شناسهٔ خبر: 66595729 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی و نکات کلیدی آن

امتحانات نهایی از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شوند و دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که مهمترین منبع کتاب درسی است و سوالات مفهومی و با سطح متوسط برای همه کشور طراحی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با هدف عادلانه کردن کنکور، درصد سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در پذیرش دانشگاه‌ها سال به سال افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس در کنکور سال ۱۴۰۳، سوابق تحصیلی سهم ۵۰ درصدی دارد که ۲۸ درصد برای دروس عمومی و ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی است.

بیشتر بخوانید

زمان آغاز امتحانات

بر همین اساس امتحانات سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی کشوری برگزار می‌شود. امتحانات دانش‌آموزان پایه دوازدهم از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و پایه‌های دهم و یازدهم باید از روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی و نکات کلیدی آن

نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی و نکات کلیدی آن

نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی و نکات کلیدی آن

سهم هر پایه در کنکور

محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، گفته که دانش‌آموزان پایه دهم امسال، ۱۰ درصد سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۵ و دانش‌آموزان پایه یازدهم، ۲۰ درصد آن را تولید می‌کنند.

براساس گفته‌های زارعی دانش‌آموزان پایه یازدهم سال بعد ۲۰ درصد سهم ۶۰ درصدی سال ۱۴۰۵ و دانش‌آموزان پایه دوازدهم امسال کل ۵۰ درصد را تولید می‌کنند براین اساس پایه دوازدهمی‌های سال بعد ۴۰ درصد و دو سال آینده ۳۰ درصد سهم سوابق تحصیلی را تولید خواهند کرد.

منبع اصلی کتاب است

آموزش و پرورش اعلام کرده که سوالات تماما از کتاب درسی طراحی می‌شوند. اسفندیار نظری استاد دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش درخصوص نحوه مطالعه به ایسکانیوز گفت: مهمترین منبع برای مطالعه باید کتاب درسی باشد و در کنار آن یادداشت‌ها، خلاصه‌برداری‌ها و جزوه معلم هم مطالعه شود. دانش‌آموزان در این ایام از تست‌زنی خودداری کنند و تمرکز خود را بر روی سوالات تشریحی بگذارند. ضمنن استفاده از کلاس خصوصی هم محدود و تنها برای رفع اشکال باشد.

وی افزود: دانش‌آموزان مفهومی مطالعه کنند یعنی هدف از مطالعه را یادگیری قرار دهند و برای این کار تکرار و تمرین را در دستور قرار دهند چراکه اگر فقط بر پایه حفظیات باشند، مطالب را فراموش می‌کنند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید از امتحانات نهایی بت بسازیم، گفت: امتحانات نهایی تبدیل به عاملی برای استرس خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده است، درحالی که آزمون نهایی آزمونی استاندارد بوده و سطح سوالات برای همه کشور متوسط است.

دانش‌آموزان باید با تکیه بر کتاب همه بخش‌ها را مطالعه کنند اما برخی بخش‌های کتاب از سوی آموزش و پرورش حذف شده که از اینجا می‌توانید فهرست حذفیات را مشاهده کنید.

بارم‌بندی دروس را هم را می‌توانید از اینجا ببینید.

سوالات امتحانات نهایی چگونه سوالاتی هستند؟

انواعی از سوالات در امتحانات نهایی قابل طرح هستند که برخی از آنها بدین شرح هستند:

مشابه آنها در قالب‌های گوناگونی مانند فعالیت، تمرین، خود را بیازمایید و خود ارزیابی در کتاب‌های درسی آمده است.

در چارچوب محتوای کتاب درسی هستند اما می‌توانند عیناً همان پرسشهای موجود کتاب‌های درسی نباشند.

ممکن است بیش از یک راه حل و یک جواب داشته باشند پس دانش‌آموزان می‌توانند پاسخ‌های متفاوتی به آنها بدهند.

دانش‌آموزان را به تامل و تفکر بیشتر ترغیب و به آنها کمک می‌کنند تا یادگیری خود را به موقعیت جدید تعمیم دهند.

می‌توانند داده محور و شاهد محور باشند، در این سوالات دانش، داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز در اختیار دانش‌آموز قرار داده می‌شود تا با بررسی آنها به سوالات پاسخ دهد.

دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود موضوع را در سطح عمیقتری بررسی کنند.

نمی‌توان با بله و خیر یا یک پاسخ ساده و چند کلمه‌ای به آنها پاسخ داد. بلکه از دانش‌آموزان می‌خواهند تا نظرات و دلایل خود را ارائه دهند.

در قالب‌های متفاوتی مانند کوتاه پاسخ، درست/نادرست، کشف ارتباط و تشریحی ارائه می‌شوند.

در زمان آزمون چه مدارکی با خود ببریم؟

همچنین کارت ورود به جلسه آزمون از طریق سامانه my.medu.ir قابل دریافت است و دانش‌آموزان حتماً باید در جلسه آزمون آن را به همراه داشته باشند.

تاریخ و ساعت آزمون و آدرس حوزه روی این کارت درج شده است.

دانش‌آموزان برای حضور در جلسه امتحان مدرک شناسایی عکس‌دار به همراه داشته باشند و در صورتی که دانش‌آموزی به دلیل شرایط سنی مدرک شناسایی عکس‌دار نداشته باشد کارت ورود به جلسه آزمون او توسط مدیر مدرسه محل تحصیل تأیید شود.

می‌توانیم غیبت کنیم؟

دانش‌آموزان توجه داشته باشند که تنها نمره خرداد در سوابق تحصیلی آن‌ها لحاظ می‌شود، پس تا حد ممکن از غیبت خودداری کنند چراکه حتی اگر غیبت موجه باشد، نمره درج شده در سوابق آن درس صفر است.

برای غیبت غیرموجه در امتحانات نهایی نمره صفر لحاظ می‌شود و چنانچه دانش‌آموزی در امتحانات نهایی غیبت موجه داشته باشد آن درس از درس‌های وی حذف خواهد شد (غیبت در امتحانات نهایی خرداد موجه یا غیرموجه به منزله درج نمره خام صفر در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی است).

دانش‌آموزان دارای غیبت موجه یا غیر موجه باید با رعایت سایر شرایط مجدد آن درس یا درس‌ها را انتخاب کنند و به صورت نهایی امتحان دهند.

ترمیم نمره به چه شکل است؟

امکان ترمیم نمره هم وجود دارد اما شرایط به این شکل است که تنها یک بار می‌توان برای ترمیم نمره یا معدل اقدام کرد و تنها آزمون خرداد ملاک است.

رتبه‌بندی برای ورود به دانشگاه به چه شکل انجام می‌شود؟

ملاک رتبه‌بندی برای ورود به دانشگاه «نمره کل» است که از ۲ بخش نمره سابقه تحصیلی و آزمون یا همان کنکور تشکیل می‌شود. نمره سابقه تحصیلی، میانگین نمرات آزمون‌های نهایی است.

پاسخ‌ها چطور تصحیح می‌شوند؟

پس از برگزاری آزمون و پیش از ارسال پاسخ‌ برگها، راهنمای تصحیح در اختیار ناظران دفتر تالیف کتب درسی قرار می‌گیرد تا از نظر میزان دقت و جامعیت پاسخ‌ها، بررسی شوند. راهنمای تصحیح باید به گونه‌ای باشد که هرگونه جواب صحیحی را حتی اگر در کتاب درسی نباشد، دربرگیرد.

تصحیح به صورت الکترونیکی و بلافاصله بعد از تائید راهنما آغاز می‌شود. پاسخ‌ برگ‌ها اسکن و در سامانه بارگذاری می‌شوند، سپس مشخصات جدا شده و برای مصححان در یکی از استان‌ها به جز استان محل تحصیل شرکت کننده ارسال شده و توسط ۲ مصحح به صورت مستقل نمره‌گذاری می‌شود. اگر اختلاف این ۲ نمره یک نمره یا کمتر باشد، میانگین محاسبه می‌شود اما اگر بیشتر باشد، پاسخ‌نامه به نفر سوم داده می‌شود.

نظری کارشناس آموزش و پرورش در این خصوص گفت: به دلیل اینکه سوالات در استان دیگری تصحیح می‌شوند و ناشناس هستند، دانش‌آموزان باید سعی کنند که خوانا بنویسند و از خط خوردگی برگه پاسخ خودداری کنند.

طبق اعلام مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش هم نمونه سوالات و ریز نمرات امتحانات از این هفته در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام /

نظر شما