شناسهٔ خبر: 66495762 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سد چم‌شیر مرتفع‌ترین سد بتنی غلتکی کشور

تهران- ایرنا- سد چم‌شیر که بر روی رود زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده یکی از مرتفع‌ترین سدهای بتنی غلتکی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سد چم‌شیر سدی در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دوگنبدان (گچساران)، مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.

سد چم‌شیر دارای تراز حداقل بهره‌برداری ۵۴۳ متری از سطح دریا و تراز نرمال دریاچه ۵۹۸ متر از سطح دریا است. نوع سد بتنی غلتکی با ارتفاع ۱۵۱ متر و حجم مخزن ۲.۳ میلیارد مترمکعب است.

نیروگاه سد چم‌شیر دارای ۳ واحد ۵۵ و ۲ واحد ۵.۵ مگاواتی جمعاً ۱۷۶ مگاوات است که سالانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت معادل برق مصرفی ۱۳۰ هزار خانوار تولید انرژی دارد .

سطح زیر کشت برخوردار از سد ۷۰ هزار هکتار است. این سد دارای اهداف و مزایای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است.

مزیت‌های اقتصادی آن شامل کشاورزی، برق‌آبی و کنترل سیلاب است؛ مزیت‌های اجتماعی آن هم اشتغال‌زایی، امکانات تفریحی، توریستی و جلوگیری از مهاجرت است.

سد چم‌شیر مرتفع‌ترین سد بتنی غلتکی کشور

این سد دارای مزایای زیست‌محیطی مانند بهبود کیفیت آب و اکوسیستم منطقه، تخصیص حق آبه محیط‌زیست و جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای به‌واسطه تولید برق از آب است.

به دنبال احداث سد مخزنی چم شیر، اراضی پایین‌دست این سد شامل اراضی بندر دیلم در استان بوشهر و اراضی دشت‌های جنوبی استان خوزستان که به نام‌های زیدون، امیدیه و هندیجان است، از این طرح منتفع شده‌اند.

سد و نیروگاه «چم شیر» بزرگ‌ترین طرح برقابی در کشور است که باهدف ذخیره ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است. این سد یکی از ابرپروژه‌های مهم افتتاح شده در دولت آیت‌الله رئیسی و نمادی از کارنامه موفق دولتمردان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

سد چم شیر بر روی رودخانه «زهره» ساخته شده که این رودخانه بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نام‌گذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه «زهره» و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه «هندیجان» نیز نامیده می‌شود.

این رودخانه از دو رود «فهلیان» و «تنگ شیو» در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه «زهره» با طول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد؛ اما با وجود نیاز این استان‌ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

سد «چم شیر» در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و پنجمین سد بزرگ کشور است.

نظر شما