شناسهٔ خبر: 66463221 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نگاهی به رویدادهای قرآنی هفته

بزرگداشت مقام معلم و انتخاب وزارت علوم برای میزبان یک رویداد قرآنی

بیشتر خبرها با موضوعات امور قرآنی در دومین هفته اردیبهشت‌ماه 1403 به گرامیداشت روز معلم و بزرگداشت مقام معلم در قالب برگزاری محافل انس با قرآن اختصاص یافت، این روز در حالی از سوی جامعه قرآنی گرامی داشته شد که هیچ برنامه ملی برای تجلیل از معلم‌های قرآن از سوی نهادهای فرهنگی برگزار نشد.

صاحب‌خبر -

بزرگداشت مقام معلم و انتخاب وزارت علوم به عنوان میزبان یک رویداد قرآنیبه گزارش ایکنا، دومین هفته اردیبهشت‌ماه 1403 با توجه به قرار داشتن مناسبت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم، بخشی از خبرهای منتشر شده در این هفته در حوزه قرآن کریم پیرامون این مناسبت بود. هر چند مقام معلم قرآن در این هفته در قالب محافل انس با قرآن به صورت پراکنده گرامی داشته شد، اما انتظار می‌رفت تا با هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی شاهد طراحی یک برنامه ملی به منظور تجلیل از معلم‌های قرآن باشیم. 

همچنین در این هفته دو نشست خبری و دو جلسه هم‌اندیشی و سیاستگذاری پیرامون فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت برگزار شد. در یکی از این جلسات که به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، وزارت علوم به عنوان میزبان بخش دانشگاهی در دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم معرفی شد. 

در ادامه نگاهی کوتاه به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته دوم اردیبهشت‌ماه(هشتم تا چهاردهم) خواهیم داشت. 

تمدید مهلت شرکت در آزمون زندگی با آیه‌ها

در اولین روز هفته جاری خبری مبنی بر تمدید فرصت شرکت در آزمون نهایی نهضت ملی زندگی با آیه‌ها که همراه با اعطای گواهی حفظ قرآن و اهدای جوایز است، منتشر شد. ابتدا مقرر بود همزمان با پایان یافتن ماه مبارک رمضان آزمون نهایی نهضت ملی زندگی با آیه‌ها همراه با اعطای گواهی معتبر حفظ قرآن و اهدای جوایز از سوی دبیرخانه این طرح ملی برگزار شود، اما مهلت شرکت در این آزمون در آن زمان تا پایان فروردین ۱۴۰۳ تمدید شد، در ادامه روز شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه اعلام شد که این مهلت تا پایان اردیبهشت‌ماه تمدید شده است.

برگزاری دوره توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج

دوره دو روزه توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ صبح روز نهم اردیبهشت‌ماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشور،‌ علی صالحی‌متین، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج ۱۴۰۳ و اعضای این کاروان در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

نشست خبری آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن

نشست خبری دبیرخانه ملی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم با تشریح سه موضوع آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، که مرحله نوزدهم آن ۱۴ اردیبهشت به صورت سراسری برپا می‌شود، حفظ موضوعی و حفظ عمومی قرآن، روز نهم اردیبهشت در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار و طی آن به آمارهای مختلفی از میزان و سطح شرکت‌کنندگان و دلیل افزایش متقاضیان دوره نوزدهم آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ اشاره شد.

وزارت علوم میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها روز نهم اردیبهشت‌ماه با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. در این جلسه چهار دستور مورد بررسی قرار گرفت. در اولین دستور که به ارائه گزارش نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اختصاص یافت، بحث‌های مختلفی در مورد کم و کیف این بخش مطرح و در نهایت وزارت علوم به عنوان میزبان بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن سی و دوم معرفی شد.

تجلیل از برگزیدگان بخش دانشگاهی جشنواره قرآنی وزارت علوم 

در این هفته و با توجه به نزدیک شدن به ایام برپایی مرحله سراسری سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تعدادی از دانشگاه‌های سراسر کشور، از نفرات برگزیده این جشنواره در مرحله دانشگاهی تقدیر کردند. از جمله این دانشگاه‌ها باید به دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل اشاره کرد. 

نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی با موضوع زندگی با آیه‌ها

نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی با موضوع بحث و بررسی طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» پیش از ظهر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن و جمعی از اساتید، مدیران، مسئولان و پیشکسوتان قرآنی در سالن اجتماعات شهدای انقلاب اسلامی مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در این نشست بیان شد: طرح زندگی با آیه‌ها برای نخستین‌بار زمینه‌ای را پدید آورد که دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی با وجود اختلاف نظر و سلیقه بر سر اجرای یک هدف مشترک به اتفاق نظر و هم‌افزایی برسند.

توفیق طرح زندگی با آیه‌ها در سایه نقد منصفانه

در بخشی از نشست هم‌اندیشی طرح ملی زندگی با آیه‌ها حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اجرای طرح زندگی با آیه‌ها برای نخستین بار در ماه رمضان، شور و شوق زایدالوصف قرآنی در میان جامعه ایجاد کرد، با این حال توفیقات بیشتر آن منوط به نقد و نظرهای کارشناسان منصف است.

برگزاری محفل انس و تدبر در قرآن در دانشگاه امیرکبیر

کرسی تلاوت و تدبر در قرآن کریم سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور مهدی غلام‌نژاد؛ قاری ممتاز و بین‌المللی کشورمان در مسجد دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. این محفل نورانی به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر و با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برنامه‌ریزی و برگزار شد. 

تقدیر مقام معظم رهبری از انتشار یک اثر قرآنی 

طی روزهای گذشته یک نسخه از کتاب «۱۰ قرائت از طریق الشاطبیه، الدره و طیبة‌النشر» به دست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری رسید و ایشان چنین بیان می‌کنند که در جهان اسلام با موضوع محوری این کتاب نمونه‌هایی یافت می‌شود، ولی این اثر، جامع به موضوع قرائات مختلف پرداخته است و معظم‌له برای گردآورنده این کتاب هدیه انگشتری اهدا کردند.

اجرای طرح ملی پیوند صادق 

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه نشست خبری طرح ملی پیوند صادق برگزار شد، در این نشست حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح پیوند صادق همزمان با سالروز شهادت امام ششم(ع) گفت: در این طرح بین چهار نقطه «منزل»، «محله»، «مدرسه» و «مسجد» حرکتی مردمی روی خواهد داد و با وجود تعطیلی روز شهادت امام جعفر صادق(ع) مدارس برای حضور دانش‌آموزان در طرح پیوند صادق فعال خواهند بود.

برگزاری جشنواره قرآنی نیروی دریایی مستقر در سیرجان

جشنواره قرآنی و محفل انس با قرآن در فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی دریایی مستقر در شهرستان سیرجان استان کرمان روز یازدهم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در این مراسم که به مناسبت روز معلم برنامه‌ریزی شده بود، از حافظان و مربیان قرآن کریم در فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور هیئت رئیسه این فرماندهی و نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان سیرجان و جمعی از حافظان، مربیان و فعالان قرآنی، تجلیل شد.

برنامه‌های روز معلم در عرصه فعالیت‌های قرآنی 

روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم بود، در این روز محافل قرآنی متعددی در سراسر کشور برای تجلیل از مقام معلم برگزار شد. صدور پیام از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، برگزاری آئین بزرگداشت معلمان آسمانی و مراسم گرامیداشت معلم فقید قرآن حاج ولی‌الله پوراحمدی در آستان مقدس امامزاده حسن(ع)، تدارک ویژه شبکه قرآن و معارف سیما برای بزرگداشت روز معلم، دیدار جامعه قرآنی با یکی از شهدای معلم قرآن و ... از جمله فعالیت‌های این روز در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود.

یادی از معلم فقید قرآن 

همچنین در این روز خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت روز معلم و در آستانه اولین سالروز درگذشت یکی از معلمان دلسوز و ساعی قرآن مرحوم یحیی علیمردانی که به سبب سال‌ها مجاهدت ایشان در راه تعلیم و تعلم قرآن و معارف دینی، لقب خادم‌القرآنی برازنده‌‌اش بود، در گزارشی به این معلم فقید قرآن پرداخت.  

برگزاری آزمون اعطاری مدرک تخصصی به حافظان قرآن 

مرحله اول آزمون نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه به صورت همزمان در سراسر کشور و در 85 حوزه امتحانی در نظر گرفته شده در 31 استان برگزار شد. 

انتهای پیام

نظر شما