شناسهٔ خبر: 66463730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است

بایدن با علم به واقعیت‌های جدیدی که پیرامون تحریم‌ها شکل گرفته بود آغاز به کار کرد و به همین جهت، به خزانه‌داری آمریکا دستور انجام بررسی‌هایی درباره وضعیت تحریم‌ها را صادر کرد. نتیجه این بررسی که خلاصه آن اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد مشخص کرد استفاده از تحریم‌ها از سال ۲۰۰۰ به این سو ۹۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و به خصوص در دوران ترامپ موجب کاهش استفاده از دلار، حتی از سوی متحدان آمریکا شده است. (گزارش خزانه‌داری آمریکا، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱)

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماعی در مجلس سنای آمریکا گفت که ایران در حال منتفع شدن از فروش نفت از طریق دور زدن تحریم‌ها است.

وی همچنین در این جلسه که با عنوان «تهدیدهای جهانی» در حال برگزاری در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا است گفت که ایران از طریق حمایت از حزب‌الله، حماس و انصارالله یمن در حال پیگیری راهبردی دراز مدت است. 
هاینز در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جنگ غزه پرداخت و گفت نحوه حل و فصل این درگیری‌ها آینده منطقه را طی چند دهه آینده تعیین خواهد کرد.
دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که پیش از روی کار آمدن وعده می‌داد قصد بازگشت به برجام را دارد بعد از ورود به کاخ سفید تلاش‌هایی را برای «بازپخت تحریم‌ها» علیه ایران در دستور کار قرار داد و به ویژه تلاش کرد مانع فروش نفت ایران شود. 

بایدن با علم به واقعیت‌های جدیدی که پیرامون تحریم‌ها شکل گرفته بود آغاز به کار کرد و به همین جهت، به خزانه‌داری آمریکا دستور انجام بررسی‌هایی درباره وضعیت تحریم‌ها را صادر کرد. نتیجه این بررسی که خلاصه آن اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد مشخص کرد استفاده از تحریم‌ها از سال ۲۰۰۰ به این سو ۹۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و به خصوص در دوران ترامپ موجب کاهش استفاده از دلار، حتی از سوی متحدان آمریکا شده است.  (گزارش خزانه‌داری آمریکا، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱)

در بخشی از گزارش خزانه‌داری آمریکا آمده است: «دشمنان آمریکا-و برخی از متحدانمان- همین حالا در حال کاهش دادن استفاده از دلار و تماس خودشان با نظام مالی آمریکا در تراکنش‌های برون‌مرزی هستند. با آنکه چنین تغییراتی دلایل متعددی فراتر از تحریم‌های مالی آمریکا دارند، بایستی نسبت به اینکه چنین روندهایی ممکن است اثربخشی تحریم‌های ما را از بین ببرند هوشیار باشیم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر مبنای چنین واقعیت‌هایی تأکید کرد که حفظ خاصیت تحریم‌ها مستلزم «نوسازی» آنها و اتخاذ سیاست‌هایی برای بهبود در اجرای آنها است. دولت بایدن بر همین اساس تلاش کرد از طریق شرطی کردن فضای داخلی ایران به مذاکرات و همچنین جلوگیری از فروش نفت ایران بار دیگر تیغ کندشده تحریم‌ها را تیز کند.  برخی از مقام‌ها و تحلیلگران آمریکایی در ماه‌های گذشته گفته‌اند که این سیاست دولت بایدن تا کنون موفقیت چندانی به دست نیاورده است.

نظر شما