شناسهٔ خبر: 66437480 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جامعه مدرسین:

رشد علمی و افتخارآفرینی‌های کشور ریشه در تلاش اساتید دلسوز دارد

قم- ایرنا- رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رشد علمی جامعه و افتخارآفرینی در کشور در علوم انسانی و تجربی ریشه در تلاش اساتید دلسوز دارد و امروز از میوه دلچسب این درخت تناور بهره مند هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت مقام استاد در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم ابراز کرد: مقام معلم و استاد در اسلام و نقشی که این قشر در سبک زندگی شاگردان می تواند داشته باشد کلیدی و اساسی است و از مهمترین امتیازات جامعه بشری محسوب می شود.

وی بیان کرد: اگر جامعه بخواهد متحول شود تعلیم و تربیت در آن باید متحول شود این در حالی است که تغییر در زندگی اجتماعی از مدرسه به عنوان محور تحول اجتماعی آغاز خواهد شد و اگر تغییری از مدرسه شروع می شود باید این تغییر را از مربی و استاد شروع کنیم.

امام جمعه قم افزود: اگر معلم و استاد دلسوز جامعه بوده و با دین آشنا باشند با ادبیات و سخن خود به محتوا شکل می دهند و در عین حال که باید روی محتوا سرمایه گذاری کنیم نباید این محتوا به دست هر کسی بیفتد.

وی ادامه داد: تعلیم و تعلم از نعمت های بزرگ خدا است که در مرحله اول خود خدا معلم است و دسته دوم از معلمان، انبیا و اولیای الهی به عنوان مربیان بشر هستند. ۱۲۴ هزار پیامبر الهی با رسالت های مختلف کار هدایت انسان های گمراه و رهنمون کردن آن ها به سمت نور را داشته اند.

حسینی بوشهری با تاکید بر این که اساتید و معلمان باید مورد تکریم قرار گیرند گفت: جایگاه استاد و مربی در قرآن، روایات و سیره اهل‌بیت بسیار ارزشمند و بالاست.

وی اخلاص و کار برای خدا را ویژگی شهید مطهری ذکر کرد که باید الگوی اساتید و معلمان باشد و افزود: استاد نمونه کسی است که برای اجر و مزد کیسه ندوخته است و معلم باید بر آن چه تدریس می کند اشراف داشته باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که استاد باید با مطالعه دقیق، جدی و به روز با تکیه بر کتاب های چاپ شده و نظریه های جدید تدریس را انجام دهد بیان کرد: استاد و معلم تنها انتقال دهنده اصطلاحات نباشند و مهم نَفَس استاد است که اگر متخلق به اخلاق باشد درس و نفس قدسی او تاثیرگذار است و با این گونه اساتید، چهره ها تربیت می شوند.

نظر شما