شناسهٔ خبر: 66600677 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ورود سامانه جدید بارشی به کشور؛ این ۱۲ استان هشدار نارنجی گرفتند

سازمان هواشناسی برای برخی استان‌های کشور هشدار نارنجی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی همراه با رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد گرد و خاک هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر در زمان اعلام‌شده دچار مخاطره جوی می‌شوند:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۳: دامنه و ارتفاعات آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و شمال زنجان

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۴: دامنه و ارتفاعات آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شرق و شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی شده است.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه‌های سازمان مذکور است.

طوفان در سواحل ۵ استان

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی دیگری درخصوص افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا از ظهر فردا (یکشنبه) تا ظهر سه‌شنبه از افزایش سرعت وزش باد (باد جنوب شرقی) در محدوده ۲۶ نات و بیشتر و افزایش ارتفاع امواج دریا در محدوده ۱/۵ متر و بیشتر خبر داد.

بر اساس این هشدار مناطق ساحلی و دور از ساحل یکشنبه در استان خوزستان و دوشنبه و سه‌شنبه در خوزستان، بوشهر و نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس دچار مخاطره جوی خواهند شد.

این سازمان برای مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در دریای خزر نیز درخصوص افزایش سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴ نات و افزایش ارتفاع امواج تا ۱/۵ متر (با تاکید بر نواحی شرقی دریای خزر) از یکشنبه تا سه‌شنبه هشدار زرد صادر کرد.

بر اثر این مخاطرات جوی غرق‌شدن شناگران، آسیب دیدن قفس‌ها و تورهای صیادی، آسیب دیدن قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک صیادی و تفریحی، نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی، اختلال در فعالیت‌های بندری و ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر پیش‌بینی شده است.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک صیادی و تفریحی، نیمه‌سنگین و سنگین، احتیاط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

۲۳۳۲۳۳

نظر شما