شناسهٔ خبر: 66587815 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واکنش پلیس راهور تهران به افزایش ۴۱ درصدی آمار مرگ عابران‌پیاده در سوانح رانندگی

تأکید بر مهندسی ترافیک، آموزش و برخورد با متخلفان

روزنامه جوان

به دلیل فراگیر شدن استفاده از وسایل حمل و نقل همه شهروندان کاربران راه محسوب می‌شوند، با این حال، فراوانی قربانیان سوانح رانندگی نشان می‌دهد بین فراگیر شدن استفاده از وسایل حمل و نقل و فراگیر شدن فرهنگ استفاده از این وسایل همخوانی وجود ندارد که این عدم همخوانی به شکل بروز سوانح رانندگی خود را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مرگ عابران‌پیاده در جریان سوانح رانندگی به دلیل بی‌احتیاطی رهگذران یا بی‌توجهی رانندگان وسایل نقلیه رقم می‌خورد. همین بی‌احتیاطی از فاکتور‌های مهمی است که سبب شده‌است آمار قربانیان سوانح رانندگی کشور از مرز هشدار هم عبور کند. تراکم جمعیت و خودرو در تهران در کنار بی‌احتیاطی مورد اشاره سبب شده‌است بخش مهمی از آمار قربانیان سوانح رانندگی تهران به عابران‌پیاده مربوط شود؛ عابرانی که بی‌توجه به خطر‌های موجود یا قدم به بزرگراه‌های مرگ می‌گذارند یا قربانی بی‌احتیاطی یک راننده در خیابان می‌شوند. 
به دلیل فراگیر شدن استفاده از وسایل حمل و نقل همه شهروندان کاربران راه محسوب می‌شوند، با این حال، فراوانی قربانیان سوانح رانندگی نشان می‌دهد بین فراگیر شدن استفاده از وسایل حمل و نقل و فراگیر شدن فرهنگ استفاده از این وسایل همخوانی وجود ندارد که این عدم همخوانی به شکل بروز سوانح رانندگی خود را نشان می‌دهد. رهگذری که می‌داند عبور از عرض بزرگراه یا آزاد‌راه تخلف محسوب می‌شود و دست به ارتکاب این تخلف می‌زند و خود و دیگران را دچار خسارت می‌کند، آگاهانه دست به این تخلف زده‌است. او تا پیش از اینکه دچار حادثه شود، بار‌ها همین تخلف را مرتکب شده یا شاهد بروز چنین تخلفی از سوی سایر کاربران راه بوده‌است، با این حال ترجیحش این بوده به جای تمکین از قانون که استفاده از پل عابر‌پیاده است، از عرض راه عبور کند، غافل از اینکه فرجام تخلف ممکن است به بروز یک سانحه منجر شود. 

 تخلف با چشمان کاملاً باز
همه کسانی که موفق به گرفتن گواهینامه رانندگی شده و می‌شوند در مقام راننده یا عابر‌پیاده در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی خوانده‌اند که عابران‌پیاده موظفند در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد، از سطح سواره‌رو استفاده نکنند و برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند؛ از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل‌نقلیه باشند. از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابه‌لای درختان، گل‌بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند. در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ عابر‌پیاده حرکت کنند. هنگامی که چراغ عابر قرمز بود، توقف کنند. با این حال همه متخلفانی که قربانی این سوانح می‌شوند با علم به اینکه بی‌توجهی به موارد اشاره شده می‌تواند چه پیامدی داشته‌باشد، مرتکب تخلف می‌شوند؛ تخلفی که می‌تواند به قیمت جان یک شهروند تمام شود. 

 فراوانی آمار مرگ عابران
سرهنگ احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور پایتخت درباره آمار فوت عابران در سوانح رانندگی به «جوان» می‌گوید: سال گذشته ۲۵۹‌نفر در پایتخت در جریان سوانح رانندگی تهران فوت شدند که ۴۱ درصد قربانیان عابران‌پیاده بودند که نسبت به سال قبل از آن افزایش ۱۰‌درصدی داشت. بررسی‌های ما در این‌باره نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از این قربانیان در بزرگراه‌ها جانشان را از دست داده‌اند که بزرگراه‌های آزادگان، سعیدی و صیاد شیرازی رتبه‌های اول تا سوم را دارند. بیشترین قربانیان بزرگراه آزادگان هم حوالی افسریه، بازار تره‌بار و محدوده پل شهید کاظمی که تردد رهگذران بیشتر است، جانشان را از دست می‌دهند که ما در تمام تصادف‌های عابران‌پیاده در بزرگراه‌ها، به عابران سهم تقصیر می‌دهیم، چراکه عبور از عرض بزرگراه ممنوع است.»
وی درباره شیوه قرار‌گیری پل‌های عابر‌پیاده در بزرگراه‌ها هم می‌گوید: «در محل‌هایی که تردد عابر زیاد است گذرگاه یا پل عابر پیاده طراحی می‌شود و تا حدود ۳۰۰ متری دو طرف محور با نرده یا نیوجرسی ممنوعیت تردد ایجاد می‌شود که عابر ناگزیر شود از پل عابرپیاده یا گذرگاه استفاده کند.»

