شناسهٔ خبر: 66592518 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراض کلمبیا به بی‌احترامی نماینده اسرائیل به منشور سازمان ملل

دولت کلمبیا: منشور ملل متحد، سنگ‌بنای نظم بین‌المللی است

تهران- ایرنا- دولت کلمبیا اقدام نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مبنی بر پاره کردن نسخه‌ای از منشور سازمان ملل با دستگاه کاغذ خردکن را رد کرد و با توصیف این منشور به عنوان «سنگ بنای نظم بین‌المللی» یادآور شد که «همه کشورهای عضو متعهد شده‌اند که بی هیچ تمایز، به آن احترام بگذارند».

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، وزارت امور خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور اقدامات نماینده دائم اسرائیل مبنی بر تکه تکه کردن یک نسخه از منشور سازمان ملل متحد، در طول سخنرانی خود در چارچوب از سرگیری دهمین نشست اضطراری ویژه مجمع عمومی که پس از وتوی تحمیل شده شورای امنیت در ۱۸ آوریل گذشته (۳۰ فروردین) علیه درخواست پذیرش فلسطین به عنوان یک عضو کامل سازمان ملل متحد برگزار شد، را رد می‌کند.

طبق اعلام دستگاه دیپلماسی این کشور آمریکای جنوبی، منشور سازمان ملل، «سنگ بنای نظم بین‌المللی» است؛ چرا که دستورالعمل‌های نحوه رفتار کشورهای عضو را ارائه می‌کند.

در ادامه این بیانیه رسمی آمده است: علاوه بر این، منشور چارچوبی حیاتی برای حل مناقشه‌ها به صورت مسالمت‌آمیز، ترویج عدالت جهانی و رسیدگی به چالش‌های مشترک با روحیه همبستگی و همکاری فراهم می‌کند.

وزارت امور خارجه کلمبیا یادآور شد که همه کشورهای عضو متعهد شده‌اند که بدون تمایز به منشور احترام بگذارند.

بر اساس این بیانیه، «این در واقع یک وظیفه در قبال بشریت است، ما یک تعهد جمعی داریم که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه باشیم به نحوی که همه طرف‌ها به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی عمل کنند، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها فراهم شده و دسترسی به کمک های بشردوستانه تضمین شود».

همزمان با بررسی قطعنامه گروه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در اقدامی توهین‌آمیز، منشور ملل متحد را در مقابل دیدگان همگان در دستگاه کاغذ خردکن انداخت.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل، اقدام اردان را نمایشی خواند و از همه اعضا خواست به منشور سازمان ملل احترام بگذارند.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز به تازگی خواستار صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی کیفری و اعزام نیروی حافظ صلح به نوار غزه شد.

کلمبیا به تازگی روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد. پترو با بیان اینکه «اگر فلسطین بمیرد، انسانیت هم می‌میرد»، به روابط با رژیمی پایان داد که تا کنون یکی از بزرگ‌ترین شرکای بوگوتا از نظر امنیتی و همچنین در حوزه تجاری بوده است.

قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ می ۲۰۲۴ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد که به فلسطین حقوق و امتیازات ویژه ای می دهد و از شورای امنیت می خواهد درخواست فلسطین را برای تبدیل شدن به یکصدو نود و چهارمین عضو سازمان ملل بازنگری کند.

پیشنویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

نظر شما