک بنچ که به‌تازگی منتشر شده، پردازنده‌های M4 اپل که در سری آیپد پرو 2024 به کار رفته عملکردی کاملا پرچمدار ارائه می‌کند. طبق نتایج این بنچمارک، امتیاز تک هسته‌ای تراشه‌های جدید اپل 3800 ارزیابی شده که که در مقایسه با امتیاز تک هسته‌ای 3400 کسب شده توسط پردازنده Core i9 بیش از ده درصد بیشتر بوده و عالی ارزیابی می‌شود. وبسایت معتبر Tom’s Hardware، برتری تراشه ام 4 اپل بر Core i9-14900KS اینتل را حدود 16 درصد عنوان کرده است.

تراشه M4 تراشه M4

با توجه به این که مدل‌های مختلف iPad از نسخه‌های مختلفی از تراشه‌های M4 اپل استفاده می‌کنند، بهترین روش مقایسه آن‌ها با دیگر محصولات بازار، تست تک هسته‌ای‌ست. بد نیست بدانید که مدل‌های 256 گیگ و 512 گیگ آیپد پرو از نمونه‌ای نه هسته‌ای از تراشه M4 استفاده می‌کنند؛ درحالیکه نسخه‌های یک و دو ترابایتی این تبلت به پردازنده‌های ده هسته‌ای مجهزند. آیپدهای امسال همچنین در ظرفیت رم نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ به‌طوری که مدل‌های با حافظه داخلی پایین‌تر رم 8 گیگابایتی داشته و مدل‌های یک ترابایتی و دو ترابایتی به رم 16 گیگ مجهز خواهند بود.

از سوی دیگر، پیشرفت چشمگیر در موتور عصبی به کار رفته در نسل جدید آیپدهای اپل هم دیگر دستاورد مهم این نسل از تبلت‌های این کمپانی به شمار می‌رود. برای درک بهتر از توان پردازشی فوق‌العاده آیپد پرو M4 باید بدانید که عملکرد تراشه ام 4 به کار رفته در آن عملکردی بیش از 40 درصد بهتر از تراشه M2 حاضر در مدل 2022 داشته است. به بیان دقیق‌تر، iPad Pro 2024 در بنچمارک عملکرد موتور عصبی موفق به کسب امتیاز 9234 شد؛ درحالیکه تراشه M2 امتیاز 7393 را در همین تست کسب کرده بود.

از سوی دیگر تراشه نه چندان محبوب M3 اپل نیز در همین تست موفق به کسب امتیاز 8331 شده بود؛ هرچند که این تراشه تنها در مک بوک‌ها به کار رفته و به همین دلیل عملکرد آن به‌طوردقیق قابل قیاس با تبلت‌ها نخواهد بود! در این خصوص البته باید اشاره کرد که برخی قابلیت‌های پردازشی اختصاصی برگرفته از تراشه M3 به مدل M4 کمک کرده‌اند که عملکردی تا این حد خیره‌کننده داشته باشد. به‌عنوان مثال، کش کردن داینامیک (Dynamic Caching)، رهگیری پرتو شتابدهی‌شده توسط سخت افزار و شتابدهی سخت افزاری AV1 از جمله این قابلیت‌های منحصربفرد به شمار می‌روند.

آیپد پرو M4 آیپد پرو M4

البته تراشه M4 تنها نقطه قوت مدل‌های 2024 آیپد پرو اپل نیست؛ چراکه این کمپانی در رویداد رونمایی این دستگاه‌ها در مراسم Let Loose خود از تعبیه صفحه نمایش‌های جدید موسوم به Tandem OLED در این دستگاه‌ها خبر داده و طراحی آن‌ها را نیز با تغییرات قابل توجهی روبرو کرده است. بر این اساس باید منتظر ماند و دید استقبال از تبلت جدید کوپرتینویی‌ها چگونه خواهد بود و تا چه حد این کمپانی را در مسیر هدف نهایی‌اش، یعنی جایگزینی لپ تاپ‌ها با تبلت‌ها یاری خواهد کرد.

ورود قدرتمند اپل به کارزار پردازنده‌های هوش مصنوعی در آستانه معرفی iOS 18

جالب است بدانید که در قدرتمندترین مدل از تراشه‌های M4 اپل که ده هسته‌ای بوده و از موتور عصبی 16 هسته‌ای بهره می‌برد قادر به دستیابی به توان 38 TOPS است. در این خصوص البته اینتل پیش‌تر اعلام کرده بود که برای دستیابی به ادغام بزرگ و اساسی هوش مصنوعی با کاربری‌های گسترده‌، تراشه‌های AI نیازمند دستیابی به توان 40 TOPS خواهند بود.‌ بر این اساس می‌توان اپل را نزدیک‌ترین نام به دستیابی به این سطح از ادغام با هوش مصنوعی توصیف کرد؛ خصوصا با در نظر گرفتن این که بهینه‌سازی بیشتر تراشه ام 4 برای لپ تاپ ها احتمالا توان آن را به بالاتر از 40 TOPS خواهد رساند.

تبلت iPad Pro تبلت iPad Pro

در این خصوص البته هنوز نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد؛ چراکه عملکرد نهایی تراشه M4 اپل به فاکتورهای دیگری مانند بهینه‌سازی سیستم عامل iPadOS نیز بستگی خواهد داشت. در این بین البته رقبای اپل هم بیکار ننشسته و هریک وعده دستاوردهای بزرگ در این حوزه را داده‌اند. برای مثال بر اساس اخبار لو رفته، AMD قصد دارد در آینده نزدیک پردازنده Ryzen AI 9 HX 170 flagship خود را با واحد پردازش عصبی با توان حداکثر 77 TOPS رونمایی کرده و در این حوزه گرد و خاکی اساسی به پا کند.

از طرف دیگر اینتل هم به‌تازگی گوشه‌هایی از عملکرد پردازنده‌های Core Ultra 100 خود را با معرفی تراشه‌های Meteor Lake خود برای لپ تاپ‌ها به معرض نمایش گذاشته و آماده به چالش کشیدن جدی اپل برای رسیدن به عنوان برترین تراشه AI بازار است.

در گجت نیوز بخوانید:
به جای آیپد یکی از این تبلت های فوق‌العاده را در سال ۲۰۲۴ بخرید بهترین تبلت های اندرویدی جهان در سال ۲۰۲۳

برچسب‌ها:

نظر شما