 آمار این قربانیان در خیابان‌ها
سرهنگ مؤمنی درباره بیشترین آمار عابران فوت‌شده در خیابان‌ها هم می‌گوید: «بیشترین فوت‌شدگان در خیابان ولی‌عصر اتفاق می‌افتد که کارشناسان خودرو‌ها را بیشتر مقصر می‌دانند، چراکه در ساعت روز عدم‌توجه به جلوی راننده مطرح است. البته در مواردی عابران هم مقصر هستند. مثلاً عابری از روی نرده به خط ویژه پریده و با اتوبوس بی آ‌رتی تصادف کرده و فوت شده مقصر است، چراکه پریدن وسط خیابان ممنوعیت دارد. 

 در فروردین‌ماه امسال 
سرهنگ مؤمنی درباره آمار قربانیان عابران‌پیاده در فروردین‌ماه امسال هم می‌گوید «در این مدت ۴۹ درصد فوتی‌ها عابر‌ان‌پیاده بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش تلفات هستیم. در این مدت همچنین ۶۵ درصد فوت‌های عابر در بزرگراه‌ها اتفاق افتاده که بیشترین تصادف در بزرگراه‌های زین‌الدین و آزادگان اتفاق افتاده‌است.»

 واکنش پلیس
معاون عملیات پلیس راهور تهران درباره عملکرد پلیس در مواجهه با این فراوانی می‌گوید: «فراوانی این آمار سبب شد کارگروه ویژه‌ای در پلیس راهور تهران با سه اقدام مهندسی ترافیک، آموزش و فرهنگ‌سازی و اقدام قانونی برای کاهش این آمار تشکیل شود. در مهندسی ترافیک مواردی مثل احیای خط‌کشی‌ها و آنالیزه کردن تردد عابران‌پیاده در محل‌هایی که پل عابرپیاده یا خط‌کشی هست، رهگذران از مسیر‌ها عبور کنند. آشکار‌سازی این خط‌کشی‌ها هم مورد‌توجه است. خیلی جا‌ها در شب روشنایی لازم روی خط‌کشی وجود ندارد که این روشنایی روی خط‌کشی‌ها افزایش پیدا می‌کند، به طوری که روشن‌ترین محل در معابر باید همین خط‌کشی عابر‌پیاده باشد که خودرو‌های عبوری به راحتی متوجه عابر شوند و از برخورد جلوگیری شود. این موضوع سبب تشویق رهگذر به استفاده از این مسیر هم خواهد شد. رویکرد دوم، آموزش و فرهنگ‌سازی است که با کمک رسانه‌ها از طریق تهیه فیلم‌های کوتاه، تبلیغات محیطی، آموزش به دانش‌آموزان در مدارس از طریق افسران آموزش‌دیده پلیس و موارد بسیاری در حال انجام است. رویکرد سوم هم اعمال قانون است که افسران ما در ۶۲ نقطه پرتردد عابران در تهران مثل توحید- آزادی، بهبودی – آزادی و ولیعصر - فاطمی مستقر هستند که پلیس رانندگان را ملزم به توقف پشت خط ایست می‌کند تا رهگذران در سلامت کامل عبور کنند. در محل‌هایی هم که خودرو روی خط توقف کرده پلیس در حال برخورد قاطع با این تخلف است.»
سرهنگ مؤمنی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد این فوتی‌ها از ساعت ۲۰ تا ۲۴ اتفاق می‌افتد، گفت که ساعت ۱۴ تا ۱۸ آمار فراوانی حوادث برای رانندگان است. 
معاون عملیات پلیس راهور تهران همچنین درباره شیوه تعامل با مدیریت شهری برای رفع موانع موجود در این حوزه می‌گوید: «اولویت‌های کاری ما در تعامل شهرداری در این مناطق صورت می‌گیرد و از شهرداری درخواست می‌شود موانع موجود را مرتفع کند.»

 احترام به قانون
سرهنگ مؤمنی همچنین تأکید می‌کند عابر‌پیاده به عنوان یک کاربر ترافیک باید مطابق قانون هنگام عبور از سطح معابر از گذرگاه عابر پیاده، پل عابر یا زیرگذر، استفاده کند و دویدن، پریدن، عبور از عرض بزرگراه ممنوع است که قوانین باید از سوی عابر‌پیاده هم رعایت شود. وی استفاده از تلفن همراه از سوی رانندگان یا عابران‌پیاده را به عنوان یکی از عوامل بروز سوانح رانندگی می‌داند و می‌گوید که راننده و عابر با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توانند در انضباط‌بخشی به ترافیک و جلوگیری از سوانح نقش داشته‌باشند. در آیین‌نامه صراحت دارد که خودرو هنگام رسیدن باید ترمز کند و حق تقدم عبور با عابر‌پیاده است و زمانی که راننده با عابر برخورد کند، مسلماً مقصر وسیله نقلیه است و این موضوع از موارد مشدده است که در مرجع قضایی می‌تواند مورد توجه قاضی قرار گیرد. 

 مشارکت مردم
وی درباره نحوه مشارکت مردم با پلیس درباره گزارش تخلف رانندگان هم می‌گوید: «مردم با استفاده از سامانه پلیس من می‌توانند تخلفات را بارگذاری کنند و پلیس تخلف مورد نظر را بررسی و با متخلف برخورد می‌کند. مردم همچنین از طریق مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند که مثلاً وقتی خودرو روی خط‌کشی پارک شده‌است، گزارش دهند که پلیس حاضر و اعمال قانون می‌شود.»

نظر شما