شناسهٔ خبر: 66610214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

دستور جدید اسرائیل درباره عملیات در رفح

وقتی همه چیز زیر سوال می رود

شدت کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی طی ۸ ماه گذشته و به خصوص طی یک هفته اخیری که حمله به رفع را آغاز کرده است، سبب شده که شاهد سلسله وقایعی در حوزه‌های میدانی، سیاسی، دیپلماتیک و همچنین اجتماعی باشیم. در تازه‌ترین مورد اکنون موتور کشتار صهیونیست به روشن شدن موتور انتفاضه جدید در کل فلسطین منجر شده است و در همین راستا گروه‌های فلسطینی از اهالی کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی خواستند که انتفاضه گسترده‌ای را در حمایت از نوار غزه و نجات شهر رفح به راه بیندازند.

صاحب‌خبر -

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: شدت کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی طی ۸ ماه گذشته و به خصوص طی یک هفته اخیری که حمله به رفع را آغاز کرده است، سبب شده که شاهد سلسله وقایعی در حوزه‌های میدانی، سیاسی، دیپلماتیک و همچنین اجتماعی باشیم. در تازه‌ترین مورد اکنون موتور کشتار صهیونیست به روشن شدن موتور انتفاضه جدید در کل فلسطین منجر شده است و در همین راستا گروه‌های فلسطینی از اهالی کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی خواستند که انتفاضه گسترده‌ای را در حمایت از نوار غزه و نجات شهر رفح به راه بیندازند.

کمیته پیگیری احزاب ملی و اسلامی که اکثریت گروه‌های مقاومت فلسطین را زیر چتر خود دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل با موافقت هم‌پیمانان و حامیانش اجرای طرح خود برای حمله به رفح را آغاز کرد. به نقل خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است که گروه‌های فلسطینی همچنین  بر حمایت کامل خود از مقاومت فلسطین تاکید کردند و از آنها خواستند تا هر کاری که لازم است برای مقابله با نیروهای رژیم اشغالگر و حفاظت از ملت فلسطین انجام دهند. این گروه‌ها همچنین رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا را مسئول کامل فاجعه انسانی در رفح دانستند.

در این بیانیه از کشورهای عربی و اسلامی، نهادها و ارگان‌های بین‌المللی هم خواسته شده است تا گذرگاه‌ها و به‌ویژه گذرگاه رفح را باز کرده و طبق سازوکارهای قبلی، کمک‌های امدادی و بشردوستانه را وارد نوار غزه کنند. گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین در ادامه بیانیه خود از اعراب، مسلمانان و آزادگان جهان خواستند تا در تمامی پایتخت‌ها، شهرها، میادین و دانشگاه‌ها علیه نسل کشی و فاجعه انسانی در رفح راهپیمایی، تظاهرات و تحصن برگزار کنند. در این بیانیه قید شده است که اشغال گذرگاه مرزی رفح که تحت حاکمیت مصر و فلسطین است، نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت ملی اعراب و به طور خاص امنیت ملی مصر است.

-    دستور جدید اشغالگران درباره عملیات در رفح

رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حملات توپخانه‌ای متمرکزی را در عمق شهر رفح و مناطق غربی آن شامل مناطق محل نصب چادرهای آوارگان انجام داد. هم چنین منابع رسانه‌ای از صدور دستورالعمل‌هایی توسط ارتش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری برخی ساکنان شرق رفح خبر دادند و پیرو آن، خبرگزاری رویترز گزارش داد ارتش رژیم صهیونیستی دیروز شنبه دستور کوچاندن و آوارگی دیگری برای ساکنان مناطق شرق رفح به سمت منطقه المواصی صادر کرد.
 اشغالگران پیش از این هشدار داده بودند که ساکنان مناطق شرقی شهر رفح را برای تدارک تهاجم احتمالی به این شهر واقع ترک کنند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تصمیم دارد نیروهای خود را به شهر جبالیا در شمال نوار غزه بازگرداند و ساکنان آنجا را اخراج کند. خبرنگار الجزیره گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه «السکه» در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه حمله کرد.

در پی تشدید حملات رژیم صهیونیستی به «رفح» در جنوب نوار غزه، آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از آوارگی حدود ۱۵۰ هزار فلسطینی در این منطقه در جست‌جوی سرپناهی برای خود و خانواده‌هایشان خبر داد. همچنین منابع مطبوعاتی فلسطین اعلام کردند که یک حمله هوایی خشونت آمیز توسط هواپیماهای اشغالگر محله السلام و اطراف گذرگاه رفح را هدف قرار داد. 

با اینحال نبردهای شدیدی میان رزمندگان مقاومت و نیروهای رژیم اشغالگر در شرق رفح در جنوب نوار غزه در جریان است و طبق گزارش های واصله، درگیری‌های شدیدی نیز در جنوب محله «الزیتون» در شهر غزه در جریان بوده است تا جایی که اشغالگران هر کسی که سعی می‌کند خانه خود را ترک کند با توپ و پهپاد هدف قرار می‌دادند. طبق این گزارش، درپی تشدید درگیری‌ها در محله الزیتون موج جدیدی از آوارگی اهالی شکل گرفته است. همزمان گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد که با خمپاره سربازان صهیونیست و خودروهایشان را در مجاورت درمانگاه الزیتون در محله الزیتون در جنوب غزه بمباران کردند.

