شناسهٔ خبر: 66438415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری صادرات‌محور در اصفهان ضروریست

اصفهان-ایرنا- استاندار اصفهان گفت: تکمیل زنجیره ارزشی صادرات‌ محور در اصفهان، نیازمند ایجاد فرصت های سرمایه‌گذاری جدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیدرضا مرتضوی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در تهران گفت: اصفهان در زمینه زنجیره‌های ارزشی صادرات‌گرا فعال است بنابراین با شناسایی چالش‌ها و تهدیدها باید بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مسیر متمرکز شویم.

وی با بیان اینکه توانمندی‌های استان در حوزه تولید و فعالیت‌های اقتصادی در این نمایشگاه به کشور و بازدیدکنندگان خارجی معرفی شده است، افزود: برای ایجاد شرایط رقابتی در این زمینه نیازمند شناسایی ظرفیت‌ها و سپس برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای آنها هستیم.

توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری صادرات‌محور در اصفهان ضروریست

استاندار اصفهان بر ضرورت هم افزایی نهادهای حمایتی برای تامین زیرساخت و پشتیبانی از مجموعه های فعال در این حوزه تاکید کرد و افزود: دولت برای حضور فعالان اقتصادی در زنجیره ارزش مشوق‌هایی را در نظر گرفته است، بنابراین در استان تسهیلات این حوزه برای کمک رسانی به مجموعه‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

مرتضوی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذار و تجاری سازی محصولات نوآورانه اگرچه فرایندی دشوار است اما شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت‌های فناور می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش ایرنا، ظرفیت های اقتصادی استان اصفهان در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی تهران موسوم به (ایران اکسپو ۲۰۲۳) به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه، با هدف فراهم آوردن فرصت ارائه محصولات، خدمات، فناوری‌ها و ایده‌های تجاری کسب‌وکارها، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و سایر فعالان بخش‌ها و صنایع مختلف، از هشت اردیبهشت تا ۱۲ اردیبهشت، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با حضور ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر بین‌المللی از ۱۲۰ کشور، در حال برگزاری است.

در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو، غرفه اصفهان به معرفی توانمندی‌های صادراتی استان با رویکرد و ارائه زنجیره ارزش‌های راهبردی بویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.

همچنین بیش از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری و ۱۲ طرح برتر گردشگری در غرفه اصفهان معرفی شد.

توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری صادرات‌محور در اصفهان ضروریست

اصفهان در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹ درصدی از مجموع شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را دارد و سهم اقتصاد دانش بنیان در این خطه حدود ۲.۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

همچنین این استان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد.

صادرات شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۴ میلیون دلار اعلام شد.

در زمان حاضر حدود ۷۰۰ واحد و شرکت فناور و دانش بنیان با اشتغال هشت هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرک فعال است که فروش محصولات آنها در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته مسوولان، سال گذشته ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

نظر شما