شناسهٔ خبر: 66437497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دو کتاب از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

نگرانی‌های حقوق بشری در کانادا و سوئد رونمایی شد

مراسم رونمایی از دو کتاب نگرانی های حقوق بشری در کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین المللی حقوق بشری، امروز در محل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دو کتاب به همت مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری ستاد حقوق بشر اخیر منتشر شده است.

در این مراسم کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشور‌ها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشور‌ها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه پس از حوتدث غزه  مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشور‌ها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار داشت : ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کار‌هایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکار‌های بین‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور‌ها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفر‌هایی به کشور‌ها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشور‌ها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشور‌ها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد تهیه وانتشار وترجمه مجموعه دیگری از کتاب ها در نقد عملکرد برخی کشورها با همکاری سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی در دست اقدام بوده و این منابع جهت تنویر افکار عمومی جهان ترجمه  و منتشر خواهد شد. 

در بخش دیگر از این مراسم محمدعلی ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه حقوق بشر طی سخنانی ضمن با اهمیت خواندن انتشار مجموعه هایی در بررسی و نقد عملکرد حقوق بشری غرب اظهار داشت: با چالش حقوق بشر که یک چالش جدی میان ایران وغرب بشمار می رود سه گونه می توان با آن مواجه شد. اولین مواجهه  ، مواجهه حقوقی است واین کارزار به دلیل اینکه می بایستی صرفا بر اساس رویه ها ؛عرف و نهادهای تعریف شده از سوی غرب عمل نمود لذا  بسیار دشوار وکم اثر بوده مضاف بر اینکه امکان مشارکت نهادهای علمی فرهنگی کشور در آن نیز کمتر فراهم است. 

وی مواجهه تبیینی و اصلاح روایت ها از حقوق بشر را دومین نوع مواجهه با چالش حقوق بشر خواند وخاطرنشان ساخت ؛ از انجا که چالش حقوق بشر بیش از آنی که از ماهیت حقوقی وسیاسی آن متاثر باشد تحت تاثیر جنگ روایت ها وتصویرسازی های رسانه ای است لذا غربی ها طی دههای گذشته با بهره گیری از غول رسانه ای خود خوانش یکجانبه وابزاری خود از حقوق بشر را بر افکار عمومی از جمله ذهن بخشی از مخاطب ایرانی قالب کرده و با معرفی خود به عنوان مهد آزادی ،دموکراسی وحقوق بشر تلاش نموده اند تا جامعه جهانی را در اعمال فشار بردیگران بویژه ایران  با ابزار حقوق بشر متقاعد ومجاب نمایند. 

ربانی رونمایی از چهره واقعی غرب در زمینه حقوق بشر در عملکردش در برابر  نسل کشی انسانی در غزه و مقابله با جنبش های ضد صهیونیستی در غرب را فرصت مناسبی جهت ارائه واقعیت های موجود و تصویر واقعی غرب در حوزه حقوق بشر برشمرد وپژوهش ،انتشار وترجمه کتاب در ارائه روایت های صحیح  از عملکرد غرب را موثرترین نوع مواجهه با چالش حقوق بشر برشمرد. 

دستیار رئیس در حوزه حقوق بشر همچنین  مواجهه فرهنگی تمدنی با چالش حقوق بشر را یکی دیگر از راهکارهای موثر با چالش حقوق بشر دانست واظهار داشت:  متاسفانه تلقی رایج وترویج شده از سوی غرب در اینکه حقوق بشر غربی تنها تجربه بشری  در زمینه  حقوق بشر بوده وجامعه جهانی الزاما می بایستی قواعدی که براساس خوانش وفهم فلسفی غرب از انسان وحقوق سامان یافته را پیروی کند امروزه گفتمان رایج در مجامع حقوقی وبین المللی حتی در داخل کشور تبدیل گشته است حال آنکه جوامع شرقی بیش و پیش از غرب تجربه حقوق بشری داشته و بر اساس ارزش های فرهنگی ودینی بویژه اسلام بر قواعد والزامات حقوق انسانی پایبند بوده است. 

وی با اشاره به این رهیافت خاطرنشان ساخت سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی به عنوان دستگاه دیپلماسی فرهنگی تلاش دارد تا موضوع حقوق بشر شرقی را به فرصتی جهت گفت وگو ،هم اندیشی وائتلاف جهانی بویژه نخبگان حوزه شرق فرهنگی درآورد وبزودی اجلاسی نیز با همکاری برخی مجامع دانشگاهی در این خصوص برگزار خواهدنمود. وی در پایان آمادگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی را در مشارکت وهمکاری در دو حوزه انتشار منابع لازم در نقد عملکرد غرب در حوزه بشر وهمچنین ترویج گفتمان های برخاسته از رهیافت های فرهنگی دینی وتمدنی از حقوق بشر وتلاش برای تبدیل آن به ائتلاف جهانی ابراز داشت واظهار امیدواری کرد با ترجمه وانتشار منابع وآثار بیشتری در نقد عملکرد کشورهای مدعی حقوق بشر ،فضای انفعالی کشور در مواجهه با چالش حقوق بشر به فضای فعال وتاثیرگذار منجر شود.

دو اثر نگرانی های حقوق بشری در کشورهای کانادا و سوئد از سوی مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کارگروه حقوق بشر و انتشارات الهدی منتشر شده است. 

نظر شما