شناسهٔ خبر: 66464775 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

مافیایی که از هر اتوبوس داخلی ۷۱ هزار یورو پول به جیب می‌زند!

در حالی که هر اتوبوس برقی در داخل ۳۲۳ هزار یورو به فروش می‌رسد، در چین همین خودرو ۲۴۵ هزار یورو است. به گفته مدیران شهری «در هر اتوبوس داخلی ۷۱ هزار یورو به جیب مافیا می‌رود.»

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده و ضرر آن فقط برای مردم است،» این را رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید.

قرارداد برقی‌سازی ناوگان حمل ونقل عمومی تهران حواشی ایجاد کرده است و برخی خواستار انتشار قرارداد شدند. شهردار تهران علیرضا زاکانی می‌گوید که «نمی‌توانیم تمام مفاد قرارداد را جار بزنیم؛ ایران هزار و یک دشمن دارد اما تمام نهادهای ذی‌ربط در جریان کار بوده و ضمانت‌نامه بانکی داریم.»

۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران موجود است این در حالی است که پایتخت نیازمند ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس است و کمبود حدود ۸۰ درصدی در این زمینه باعث بروز صف‌های طولانی در ایستگاه‌های اتوبوس شده و اگر اتوبوس جدید تزریق شود این صف‌ها حدود یک چهارم کوتاه‌تر می‌شود.

سال گذشته قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی، ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی با چین بسته شد تا عقب‌ماندگی چندین‌ساله جبران شود.

قرار است امسال اولین سری واگن‌ها و اتوبوس‌ها وارد می شود اما مدیران شهری می‌گویند که «مافیا همه جوره دست و پا می‌زند تا اتوبوس و واگنی از چین وارد نشود» چرا که قیمت «اتوبوس برقی داخلی ۳۲۳ هزار یور است اما اگر مستقیم همین اتوبوس از چین خریداری شود، قیمت ۲۴۵ هزار یور خواهد بود یعنی در هر اتوبوس ۷۱ هزار یورو به جیب مافیا می‌رود.»

«روزانه ۶۶ درصد ترددها در تهران با وسایل شخصی انجام می‌شود» و همین امر باعث آلودگی هوا و مرگ هزاران تهرانی‌ در سال می‌شود.«پکن که یکی از شهرهای آلوده دنیا بود با برقی‌سازی مشکل آلودگی را برطرف کرد.» در صورت تجهیز ناوگان میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا کمتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت امیرحسن کاکایی می‌گوید که «تامین برق خودروهای برقی، بحران مازوت سوزی(آلودگی هوا) در نیروگاه‌ها را تشدید می‌کند. در مقابل رئیس سازمان حفاظت و محیط زیست علی سلاجقه می‌گوید که «مازوت سوزی در تهران نداریم»، سوخت بی‌کیفیت عامل اصلی آلودگی هوا است و از ورود خودروی برقی حمایت می‌کنیم.»

به گفته کارشناسان، تمامی دستگاه‌های مسوول باید ورود کنند تا آلودگی هوا برطرف شود.

همچنین باید نظارت دقیقی بر روی نرخ‌گذاری خودروها در داخل صورت گیرد.مهمترین راه‌کار برای رفع آلودگی هوا و ترافیک توسعه حمل ونقل عمومی و برقی‌سازی ناوگان مانند نروژ، چین، آلمان و هلند است.

نظر شما