شناسهٔ خبر: 66597911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر آخرین تحولات فلسطین

از فراخوان مقاومت برای انتفاضه گسترده تا رد دعوت نتانیاهو از سوی امارات

گروه‌های مقاومت از همه فلسطینیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و نوار غزه خواستند علیه جنایات اسرائیل دست به انتفاضه گسترده بزنند. از سوی دیگر وزیر خارجه امارات اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر درخواست از ابوظبی برای مشارکت در مدیریت مدنی نوار غزه را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، با گذشت 218 روز از آغاز حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه، این رژیم علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان به تجاوزات خود ادامه می‌دهد و صبح امروز (شنبه) حملات جدیدی را به چند منطقه این باریکه انجام داد که ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشت.

 شبکه المیادین از حملات توپخانه‌ای متمرکز رژیم صهیونستی به عمق شهر رفح و مناطق غربی آن شامل مناطق محل نصب چادرهای آوارگان خبر داد.

در همین راستا، منابع رسانه‌ای از صدور دستورالعمل‌هایی توسط ارتش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری برخی ساکنان شرق رفح خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی امروز شنبه دستور کوچاندن و آوارگی دیگری برای ساکنان مناطق شرق رفح به سمت منطقه المواصی صادر کرد.

گردان‌های شهید عزالدین القسام نیز اعلام کرد: یک نفربر دشمن را با راکت‌های «الیاسین ۱۰۵» در مجاورت گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه منهدم کردیم. مرکز و شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه نیز شاهد حمله شدید توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی بودند.

طبق این گزارش، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز محله «الجنینه» در شرق رفح را بمباران کردند. خبرنگار الجزیره گفت: شلیک بمب‌های نوری در حریم هوایی منطقه شمال شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه مشاهده شد و توپخانه مرکز و شرق این شهر را هدف قرار داد.

همچنین منابع مطبوعاتی فلسطین اعلام کردند که یک حمله هوایی خشونت آمیز توسط جنگده‌های اشغالگر محله السلام و اطراف گذرگاه رفح را هدف قرار داد.

درگیری‌های شدیدی نیز در جنوب محله «الزیتون» در شهر غزه در جریان است و اشغالگران هر کسی که سعی می‌کند خانه خود را ترک کند با توپ و پهپاد هدف قرار می‌دهند. طبق این گزارش، درپی تشدید درگیری‌ها در محله الزیتون موج جدیدی از آوارگی اهالی شکل گرفته است.

خبرنگار المیادین همچنین اعلام کرد که درپی بمباران محله الزیتون، دست‌کم هشت فلسطینی به شهادت رسیدند.

طبق گزارش شبکه المیادین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین تعدادی از منازل شهروندان فلسطینی را در خیابان «القصاصیب» در جبالیا، «بیت لاهیا» و برج‌های «شیخ زاید» در شمال نوار غزه بمباران کردند.

همچنین بمباران خانه متعلق به یک خانواده در شهرک «الزوایده» در مرکز نوار غزه دست‌کم ۱۰ شهید و تعدادی مجروح برجای گذاشت.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد: نیروهای اشغالگر به منطقه «الفراحین» در شرق «عبسان الکبیره» در خان یونس یورش برده و عملیات گسترده‌ای را در آن انجام دادند. احمد الکحلوت، مدیر دفاع مدنی در شمال نوار غزه گفت: ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته با بمباران بیش از سه خانه در بیت لاهیا و اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه، چندین کشتار انجام داد.

این در حالی است که صحنه‌های ویدئویی نشان می‌دهد که نیروهای دفاع مدنی و شهروندان برای جستجوی افراد مفقود در زیر آوار در شرایط سخت، به دلیل کمبود ابزار و روشنایی در نتیجه قطع برق، تلاش می‌کنند.

خبرنگار الجزیره گفت: در پی بمباران شبانه رژیم صهیونیستی به چندین منطقه در غزه، اجساد ۲۰ شهید به بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح منتقل شد.

رژیم اشغالگر پس از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته گذرگاه مرزی رفح را اشغال و جریان ورود کمک‌ها به نوار غزه را متوقف کرد، قصد دارد به جنگ نسل‌کشی، قحطی و محاصره فلسطینی‌ها در غزه ادامه دهد. ارتش رژیم صهیونیستی با اشغال گذرگاه رفح، گذرگاه زمین اصلی در نوار غزه که کمک‌ها از طریق آن وارد این باریکه می‌شود را بست؛ اقدامی که خطر تشدید فاجعه انسانی را به ویژه به دلیل کمبود مواد غذایی و سوخت به همراه دارد.

فراخوان مقاومت فلسطین برای انتفاضه گسترده

در پاسخ به تداوم جنایات اسرائیل در غزه، گروه‌های فلسطینی از اهالی کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی خواستند که انتفاضه گسترده‌ای را در حمایت از مردم غزه و نجات شهر رفح به راه بیندازند.

کمیته پیگیری احزاب ملی و اسلامی که اکثریت گروه‌های مقاومت فلسطین را شامل می‌شود، در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل با موافقت هم‌پیمانان و حامیانش اجرای طرح خود برای حمله به رفح را آغاز کرد.

در این بیانیه آمده است: رژیم اشغالگر گذرگاه‌های مرزی را بسته و امداد و کمک‌های بشردوستانه را بر روی اهالی نوار غزه قطع کرده و تمام مناطقی را که پناهگاه هستند هدف قرار داده است و به همین دلیل ملت ما در نوار غزه با بزرگترین فاجعه و نسل‌کشی مواجه هستند.

گروه‌های فلسطینی همچنین بر حمایت کامل خود از مقاومت فلسطین تاکید کردند و از آنها خواستند تا هر کاری که لازم است برای مقابله با نیروهای رژیم اشغالگر و حفاظت از ملت فلسطین انجام دهند.

این گروه‌ها همچنین رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا را مسئول کامل فاجعه انسانی در رفح دانستند.

در این بیانیه از کشورهای عربی و اسلامی، نهادها و ارگان‌های بین‌المللی خواسته شده است تا گذرگاه‌ها و به‌ویژه گذرگاه رفح را باز کرده و طبق سازوکارهای قبلی، کمک‌های امدادی و بشردوستانه را وارد نوار غزه کنند.

گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین در ادامه بیانیه خود از اعراب، مسلمانان و آزادگان جهان خواستند تا در تمامی پایتخت‌ها، شهرها، میادین و دانشگاه‌ها علیه نسل‌کشی و فاجعه انسانی در رفح راهپیمایی، تظاهرات و تحصن برگزار کنند.

رد دعوت نتانیاهو از سوی امارات

وزیر خارجه امارات تاکید کرد که ابوظبی اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر درخواست از دولت این کشور برای مشارکت در مدیریت مدنی نوار غزه را محکوم می‌کند.

«عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: «امارات متحده عربی اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر درخواست از دولت برای مشارکت در اداره مدنی نوار غزه را که تحت اشغال اسرائیل است، محکوم می‌کند.»

وی افزود: امارات تأکید می‌کند که نخست‌وزیر اسرائیل هیچ‌گونه صلاحیت شرعی برای انجام این اقدام ندارد و کشور نیز نمی‌پذیرد وارد هرگونه طرحی برای سرپوش‌گذاری بر حضور اسرائیل در نوار غزه شود.

وزیر امور خارجه امارات ادامه داد: امارات تأکید می‌کند زمانی که یک دولت فلسطینی تشکیل شود که امیدها و آرزوهای ملت برادر فلسطین را برآورده کند و از ویژگی‌های آن یکپارچگی، شایستگی و استقلال باشد، دولت آمادگی کامل برای ارائه هر گونه حمایت از آن دولت را خواهد داشت.

این اظهارات پس از آن است که از نتانیاهو در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه پرسیده شد که دوست دارد چه کسی غزه را پس از حماس اداره کند که او پاسخ داد: «شاید باید نوعی مدیریت مدنی توسط مردم غزه داشته باشیم که به نابودی ما متعهد نیستند، شاید به نظر من با کمک امارات متحده عربی، پادشاهی عربستان سعودی و سایر کشورها، آنها خواهان دیدن ثبات و صلح هستند.»

تمایل استرالیا و نیوزیلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین

وزیران امور خارجه استرالیا و نیوزلند از تمایل کشورهایشان برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر دادند. روز جمعه، استرالیا به همراه ۱۴۳ کشور دیگر از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای گسترش حقوق و امتیازات ارائه شده به هیئت فلسطینی در نیویورک حمایت کرد. 9 دولت از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای منفی دادند.

