شناسهٔ خبر: 66438099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محموله جوجه شترمرغ از دوغارون خراسان رضوی به افغانستان صادر شد

تایباد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: نخستین محموله جوجه شترمرغ در سال جاری از پایانه مرزی دوغارون به مقصد افغانستان و شهر هرات صادر شد.

صاحب‌خبر -

حسن آذریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله صادراتی در قالب ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ یک ماهه بوده که وزن هر یک از آنها ۷۰۰ گرم است.

وی اظهار کرد: ارزش این محموله صادراتی که در شهرستان خواف پرورش یافته، افزون بر هفت میلیارد ریال برآورد شده است.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد ادامه داد: تکیه بر صادرات در پرورش شترمرغ افزون بر ارزآوری برای استان خراسان رضوی، افزایش تولید و اشتغال‌زایی در حوزه پرورش گونه های متنوع جانوری را رقم می‌زند.

وی گفت: هیچ گونه محدودیتی در صادرات جوجه شترمرغ از پایانه مرزی دوغارون به کشور افغانستان وجود ندارد.
آذریان بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت این گونه جانوری پیش بینی می شود، امسال صادرات آن به افغانستان نسبت به سال های گذشته افزایش داشته باشد.
وی اضافه کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش جوجه شتر مرغ در افغانستان، در چند سال گذشته پرورش این گونه جانوری در کشور افزایش یافته است.
بر اساس آخرین آمار، استان خراسان رضوی دارای ۲۷۷ واحد فعال پرورش شترمرغ با مجموع ظرفیت ۳۲ هزار و ۵۰۶ قطعه است.
از هر شترمرغ با ۹۰ تا ۹۵ کیلوگرم وزن می‌توان ۳۰ کیلوگرم گوشت خالص بی استخوان و ۴۵ کیلوگرم گوشت با استخوان، ۳.۱ تا ۵.۱ متر پوست و ۲ کیلوگرم «پر» به دست آورد.
همچنین از روغن شترمرغ برای مصارف دارویی و تولید لوازم آرایشی و استخوان‌ها و از امعا و احشا و پوسته تخم این پرنده در سایر مصارف استفاده می شود.
شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

نظر شما