شناسهٔ خبر: 66511114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرمایه‌گذاری چین در حوزه قطعه‌سازی و خودروسازی در کرمان

زهرا اکرمی

در نشست رویداد بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه کشور به سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد دلاری در کرمان برای ساخت پنل‌های خورشیدی اشاره شده و عنوان شد که چینی‌ها سرمایه گذاری زیادی در استان کرمان انجام داده‌اند که در نتیجه آن در بخش خودروسازی و قطعه سازی برای ۱۲ هزار نفر در مناطق محروم این استان اشتغال ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صمدحسن زاده - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران - در نشست خبری دومین دوره رویداد بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه کشور (کرمان آیدکس) که ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در کرمان برگزار می‌شود، اظهار کرد: مشارکت اتاق‌های سراسر کشور در مسیر برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های اقتصادی شروع شده و در تلاشیم با ایجاد یک فضای تعاملی بین دولت و بخش خصوصی به نتایج خوبی برای توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی افزود: این همایش با هدف بسترسازی و معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری، برگزار می‌شود و نمایندگانی از سایر کشورها، سفرا و روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف دعوت شدند تا با حضور خود، اطلاعات لازم درباره اقتصاد ایران کسب کنند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه پیش از این هم نمایشگاهی در استان اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: همه استان‌ها مهم هستند و ارزش‌های بزرگی دارند، اما ظرفیت‌های ویژه‌ای در برخی استان‌ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و تجاری اصفهان اشاره کرد. کرمان‌ هم ظرفیت‌های بزرگی در حوزه معادن و آمادگی زیرساخت‌ها از جمله انرژی را دارد که برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی لازم است.

در ادامه این نشست محمدمهدی فداکار -  استاندار کرمان - با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و معدنی این استان، اظهار کرد: استانداری در برگزاری این همایش مشارکت کرده، چرا که فرهنگ و ضرورت سرمایه‌گذاری باید در تمام ابعاد آن نهادینه شود و به مطالبه جامعه تبدیل شود. همچنین بخش خصوصی به خدمات دولت نیاز دارد و باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری این بخش تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال جلوگیری از خروج ارز و بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خارجی هستیم، تصریج کرد: ظرفیت‌هایی برای تقویت سرمایه‌گذاری استان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری و بخش معدن در کرمان وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه از سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد دلار برای ساخت پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰۰ مگاوات برق در کرمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال بخش اول کار این پروژه شروع شود. برای این پروژه ۴۵۰۰ هکتار زمین نیز آماده واگذری است.

به گفته وی  چینی‌ها سرمایه گذاری زیادی در استان کرمان انجام داده اند که در نتیجه آن در بخش خودرو سازی و قطعه سازی برای ۱۲ هزار نفر در مناطق محروم این استان اشتغال ایجاد شده است.

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان، نیز در ادامه این نشست هدف اصلی برگزاری کرمان‌آیدکس را معرفی توانمندی‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان عنوان کرد و گفت: رویکرد این همایش ملی است و روش‌هایی را در این همایش معرفی می‌کنیم که در سطح ملی کارساز باشد. بر این اساس میهمانانی از منطقه بریکس، اوراسیا، اکو و شانگهای نیز دعوت شده‌اند.

وی با بیان اینکه کرمان سرزمینی با منابع و ظرفیت‌های بالایی است که باید در مسیر تولید ثروت به کار گرفته شوند، تصریح کرد: برای تشریح این سازوکارها ۲۲ پنل تخصصی در حاشیه این همایش برگزار خواهد شد. همچنین شورای راهبردی معدن در کرمان ایجاد خواهد شد و در این راستا شورای عالی معدن با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش برگزار می‌شود.

طبیب‌زاده با بیان اینکه به دلیل ظرفیت‌های معدنی استان کرمان، در همایش آیدکس تمرکز بیشتری روی این حوزه خواهد بود، گفت: به دنبال آن هستیم تا مدل‌های قابل استفاده در سطح کشور برای تقویت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را ارائه دهیم.

به گفته رئیس اتاق کرمان در حال حاضر صادرات کالاهایی که در استان کرمان تولید می‌شود از کل گمرکات کشور سه میلیارد دلار است. اما به راحتی می‌توانیم به ۱۰ میلیارد دلار برسیم. در این راستا برنامه‌ریزی شده صادرات استان به ۴۰ کالای صادراتی در ۵۰ بازار به رقم ۱۰ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام

نظر شما