-    ادامه موج مخالفت ها

اگرچه پیش از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به رفح بسیاری از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به انجام این حمله و تبعات انسانی آن هشدار داده بودند و طی ۵ روزی هم که از آغاز این تجاوز زمینی می‌گذرد، مخالفت‌های جدی با صهیونیست‌ها صورت گرفته است، اما شدت جنایات به حدی بوده که کماکان این واکنش‌ها و مخالفت‌ها با تداوم عملیات رژیم صهیونیستی در رفح ادامه دارد، همچنانی که گروهی از کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه حمله به رفح نقض آشکار تعهدات رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر است، از این رژیم خواستند عملیات زمینی خود در این شهر را متوقف کند.

وزارت خارجه فرانسه هم از رژیم صهیونیستی خواست «بدون تأخیر» عملیات نظامی خود در رفح را که تهدیدی برای ایجاد «وضعیت فاجعه‌بار» برای ساکنان نوار غزه است، متوقف کند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: «ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم که این عملیات نظامی را بدون تأخیر متوقف کنند و به مسیر مذاکرات بازگردند که تنها راه ممکن برای آزادی فوری گروگان‌ها و رسیدن به یک توافق آتش‌بس دائمی است.» شدت مخالفت ها تا چایی پیش رفته که رسانه‌های صهیونیستی از تهدید مصر به این رژیم برای لغو توافق کمپ دیوید در صورت عدم توقف عملیات این رژیم در شهر رفح خبر دادند و بر ضرورت بازگشت به مذاکرات جدی تاکید کردند.

در حالی این مخالفت ها و حتی تهدیدها مطرح می شود که  شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که برآوردها در اراضی اشغالی حاکی از آن است که عملیات در رفح حدود ۲ ماه ادامه خواهد داشت و به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود تا در صورت توافق برای تبادل اسرا، هر لحظه متوقف شود.

-    وقتی همه چیز زیر سوال می رود

در مقابل مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی برای حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، بنیامین نتانیاهو و چهره‌های تندروی کابینه‌اش با ادعای نابودی ۴ گردان باقی مانده از نیروهای حماس و نیز کشتن یحیی السنوار بر حمله به جنوبی‌ترین شهر نوار غزه تاکید داشتند. اکنون که این حملات انجام شده است، هم ادعای نتانیاهو برای نابودی نیروهای باقیمانده حماس زیر سوال رفته است و هم رخی رسانه‌های عبری زبان تاکید دارند که یحیی از السنوار اصلاً در رفع حضور ندارد.

 با توجه به آنچه گفته شد، روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از ۲ مقام آگاه نوشت «یحیی السنوار»، رهبر «حماس» در نوار غزه، بر خلاف تصورات قبلی در رفح نیست و هنوز هم مکان دقیق او شنایایی نشده است. آخرین برآوردهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که رهبر حماس در تونل‌های زیرزمینی در منطقه خان یونس، حدود ۸ کیلومتری شمال رفح باشد. سامی ابوزهری از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم روز جمعه خبر داد که یحیی السنوار، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام و محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های عزالدین القسام سلامت هستند و مقاومت همچنان قدرتمند است.

اما این تنها بخشی از خطای محاسباتی بی بی است، چراکه مقامات صهیونیست برخلاف ادعای بنیامین نتانیاهو که تهاجم رفح را نقطه عطف مهمی برای رویای از بین بردن حماس و دستیابی به «پیروزی مطلق» توصیف کرده بود، حضور چهار گردان حماس در رفح در جنوب نوار غزه در نزدیکی مرز مصر را رد کردند. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» روز جمعه نوشت که علیرغم ادعای نتانیاهو مبنی بر وجود چهار گردان حماس در رفح و اینکه این شهر آخرین پایگاه جنبش حماس است و باید عملیات نظامی علیه آن انجام شود، اظهارات وی را نادرست خواندند.

این روزنامه به نقل از سه مقام آگاه صهیونیست که نام آنها را فاش نکرد، خبر داد که «دیگر چهار گردان حماس در رفح وجود ندارد، زیرا بخش بزرگی از نیروهای جنگی شهر و حومه آن را ترک کرده‌اند و به خان یونس و شاید هم به اردوگاه‌های مرکزی رفته‌ و حدود ۲ گردان در غرب این شهر و در منطقه تل السطان باقی مانده‌اند.» این روزنامه به عنوان نمونه به اطلاعیه روز پنجشنبه ارتش اشغالگر مبنی بر آغاز عملیات نظامی در محله الزیتون در شهر غزه اشاره کرد که «به نظر می‌رسد ارتش حدود ۲ ماه پیش آن را اشغال کرده و سپس آن را ترک کرد». این نمونه اشاره به این است که نیروهای حماس به مناطقی که ارتش ترک کرده بازمی‌گردند.

نظر شما