این قطعنامه به مقامات فلسطینی عضویت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را که در حال حاضر دارای وضعیت ناظر است، اعطا نکرد. شورای امنیت سازمان ملل باید با پیشنهاد عضویت کامل موافقت کند. به گزارش شبکه ای‌بی‌سی،‌ پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا تاکید کرد که این رای‌گیری «در مورد این نبود که آیا استرالیا، فلسطین را به‌عنوان کشور به رسمیت می‌شناسد یا خیر.»

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در آدلاید گفت: «زمانی که فکر کنیم زمان مناسب است، این کار را انجام خواهیم داد. آنچه ما می‌گوییم و من می‌گویم، این است که استرالیا دیگر معتقد نیست که به رسمیت شناختن تنها در پایان یک روند صلح می‌تواند حاصل شود. این می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک روند صلح رخ دهد.»

علی‌رغم رای مخالف ایالات متحده به این قطعنامه و رای ممتنع بریتانیا، وزیر امور خارجه استرالیا تأکید کرد که کشورش در موضع خود تنها نیست. او گفت: «بسیاری از منطقه ما و بسیاری از شرکای ما هم رأی مثبت دادند، از جمله متحد ما نیوزیلند، شریک ویژه و استراتژیک ما ژاپن، شرکای راهبردی جامع ما اندونزی، سنگاپور و کره‌جنوبی.»

وزیر امور خارجه استرالیا ماه گذشته هم گفت به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی می‌تواند به «ایجاد حرکت به سمت راه‌حل دو دولتی» با رژیم صهیونیستی کمک کند.

وینستون پیترز، وزیر امور خارجه نیوزیلند هم گفت که رأی کشورش در درجه اول نشان دهنده سرخوردگی جامعه بین‌المللی از چرخه بی پایان خشونت است که همچنان منطقه را در بر می‌گیرد.

 وی افزود: ما به طور مداوم گفته‌ایم که اسرائیل و یک کشور فلسطینی که در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند، تنها راه‌حل بادوام و عادلانه است. این تنها با پایان دادن به این درگیری و بازگشت به میز مذاکره توسط طرف‌ها قابل دستیابی است.

 پیترز در بیانیه‌ای گفت: بحران فاجعه‌بار انسانی در غزه تنها توسط طرف‌ها در میز مذاکره حل می‌شود، نه با اقدام نظامی در رفح. ما خواستار کاهش فوری تنش هستیم.

رسانه صهیونیست: رهبر حماس در غزه نیست

در حالی که رژیم صهیونیستی در مورد حمله زمینی به شهر رفح در جنوب غزه مدعی است برای هدف قرار دادن نیروهای حماس دست به چنین حمله‌ای زده، رسانه‌های عبری گزارش کردند آنطور که مقامات صهیونیست ادعا می‌کنند رهبر حماس اصلا در رفح حضور ندارد.

روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از ۲ مقام آگاه نوشت «یحیی السنوار»، رهبر «حماس» در نوار غزه، بر خلاف تصورات قبلی در رفح نیست اما هنوز مکان دقیق او شنایایی نشده است.

آخرین برآوردهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که رهبر حماس در تونل‌های زیرزمینی در منطقه خان یونس، حدود ۸ کیلومتری شمال رفح باشد.

ارتش اشغالگر یک ماه پیش از خان‌یونس عقب نشینی کرد و چند روز پیش پیشروی خود را به سمت حومه شهر رفح آغاز کرد. رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرده است که هدفش از جنگ در غزه «دستگیری یا کشتن السنوار و معاونش محمد الضیف است».

به نوشته این روزنامه، ارتش رژیم صهیونیستی با وجود ادعای مکرر مقامات صهیونیستی مبنی بر اینکه السنوار و الضیف تحت تعقیب هستند هنوز آن دو را پیدا نکرده است.

در همین زمینه، «سامی ابوزهری» ضمن خطاب تلویحی به رژیم صهیونیستی اعلام کرد السنوار و الضیف سلامت هستند و مقاومت به لطف وجود رزمندگانش همچنان قدرتمند است.

انتهای پیام

نظر شما