شناسهٔ خبر: 66599152 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست مشترک اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور؛

وزیر ارشاد: همه فعالیت‌های فرهنگی مان باید حول مساجد و امامزاده‌ها شکل بگیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور گفت: همه فعالیت‌های فرهنگی مان باید حول مساجد و امامزاده‌ها شکل بگیرد، ضمن اینکه برنامه ما در دولت، همین نهضت بازگشت به مساجد و بازگشت به فعالیت‌های دینی در اماکن دینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور که با حضور نماینده اعتاب رضوی، فاطمی، احمدی و حسنی ، امروز شنبه (۲۲ اردیبهشت) در این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه هجرت تاریخی امام رضا (ع) هجرتی تمدن‌ساز بوده است، افزود: این هجرت ابتدای قرن سوم اتفاق افتاده و خراسان بزرگ مهد این تمدن بزرگ اسلامی است، شخصیت‌های بزرگ در بخش‌های مختلف خراسان تربیت شدند و به عرصه رسیدند و هریک محل نشر و پژوهش و تحقیق شدند که همه به برکت این هجرت تمدن ساز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متعاقب این هجرت حضور فرزندان امام موسی کاظم (ع) در کشور ما فزونی گرفت و امروز جای جای کشور میزبان فرزندان شایسته آن حضرت هستند که با ابتکار بسیار خوبی این ایام از اول ذی القعده مصادف با آغاز چله‌های کریمیه و ختم آن به ایام حج و چهل روزی می‌رسد که موسی بن عمران در آن ایام به عبادت خداوند پرداخته است، لذا ایام پربرکتی است و همه اصحاب عرفان و دل به این ایام توصیه اکید دارند، ضمن اینکه در ابتدای این ایام نیز ولادت فاطمه معصومه (س) قرار گرفته است، بانویی بی نظیر که مضجع شریف اش همواره منشا خیر و برکت برای ایران اسلامی است، این بانو نشانی از بانوی بی نشان فاطمه زهرا (س) است، ما در زیارت این بانوی مطهر، فاطمه زهرا (س) را به یاد می‌آوریم.

وی اضافه کرد: سایر امامزادگان واجب التعظیم در شاهچراغ نیز از پیش‌قراولان دانش و حکمت بودند، اما در دوران طاغوت با برنامه‌ریزی‌های مختلف تلاش شد تا هویت اسلامی شهر شیراز را بزدایند و با تاریخ‌سازی جعلی تقابل بین اسلام و ایران ایجاد کنند در حالی که در تفکر انقلاب اسلامی و تفکر امام خمینی (ره)، ایرانیت و اسلامیت هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند؛ شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» این موضوع را یادآور شد.

اسماعیلی افزود: شهر شیراز مهد علم و دانش است و به برکت احمد بن موسی (ع) همواره مشعل‌دار فقه و فقاهت بوده است، در همین دهه‌های اخیر چند مرجع تقلید در دهه ۴۰ و ۵۰ از جمله مرحوم محلاتی و مرحوم دستغیب از این شهر بودند، آیت الله مکارم شیرازی نیز از تربیت یافتگان این شهر هستند، لذا شیراز مهد تربیت بزرگان دین بوده است.

وی با بیان اینکه قبله تهران نیز مزار حضرت عبدالعظیم حسنی است، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که امامزادگان باید قطب‌های فرهنگی کشور باشند. در این راستا سازمان اوقاف به خوبی برای تحقق این امر گام برداشته است، همچنین در سراسر کشور جمعیت‌های وسیع و هیئت‌های بزرگ در بقاع حضور دارند که این سیاست بسیار خوبی است و ما همه فعالیت‌های فرهنگی مان باید حول مساجد و امامزاده‌ها شکل بگیرد، ضمن اینکه برنامه ما در این دولت همین نهضت به بازگشت به مساجد و بازگشت به فعالیت‌های دینی در اماکن دینی است، لذا باید از ظرفیت‌های این بخش‌ها در عرصه‌های مختلف استفاده شود.

اسماعیلی با بیان اینکه ما همواره نشان داده ایم که فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌توانند ذیل اهداف انقلاب قرار گیرند، اضافه کرد: برخی تلاش می‌کنند حوزه فرهنگ و هنر را متفاوت از حوزه انقلاب نشان دهند؛ حال آنکه بارگاه امام رضا (ع) مملو از هنر‌های اصیل ایرانی است؛ استاد فرشچیان وقتی می‌خواهد آفرینش بزرگ هنری را انجام دهد، ضریح امام رئوف را طراحی می‌کند، موزه‌ای که در آستان علی بن موسی الرضا (ع) قرار دارد موید این مسئله است. همچنین کل بنا‌هایی که در امامزادگان هستند نشان از هنر عظیم معماری ما دارند و همه تجسمی از هنر اصیل هستند و چه نادان هستند افرادی که می‌خواهند تفکر انقلاب را مغایر با حوزه هنر نشان دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کنار زیارت مضجع شریف علی بن الحسین (ع)، زیارت امام رضا (ع) بیشترین زیارت مضجع مطهر امام رضا (ع) دومین مقصد زوار است، ما ایرانیان با افتحار اگر سالی را به زیارت علی بن موسی الرضا (ع) مشرف نشویم، احساس زیان می‌کنیم، یا اگر به زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) که بهشت پاداش آن است نرویم احساس زیان می‌کنیم، بنابراین زیارت امامزادگان واجب التعظیم در این ایام فرصتی برای یادآوری این نعمات است. نعمت انقلاب اسلامی هم به دست یکی از فرزندان امام موسی جعفر (ع) یعنی امام روح الله موسوی الخمینی (ره) رقم خورده است.

اسماعیلی افزود: امروز نیز پرچم نهضت به دوش همین سادات عالی مقام است و امروز رهبر امت اسلامی آیت الله خامنه‌ای از سادات بزرگوار است، لذا خدای متعال را بر همه این نعمات شاکریم و امیدوارم پرچم این نهضت به دست رهبر انقلاب اسلامی، در اختیار صاحب اصلی اش قرار بگیرد.

تجلیل وزیر فرهنگ از دختران شهدای مدافع حرم
در ادامه این نشست وزیر فرهنگ از دختران شهدای مدافع حرم تجلیل کرد. برهمین اساس از هانا زمانی فرزند شهید حمیدرضا زمانی، اسما حسینی فرزند شهید سیدباقر حسینی و همچنین نرگس حسینی حافظ قرآن کریم تجلیل شد.

در پایان این نشست پرچم مطهر گنبد حضرت معصومه (س) به صحن جلسه آورده شد و مداحان به مرثیه سرایی پرداختند.

بیش از ۱۲۰ هزار عنوان برنامه فرهنگی، علمی، ورزشی و خدماتی همزمان با ایام دهه کرامت امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دهه کرامت همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) از یکم ذی‌القعده آغاز می‌شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.

 

نظر شما