شناسهٔ خبر: 66577170 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قاسمی در گفتگو با دانشجو مطرح کرد

ابر چالش بحران جمعیت در ایران/ نرخ ۶ دهم درصدی رشد جمعیت+فیلم

قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: فهم اینکه بحران جمعیت زمینه‌ای است که بسیاری از ساختار‌های کشور را به هم می‌ریزد سخت نیست.

صاحب‌خبر -

صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ زهره عرب زاده در رابطه با این موضوع که آیا از بحران جمعیت گذر کرده ایم یا خیر، اظهار داشت: به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه جمعیت تحقیق انجام داده ام باید بگویم که ما بحران جمعیت را همچنان به شکل یک ابر چالش اجتماعی پیش رو داریم. نشانه این تداوم بحران این است که همچنان نشانه جمعیت شناسی ایران کاهشی است و ما شاهد نزول نمودار هستیم.

وی افزود: برای نمونه تعداد تولد‌ها همچنان طی سال‌های اخیر کاهش پیدا می‌کند. ما در سال ۱۴۰۲ هم شاهد کاهش تعداد تولد‌ها بودیم. روند نرخ باروری ما همچنان کاهشی است و نرخ رشد جمعیت به ۰/۶ رسیده و به سمت صفر میل می‌کند. شاخص سالمندی جمعیت نیز افزایشی است.

قاسمی در رابطه با مشکلات این بحران بیان داشت: با منفی شدن رشد جمعیت و سالخوردگی جمعیت، نیروی کار کم می‌شود و این به معنای افزایش رکود اقتصادی در کشور است. همین موضوع موجب سرازیر شدن نیروی کار خارجی به کشور و ایجاد پیوست‌های فرهنگی و امنیتی است.

وی افزود: به موجب بحران جمعیت، پدیده‌های اجتماعی در کشور پدیدار خواهد شد که ما سابقه آن را در ایران نداشته ایم.

قاسمی گفت: نخبگان باید در این زمینه بیشتر ورود کنند. فهم اینکه بحران جمعیت زمینه‌ای است که بسیاری از ساختار‌های کشور را به هم می‌ریزد سخت نیست. چنانچه در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته با روند کاهشی شاخصه‌های جمعیتی شاهد این بودیم که این کشور‌ها رکود اقتصادی و مشکلات اقتصادی پیدا کردند.


<div id="video-display-embed-code_2270178" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1145062/2270178?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما