شناسهٔ خبر: 66594029 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد

افزایش بادرداری مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله / لزوم افزایش ۲۰ میلیونی جمعیت طی بازه زمانی ۴ ساله

علی خسروجردی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۳ ماده از مجموع ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت در کانون توجه قرار گرفته و ماموریت ویژه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری «هفته ملی جمعیت» که صبح شنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار کرد: حدود دو سال از زمان اجرای قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» می‌گذرد. بررسی‌ها بیانگر این است تمام معاونت‌های وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ۷۳ ماده دارد، افزود: ۴۳ ماده از مجموع ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است. ارتباط وزارت بهداشت با ۴۳ ماده قانون جوانی جمعیت به این معنا است وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت در کانون توجه قرار گرفته و ماموریت ویژه دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات متعددی در حوزه جوانی جمعیت انجام داده‌ایم، افزود: وزارت بهداشت در حوزه‌های آموزش و سلامت برای موضوع جوانی جمعیت اقدامات متعددی انجام داده است. وزارت بهداشت، پویش سلامت را طی سال گذشته برگزار کرد و با برگزاری این پویش به این نتیجه رسیدیم که میزان خدمات خود در نظام سلامت در حوزه شهری را باید افزایش دهیم.

فرشیدی با بیان اینکه فرهنگ سازی و مولفه‌ای به نام فرهنگ در امر بحث جوانی جمعیت بسیار حائز اهمیت است، افزود: ما با فرهنگ سازی توانستیم به رشد خوبی در حوزه جمعیت دست یابیم به نحوی که میزان رشد جمعیت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ بهتر بود.

وی با بیان اینکه سن در موضوع باروری از اهمیت فراوانی برخوردار است، اظهار کرد: اگر میزان باروری در سنین ۲۰ تا ۲۵ سال افزایش یابد، نه تنها میانگین سنی مادران کاهش می‌یابد بلکه فرصت برای بارداری‌های دیگر نیز وجود دارد. میزان مادران باردار ۲۰ تا ۲۵ ساله در سال ۱۴۰۲ به مرز ۱۸ درصد رسید در حالی که میزان مادران باردار این گروه سنی در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۶ درصد بود.

فرشیدی با بیان اینکه میزان بارداری در میان مادران ۲۵ تا ۲۹ سال نیز افزایش یافته است، ادامه داد: میزان نرخ بارداری مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله در سال گذشته به مرز ۲۴ درصد رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در گذشته در سیاست‌های کنترل جمعیت تاکید داشتیم، اظهار کرد: سیاست‌های مربوط به جمعیت تغییر کرده است. پیش از اجرای قانون جوانی جمعیت بر شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» تاکید می‌شد. در حال حاضر، موضوع داشتن دو فرزند را به دست فراموشی سپرده‌ایم و برای داشتن فرزندان بیشتر تاکید می‌کنیم.

فرشیدی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش موالید با اختلال ژنتیکی به دلیل حذف برخی غربالگری ها گفت: میزان مراقبت از مادران باردار طی سال گذشته افزایش یافته است. اینطور مطرح می‌شود که حذف غربالگری سبب افزایش ریسک تعداد موالید با اختلالات ژنتیکی می‌شود. بررسی‌ها بیانگر این است که میزان موالید مبتلا به اختلالات ژنتیکی به دلیل حذف غربالگری افزایش نیافته است و آنچه مطرح می‌شود شایعه است.

وی درباره شرایط کنونی ایران از منظر جمعیتی گفت: برخی کشورهای دنیا از منظر جمعیتی در شرایط نامساعدی قرار دارند و رشد منفی جمعیت را تجربه می‌کنند. اگر نتوانیم جمعیت را در زمان مناسب افزایش دهیم کار از کار گذشته است. اینطور مطرح می‌شود که ما در «چاله جمعیتی» قرار داریم اما باید بگویم که در چاله جمعیتی قرار نداریم. اگرچه جمعیت کشور افزایش یافته اما به میزان مد نظر نرسیده است. شرایط باید به نحوی باشد که جمعیت کشور طی ۴ سال آینده ۲۰ میلیون نفر افزایش یابد.

فرشیدی ادامه داد: برخی از کشورهای دنیا از راهکارهای پذیرش مهاجر برای افزایش جمعیت خود استفاده می‌کند  شرط می‌کنند مهاجر باید حداقل ۱۰ سال در آن کشور مقیم باشد. برخی از کشورهای دنیا مانند ژاپن به این نتیجه رسیدند که از منظر رشد جمعیت در شرایط بسیار بدی قرار دارند و برخی از کشورها مانند ترکیه نیز شرایط مشابه جمهوری اسلامی ایران را دارند.

وی با بیان اینکه «منشور کرامت مادری» توسط وزارت بهداشت به تصویب رسیده است، اظهار کرد: فرهنگ مواجهه با مادران باردار باید در جامعه اصلاح شود  نباید دیدگاهی منفی نسبت به مادرانی که بارداری بیش از یک بار را تجربه می‌کنند وجود داشته باشد. شرایط در جامعه باید به نحوی باشد که در مواجهه با مادران باردار احترام آنها حفظ شود؛ به طور مثال، در مترو صندلی خود را به آنها بدهیم.

فرشیدی در پایان گفت: موضوع افزایش مرخصی زایمان باید در مجلس بررسی شود که مادران با خیال حال بیشتری در اختیار فرزندان باشند.

انتهای پیام

نظر شما