شناسهٔ خبر: 66472303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بازداشتی‌ها در تحصن‌‌های ضدصهیونیستی افزایش یافت؛

گسترش اعتراضات دانشجویان حامی فلسطینی‌ها به کشورهای مختلف

اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ در نوار غزه که ماه‌هاست در جریان است و در روزهای اخیر در برخی از دانشگاه‌های ایالات متحده با تنش روبه‌رو بوده، حالا به دانشگاه‌های کشورهای دیگر جهان کشیده شده است.

صاحب‌خبر -
گسترش اعتراضات دانشجویان حامی فلسطینی‌ها به کشورهای مختلف

با افزایش بازداشتی‌ها در تحصن‌های حمایت از غزه و فلسطینی‌ها در چند دانشگاه آمریکا، اعتراض‌ها به برخی دانشگاه‌های آلمان، فرانسه، کانادا، استرالیا و مکزیک نیز کشیده شده است.

دانشگاه هومبولت Humboldt در پایتخت آلمان شاهد اعتراضات برخی از دانشجویان حامی فلسطینی‌ها بود. پلیس روز جمعه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) با حضور در تحصن دانشجویان مانع از حضور آنها در ساختمان اصلی دانشگاه شد. مسئولان این دانشگاه در برلین نیز در حالی که اعلام کردند، "حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر در این تحصن حضور داشتند" گفته‌اند، به این دانشجویان پیشنهاد شد، در صورت پایان مسالمت‌آمیز اعتراضات، میزگردی در این‌باره برگزار خواهند کرد.

رئیس دانشگاه هومبولت Humboldt  گفته است: «تبادل "نظرات بحث برانگیز" بخشی از ماهیت این دانشگاه است، اما داد و فریاد، نه!»

تحصن کوچک دانشگاه برلین البته واکنش‌های بسیاری در پی داشت. از آنجا که پلیس اعلام کرد، در این تظاهرات شعارهای ضد اسرائیلی سر داده شده است، سفیر اسرائیل در آلمان با ابراز خشم از این اعتراض در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت: «اتفاقی که در برلین افتاد مرا شوکه کرد. تظاهرکنندگان در قلب پایتخت نفرت و خشونت علیه یهودیان را ستایش کردند.»

تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه ساینس پو فرانسه (Sciences Po)  نیز در روز جمعه با مداخله پلیس همراه  بود. طبق گزارش‌ها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شده است، پلیس حدود ۷۰ دانشجویی که در اعتراض به جنگ غزه در داخل محوطه دانشگاه تحصن کرده بودند را متفرق کرد.

خبرگزاری فرانسه  اعلام کرد، این تحصن بدون هیج حادثه‌ای پایان یافته است. البته کلاس‌های حضوری این دانشگاه در روز جمعه تعطیل اعلام شد. در استرالیا نیز مدافعان فلسطینی‌ها و مدافعان اسرائیل، تظاهرات اعتراضی مختلفی برگزار کردند که با وجود تنش بسیار اما گفته شده است، این اعتراضات مسالمت‌آمیز پایان یافت.

 در مکزیک هم ده‌ها دانشجوی مدافع فلسطینی‌ها در مقابل بزرگترین دانشگاه این کشور در مکزیکوسیتی اردو زدند.اعتراضات اما پیش‌تر از دانشگاه مشهور کلمبیا در نیویورک آغاز شده بود و از آن زمان دست‌کم به ۳۰ دانشگاه دیگر در این کشور گسترش یافته است.

تظاهرکنندگان از یک سو آمار بالای کشته‌ها در نوار غزه را محکوم می‌کنند و از سوی دیگر از دانشگاه‌ها می‌خواهند به روابط خود با شرکت‌هایی که با اسرائیل ارتباط دارند، پایان دهند.

در چند روز گذشته، پلیس مجبور به مداخله در دانشگاه‌های مختلف آمریکا شده است. بنا بر اعلام پلیس ایالات متحده اردوگاه‌های اعتراضی پاکسازی شدند و طبق گزارش رسانه‌ها بیش از دو هزار نفر تاکنون دستگیر شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه دوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) اعتراضات هواداران فلسطینی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «حق اعتراض وجود دارد اما حق ایجاد هرج و مرج وجود ندارد.»

او همچنین اظهارات یهودستیزانه در دانشگاه‌های آمریکا و نیز اعمال خشونت توسط طرفداران فلسطینی در این اعتراضات را "به شدید‌ترین وجه" محکوم کرد.

نظر شما