شناسهٔ خبر: 66445005 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اطلاعیه محیط زیست خوزستان درباره سوزاندن بقایای مزارع کشاورزی

آتش زدن بقایای گیاهان، تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم است.

صاحب‌خبر -

اطلاعیه محیط زیست خوزستان درباره سوزاندن بقایای مزارع کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، در اطلاعیه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان آمده است: کشاورزان و باغداران هر سال پس از پایان فصل برداشت کشت‌های پاییزه، گاهی با هدف سرعت عمل در عملیات تهیه زمین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می‌کنند. در حالی که این کار علاوه بر ایجاد آلودگی‌های شدید محیط زیستی و بیماری‌های تنفسی موجب اتلاف سرمایه‌های بخش کشاورزی می‌شود.
از طرفی سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی موجب از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست می‌شود و تهدید سلامت ساکنان مناطق همجوار اراضی کشاورزی را درپی دارد.
 بهره‌گیری از مواد تجزیه‌کننده، دستگاه‌های خردکننده ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به‌عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کود‌های آلی مناسب‌ترین روش حذف باقی‌مانده محصولات کشاورزی از جمله کلش از زمین‌های زراعی است.
کاه و کلش نه‌تن‌ها یکی از مهمترین منابع تامین علوفه دام و غنی‌سازی خاک است، بلکه تولید فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالا از آنها مانند کاغذ و مواد سلولزی، موجب رونق اقتصادی خواهد شد.
بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارند که کاهش فرسایش آبی و بادی، تامین مواد غذایی گیاه، فعالیت به‌عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله این موارد هستند.

براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم محسوب می‌شود. همچنین به استناد مواد ۱۹،۱۸، ۱۶، ۱۵، ۱۱، ۹، ۶، ۴، ۱و ۲۱ قانون مدیریت پسماند، ماده‌های ۹، ۱۱ و ۱۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۲۰ قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شود.
ضروری است همه کشاورزان و باغداران در اجرای قانون و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهان اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

نظر شما